Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31st May 2007, 17:10   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54
Standard Redox

Hva skal redox verdiene ligge på ? Minimum / maximum verdier ?
Pedro er offline   Svar med sitat
Gammel 1st June 2007, 14:04   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Redox

Hvis du ligger mellom 3 og 400 så er du på den sikre siden.
Vær klar over at ved bruk av Ozon eller ekstremt heftig bruk av UV kan redoxverdiene gå høyere.
Gammel 4th June 2007, 13:44   #3 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

400 - 420 skal være bra etter det eg har lest. Hadde 420 i karet mitt over lengre tid og alt trivdes helt topp.
Gammel 5th June 2007, 13:36   #4 (permalink)
Junior Member

Takk for svar. mitt kar lå på 130 de første 3-4 dagene. deretter Steg nivåene med ca 50 pr dag. Nå ligger den og pendler mellom 380 og 410 og har gjort det i nesten 1 uke.

Noen som vet hva de lavere verdiene betyr? Er det tegn på eksempelshvis lave verdier av kalsium/magnesium/strontium ?
Gammel 6th June 2007, 08:58   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Pedro
Takk for svar. mitt kar lå på 130 de første 3-4 dagene. deretter Steg nivåene med ca 50 pr dag. Nå ligger den og pendler mellom 380 og 410 og har gjort det i nesten 1 uke.

Noen som vet hva de lavere verdiene betyr? Er det tegn på eksempelshvis lave verdier av kalsium/magnesium/strontium ?
Redox gir enkelt sagt en indikasjon på akvariets tilstand og evne til nedbryting i forhold til biologiske prosesser. Veldig lav eller veldig høy Rx tilsier at det er noe feil og at vannet ikke har de kvaliteter som må til. Rx er veldig omdiskutert, du kan gjerne ha 350 i ditt akvarium og alt fungerer perfekt, Pjot har 420 og det fungerer perfekt, jeg har 450 som kan oppfattes som veldig høyt men det er grunnet tilførsel av ozon og UVfilter som gir litt høyere verdi men det betyr lite. Fag litteraturen er veldig "fleksibel" der oppgies verdier fra 290 til nærmere 500 som ideal verdier, men flertallet holder seg mellom 350 og 450 så du ser at dette er ganske individuelt... :shock:

Det som er viktig er at du etter en tid hvor ditt akvarium fungerer vel så tar du det som Rx din viser som din indikator, dvs om den viser 350-370-390-420- så forholder du deg til det tallet som er hos deg, bruker du UV og Ozon kan du få et høyere tall men det tallet du får feks 390 så er det din ideal verdi helt uavhengig alle andre akvarister, stiger eller synker det med mer enn 50 på kort tid så sjekker du først og fremst proben, rekalibrer den og sett den på nøyaktig samme sted og avvent målingsresultat. Sørg for at det ikke er små bobbler på proben.

Det tallet du nå får er som oftest veldig nær eller det samme som du hadde før, og forutsatt at alt trives like godt i akvariet ditt som før du fikk en måling over eksempelet 390.
Du kan sette Rx proben din i sumpen 30 min i hvert hjørne og du vil mest sannsynlig få fire forskjellige resultater. Forvirrende?! jepp det er det og derfor skal du bruke Rx som en indikator og ikke som en fasit du skal følge slavisk, det er ikke uvanlig med litt svingninger men stoore svingninger skal du følge med på og det uten å få panikk.
Det som er det aller viktigste i saltvanns sammenheng er at alt gale skjer veldig fort og alt bra skjer veldig sent, er det noe galt i vannet så ser du det på dyrene meget raskt og det kan du da sammenligne med Rx målingene. Redox er som sagt en indikator på tilstanden i akvariets evne til nedbryting og det er vel også en teoretisk evne så som en indikator og riktig brukt/forstått så er det en veldig god indikator, om man ikke setter seg godt inn i Rx så kan det lett skape mer frustrasjon enn glede så det anbefales på det sterkeste å lese denne artikkelen:

:read -----------------------------------
http://www.reefkeeping.com/issues/20...ture/index.php
c: -----------------------------------

Det kan være litt tungt og tørt stoff men du får en meget god innsikt i Redox, ORP og alt det som hører til og du kan utnytte Rx max til stor glede for deg og dine dyr.... :thumb

Ditt spørsmål:
Er det tegn på eksempelshvis lave verdier av kalsium/magnesium/strontium ?
Det blir et Nei!. Men :shock: ,,, bortsett i fra om verdiene dine av Ca, Mg, Sr er så lave at feks koraller dør og da vil nedbrytingen av døde dyr gi et utslag på Rx målingen din , men det ville du gjerne sett på dyrene dine lenge før det var målbart på Rx så det blir likevel ikke et tegn på at de verdiene er lave.
Sorry for at det ble litt inviklet :shock:

Du er vel nøye med å måle Ca, Sr og Mg uavhengig av Rx?

PS jeg kommer nok alltid til å ha Rx måling i mitt akvarium 8) :read :thumb

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 6th June 2007, 12:45   #6 (permalink)
Junior Member

Takk igjen !

Joda forvirrende kan det virke men dette var oppklarende alikevel.
igjen takk og joda jeg vil fortsette og bruke rx proben ..... som en indikator.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are