| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har tidligere sammenlignet hold av saltvannsakvarier og ferskvannsakvarier og fått passet mitt påskrevet av den grunn.
Denne karen gir seg ikke så lett, og prøver igjen. Som noen kansje vet har jeg holdt på med PMDD, noe som tilsvarer Ballingmetoden for saltvann, i noen år som ferskvannsakvarist. En artikkel jeg leste en gang jeg hadde en algeoppblomstring har ført til at jeg ikke har problemer med alger lengre. Faktisk har jeg hatt et akvarie stående i direkte sollys uten problemer. Artikkelen som du kan lese her: http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquar...dfield_eng.htm forklarer sammenhengen mellom nitrat, fosfat og algevekst. Dette er jeg overbevist om at fungerer i ferskvann for jeg har jo ikke alger selv om jeg faktisk burde ha det med mine vannverdier, i følge andre akvarister. Jeg har forsøkt å finne artikler om saltvannsakvarier hvor dette er utprøvd, men uten hell. Derfor håpte jeg dere som leser dette kansje synes dette er interessant, og kansje blir kvitt alger? Om noen er interessert har jeg både nitrat og fosfat som jeg skal spandere om noen er villig til å teste dette. Om noen er skeptisk til å tilsette fosfat og nitrat er jeg i alle fall interessert i nitrat og fosfatverdier til dere som sliter med alger. Dette er noe jeg ønsker å finne ut av, så kom med deres bidrag |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Administrator
|
Du vet sikkert mye om dette, bl.a. at alger er et mye mindre problem i saltvannsakvaier enn ferskvannsakvarier. Algeoppblomstringen i oppstartsfase skal vel helst være der.
Har nylig notert meg dette fra en koralloppdretter i tyskland som du sikkert også da finner interessant: Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
(Nå er de verdienekanskje for optimal vekst og ikke nødvendigvis for minimalt med alger, vet ikke det.)
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Hiver meg på kjemi bølgen jeg også..
Jeg har en god algevekst i karet mitt hvis jeg hadde sluttet å bruke No3 og Po4 filter, det er det ikke noe tvil om. Jeg prøver meg litt på denne såkalte "Vodka" metoden som til sigende har en kjemisk reaksjon mellom Alkohol og No3. Så med min forings rutine/ANT "dyr" så ligger jeg på 12,5mg/l No3 i mitt 300 liters kar (400 l tottal) Po4 mener jeg at siste måling lå på mellom 0-0,25mg/l Dette med Po4 reaktor og Rowaphos medium. Hvordan jeg skal klare og holde disse verdiene uten filtrerings medier er jeg usikker på enda. Kan selvfølgelig gå for naturlige makro alger, men da skal du nok ha en del for å holde unna Po4. Men når sant skal sies så er det god vekst i karet mitt, med unntak av en og annen sps som er litt sær på No3 verdiene. Men det er somregel en overgangs fase til de tillpasser seg verdiene. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg leste mer om dette i en artikkel tidligere i dag.
Denne artikkelen handlet for det meste om blå-grønn alger, eller cyanobakterier og nedgangen av nitrat i havet. Det har oppstått voldsome konsentrasjoner av blå-grønn alger enkelte steder rundt om i verden. Dette skyldes i følge artikkelen mangel på nitrat. Cyanobakterier produserer nitrat på en unik måte som ingen planter eller alger kan. Cyanobakteriene er der faktisk for å øke nitratnivået, slik at det dannes et næringsgrunnlag for planteplankton. Konsekvensene av det lave nitratnivået har vist seg å være en stor nedgang i antall planteplankton. Siden planteplankton står for over 40% av korallers næringskilde har dette en veldig negativ effekt på enkelte rev. Om jeg skulle få blå-grønn alger skal jeg sjekke om dette faktisk stemmer. Jeg vil i alle fall prøve å se om lave nitratverdier er gunstig fremfor ingen nitrat når karet mitt kommer litt bedre i gang. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Og da er det mange som fjærner nærings grunnlaget og tillsetter forskjellige stoffer (Sporstoffer/Phytoplankton osv) i steden. Men artig å se hva som skjer med kjemien når man fjærner eller tilsetter forskjellige "tillsettninger" |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
En skal være oppmerksam på at koralloppdrettene det refereres til i denne tråden har såpass stor forbruk av nitrat at verdiene i disse systemene forsvinner fra 10-20 mg /L til ikke målbar på allerede 1-2 dager.For de fleste av oss er nok heller oppsammling av No3 et problem.
Ellers er det jo ikke helt enkelt å måle (spesiellt lave)fosfatverdier nøyaktig uten kostbare tester fra feks. Merck. At forholdet mellom nitrat og fosfat spiller en viktig rolle for algeveksten , og gjerne er årsak til slimalger og desslike , er sikkert helt korrekt. Forøvrig har jeg hatt ett nokså sterk vekst av makroalger uten målbare nitratverdier i flere år , mens jeg i noen måneder har fått N-verdier rundt 10 , uten at det av denne grunnen har dukket opp flere alger. Ellers bør en huske at norske fjorder f.eks. kalles "naturlig forurenset",med naturlige nitratverdier på maks. 0,2 mg nitrat , som er mer enn nok for vekst av både makroalger og phytoplankton. I min tid som "kald" saltvannsakvarist har jeg gjort til dels ville eksperimenter med tilsetning av både nitrat , phosphat m.o.m. og er nokså sikkert at det var en av grunnene at jeg slet mer eller mindre hele tiden med uønskede alger.Jeg vil ikke anbefale dette i varme systemer med mindre en har et stort dokumentert forbruk som f.eks.de nevnte professionelle koralloppdrettene. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Moderator
|
For å ikke ødelegge tråden til Erik, http://saltvann.aquafreaks.no/Forums.../start=20.html, kan nok dette emnet fortsette i denne tråden.
