| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Heihei! Er totalt ny på dette, har ikke kjøpt meg kar enda, så ta det med ro, hehe.
Jeg bare lurer på et par ting, har lest litt rundt forbi at man kan ta saltvann fra sjøen.. Jeg er så heldig at jeg bor 2 min unna sjøen, hadde det bare vært å drasse på det? Eller er det mye muffens med det? Masse tilsetningsstoffer osv? Kanskje verdens teiteste spørsmål for dere som kan det, men jeg må jo lære det, eller hva? :P |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Ikke noe problem med vårt himmelblå glass klare sjøvann... så lenge det er himmel blått og glass klart. noe det ikke er om sommeren, alge oppblomstringen er i full gang. Skal du hente godt vann så bør du ned der det er mindre lys og algene ikke trives. Om vinteren er kvaliteten bedre.
Det er flere som henter sjøvann til sine kar, blandt annet fra akvariet i Bergen, de pumper vann opp fra byfjorden. Husker ikke nøyaktig dybde, men det er ikke mye lys der. Husk også på salt innholdet, som ofte ligger litt under tropisk nivå. Og husk...Det finnes finnes ingen dumme spørsmål... bare dumme svar |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Flott, flott
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Det er ikke noe problem å hente vann på (Flødevoken) Hisøy/Arendal. Der blir det pumpet opp fra 70m, så da skulle du ha ett godt utgangs punkt. Hvis man ønsker å jevne ut kostnadene på salt, så går det jo an å starte opp karet med 50/50 sjøvann og oppsaltet vann. Er det noe du lurer på så er det bare å spørre Jeg bor jo bare 10 min fra Grimstad (Fevik), så det er bare sende en Pm eller ringe på tlf 932 22 524. Alltid hyggelig å utveksle erfaringer vetu Hilsen Tage |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Jeg jobber på fevik, hehe. Morsomt, jobber på joker fevik, kan godt hende du har sett meg der. Flødevoken ja, hum.. Begynner å bli usikker på hele saltvannsgreia, er så voldsomt mye å sette seg inn i!
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | ||
|
Administrator
|
Skal rette meg selv :lol: Det er på Flødeviken (forskningsenter) Hisøy/Arendal du kan hente vann.
Sitat:
Sitat:
Ønsker du overflod av fisk som kirurger/triggere/butterfly fisk/angle fisk/dragefisk osv, så må du nok opp i 500liter for å gi nok svømmeplass og gjemmesteder bla. Det er mange hensyn å ta når man putter noe i karet. Skal du ha disse variantene så blir det nok desverre svært vanskelig å holde sps/lps (små og stor polyppede koraller). Men det er jo også mye andre fine dyr og anemoner man kan inntrodusere for å få mere farger rundt stenene. Ønsker du ett rent korall kar så trenger ikke karet nødvendigvis å være mere enn 100liter.. men jeg kan love deg at når karet er fullt, så er ikke planene om oppgradering langt baki skallen. Det er jo også mange fisk som er "reefsafe" som vil passe til et rent "sps/lps" kar. Se her f.eks: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så fortvil ikke når det gjelder kombinasjonen sps/lps VS fisk, mulighetene er der. Når du har funne ut hvor stort kar som paser deg, så kan utstyrs jakten begynne. Du BØR/må ha en skummer, du trenger sirkulasjon, LS (levende stein), bunnsubstrat (sand), og vann/salt. Lys blir også en nødvendighet etter som ukene går etter oppstarten. Dette utstyret skal i teorien kunne holde karet i gang og skape en bakterie kultur som kan hanskes med avfalsstoffene som kommer via fisk og andre dyr... med tiden (tålmodighet) Så det er bare begynne å gruble over hvor stor plass du har, og om pengepungen tillater dine villeste fantasier Hilsen Tage |
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|