| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
UV-filteret mitt gikk heden for et par måneder siden. Etter litt vurdering frem og tilbake, bestilte jeg nytt lysrør. Etter å ha ventet noen uker på dette (!) klarte jeg da den genistreken å knuse kvartsrøret mens vannsirkulasjonen var igang, noe som medførte at UV-røret selvsagt tok kvelden igjen........fantastisk!!
Nå venter jeg igjen på deler, men ser at algeveksten i karet mitt nå tar seg kraftig opp. Nå vokser det frem derbesia og caulerpa så det holder. En ny gul kirurg er på plass, og mange eremitter på tur, men jeg lurer på om fraværet av UV-fileteret kan ha noe med saken å gjøre? -Dumt spørsmål, kanskje, men jeg spør likevel........ |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det vil jo ha en effekt, og den er jo synlig hos deg som du skriver selv. UVfilter eller UVsterilisator tar knekken på arvestoffer, ødlegger dna og rna forutsatt at bestrålingen er god nok. Et UV filter er jo ikke særlig selektiv når det gjelder hvem og hva som mottar denne UVstrålingen og dermed så ryker det til mange andre organismer og celler som ikke tilhører algeordenen, ergo med god skumming så er det mer som havner i skummer koppen og reelt så blir det mindre næring i tanken og mindre DOC(dissolved organic compound/oppløst organisk avfall) som kan nære alger, så er UVrøret ditt knust og den gode sirkelen din er blitt brutt,, da blir det etegilde for algene og formerings party 8) .
Min personlige teori er at UV er meget sterkt undervurdert, og at mange fler ville hatt flere fordeler med et kraftig UVfilter enn de ørsmå ulemper som et UVfilter kan gi, du ser jo selv hva som blir resultatet. Min oppfordring er at alle akvarister anskaffer seg stort UVfilter og bruker det 24/7 og nyter UVfilterets effekt. UV filter binder også endel sporstoffer og mineraler slik at de ikke lenger er brukbare til feks korallvekst og det er ved bruk av UV en nødvendighet å erstatte også dette forbruk, men det er ikke så store mengder som binder seg. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tror nok at UVs effekt på alger er som Chriss sier litt med indirekte enn direkte, har du hatt et UV filter i systemet ditt og dette plutselig taes bort vill nok næringsinnholdet i vannet stige og gi rom for tilvekst av alger.
Uv filteret har nok en direkte virking også på å drepe mye av "sporer" fra alger som kan spre seg, men de fleste alger vokser jo utover i ekspanderende kolonier, og du klarer vell sannsyneligvis aldri å "sterilisere" vannet ditt 100% til enhver tid uansett. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|