Nå har jeg startet dosering av nitrat i karet mitt for å se hvordan ting utvikler seg med dosering av nitrat. I karet mitt er det en fisk og tre reker. Disse fores en til to ganger i uken med små mengder frossen artemia. Jeg har ca midt på treet med sps og to små mykiser (3X100ml balling på ca 275l vann). Fosfat er så vidt målbart med testsettet jeg har, så verdien er i alle fall under 0,25. På nitrattesten får jeg ingen utslag. For opptak av nitrat og fosfat har jeg ved oppstart et område på ca 30X30 cm med caulerpa taxifolia under middels/svak belysning. Nå har jeg dosert kaliumnitrat i en uke. Daglig dosering har lagt mellom 0,1-0,2 g KNO3 de første dagene. Etter fire dager viste nitrattesten ingen nitrat og mengden caulerpa har vokst med ca 50%. Jeg har en del koraller som var ganske brun ved oppstart og disse er nå langt mer hvite. Disse skal være gul, så jeg tror farveforandringen er positiv. Andre koraller har fått litt mer kraft i farvene, men ikke mye. Det var et par døde områder på to koraller som hadde trådalger på seg. Disse algene vokser også bra, men hvor mye mer enn før tilsetningen vet jeg ikke. Planen min er å dosere nitrat i et par uker til. Jeg vil øke doseringen om jeg ikke ser store negative konsekvenser, men vil ikke gå over 5 ppm NO3. Når jeg er fornøyd vil jeg trappe ned doseringen til 0, for så å se hvordan saker og ting reagerer, både positivt og negativt. Selv om jeg har et resultat jeg ønsker/tror jeg vil oppnå skal jeg prøve å gi nøytrale tilbakemeldinger på hva som skjer. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvilket resultat ønsker du å oppnå da ?
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
Måtte en liten tur ut for å jakte litt mat til familien, så jeg fikk ikke alt med...
Nå har jeg felt en stor pizza og sanket litt rømmedressing, så får vi se om ikke jeg får med meg resten også. I løpet av disse dagene har jeg hatt en god vekst av diatomer, men denne tror jeg i hovedsak skyldes silikat fra osmosevannet. Dette skal sjekkes så snart jeg får fatt i et testsett for silikat. Farten på veksten av diatomer har jeg kontroll på ved å la være å skrape frontruten. Denne er stort sett den samme som før tror jeg. Jeg la merke til en klatt som hadde løsnet fra bakveggen rundt dag 4-5. Om denne har løsnet på grunn av KNO3 dosering eller ikke kan jeg ikke si. Det jeg har lagt merke til er at det er et ganske tykt lag diatomer på bakveggen der det er mest lys, og disse er nå veldig bleke ved festet. En alge jeg har som jeg ikke kjenner navnet på, men ser ut som en grønn variant av denne: http://saltvann.aquafreaks.no/copper...3/pid=444.html ble halvert allerede etter dag to, og var borte ved dag tre. Edit: har funnet ut at det må være denne typen: Chlorodesmis fastigiata Den vokste under HQI lampen og fikk mye lys. Det var flere flekker på størrelse med kronestykker spredd fra overflaten og ned mot bunnen. I dag oppdaget jeg derimot en ny dusk i et annet område i karet der lysmengden er veldig lav, så den har reagert på KNO3 doseringen i alle fall, men på en noe merkelig måte med å flytte på seg. Caulerpa taxifoliaen har doblet seg i mengde siden starten og må trimmes en av de nermeste dagene før den tar for stor plass. På en sten har jeg registrert en eksplosiv økning av Caulerpa racemosa, men her var det bare noen små stilker i begynnelsen, så jeg kjenner ikke normal veksthastighet på denne. PS! Siden jeg ikke fikk utslag på nitrattesten etter dag fire valgte jeg å doble doseringen, men har ikke målt NO3 etter det. Jeg har også tenkt tanken på dosering av fosfat etter dette eksperimentet, men det kommer helt an på om jeg kjører karet mitt på ræv med dette eksperimentet. I følge normal oppfatning av hva nitrat gjør i et akvarie har jeg i alle fall en dyster fremtid med mye alger fremfor meg... Kansje er jeg litt "kjerringa mot strømmen" her, men jeg er en flink svømmer, så dette skal gå bra. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| alger og lys | froesak | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 7th February 2008 07:19 |
| Alger | froesak | Ny til Hobbyen | 2 | 23rd January 2008 07:35 |
| alger | Nagel | Alger, Bakterier & Makroalger | 2 | 20th January 2008 12:13 |
| alger | Erik | Kjemien i akvariet | 12 | 6th January 2007 13:14 |
| ALGER.. | and | Plager, Skadedyr & Parasitter | 0 | 3rd March 2004 22:38 |