| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har hatt et lite nanokar gående i et par måneder nå. Tanken med denne var opprinnelig bare å fylle den opp med gamle levende-steiner (se annen tråd 'på an' igjen om restarten min ;-) ). Den har dog fått en anemo, en nemo, en liten eremittkreps og korall som gjester.
Siden jeg venter på stor-karet, må jeg innrømme at jeg har neglisjert nano'en kraftig. Jeg har ikke sjekket vannverdiene en eneste gang, hatt i nytt vann eller nytt salt. Ikke tilsatt noen som helst stoffer (annet enn da jeg satte det opp), og ikke hatt en skummer på den - bare sirkulasjonspumper. I går satte vi til alt overmål en liten (norsk) strandkrabbe oppi den(se annen tråd), og da tok jeg meg tid ttil å se godt i karet for første gang på lenge. Her er noen observasjoner: * Korallen, selv om den er blitt litt brunere i fargen (på grunn av dårlig lys) ser ut til å trives bra. Den er åpen, strekker seg opp mot lyset, og alle skader jeg har observert tidligere ser ut til å ha grodd. * Anemonen trives også godt. Den lever i symbiose med klovnefisken, og begge to ser ikke ut til å noen som helst plager. * Eremittkrepsen har det også godt.. Dette overasker meg mer, for slike nyttedyr er ekstremt følsomme for dårlige vannverdier. Rart ata den ikke har strøket med. * Det har begynt å dukke opp bittesmå områder med rosa kalkalger på de levende (?) steinene mine. Det hadde jeg ikke trodd skulle være mulig på så kort tid. * Så vidt jeg kan se har karet knapt hatt sine to 'cycling' runder. Jeg så en liten kort runde med brunalger, og deretter grønnalger. Det var i små mengder og på ingen måte plagsomt.... Hmmm..... Uansett.. jeg tror konklusjonen må være at dette er en av de gangene man bare har flaks med et kar, og være lykkelig for det. Skal se jeg får mer å stri med i det kommende stor-karet ;-) Takk for oppmerksomheten. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Phyllodesmium sp har innvadert karet mitt? | Tage | Plager, Skadedyr & Parasitter | 12 | 7th February 2008 12:48 |
| mer ukjente ting i karet | andyskog | Ny til Hobbyen | 1 | 17th October 2007 08:36 |
| Fisker som hoppe ut av karet | yvonne_89 | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 15th August 2007 21:35 |
| Nytt lys i karet | svein | D.I.Y Gjør det selv | 4 | 20th December 2005 20:07 |
| Fisk som hopper ut av karet | TJtaule | Dyrene | 4 | 8th February 2005 15:49 |