| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har akkurat snurret igang den STORE "fisketanken" i hagen og da kommer en ny problemstilling opp, det er jo stappa med clor og andre lumske stoffer. Hvor godt må jeg vaske av meg før jeg kan stikke hendene borti saltvannssaker? må jeg vente lang tid osv? første sessong i nytt hus med basseng så dette er nytt terreng, noen erfaringer?.
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Tittelen antydet noe litt mere spennende enn selve innlegget :-)
Har ikke erfaring, men ville vel vasket meg normalt godt etter et klorbad uansett. Er vel ofte ørlite klor i springen og, og mange som bruker det rett i akvariet, så egentlig tror jeg det skal være ok om du har vasket og skylt armene godt. Så har du alternativet hansker eller lange veterinærhansker. Satt igår med witespirit på hendene og valgte å ikke ta hendene ned i akvariet den kvelden.... selv om det sikkert fordampet etterhvert.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Beklager det
Ville jo tro det hold med skylling, men greien er at selv etter en grundig vask lukter det kraftig klor av hender, og da må det jo nødvendigvis være tilstede. Ang. whitespiriter det vell endel andre kjemiske tilsetninger som er mest farlig, den inneholder jo alt fra brekningsmiddel, syrer og blekemiddel osv. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
det er ikke døden hvis du får 'litt' klor i tanken din... den blir luftet ut av skummeren din.
jeg pleier og kjøre pumpene mine i klorbad i ny og ne. jeg skyller de bare godt med, eller i en bøtte med en brusestein i. og så lenge det ikke lukter klor av de, så går de tilbake i tanken. når det gjelder hendene dine, så ville jeg vert mer forsiktig med og bruke såpe på hendene før jeg stikker de i tanken. olje og parfyme der vet du... klor må gasses av eller skylles med masse vann. min erfaring er at såpe ikke hjelper. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skummer i svømmebasseng? | H.A.Z | Pratemakeren | 5 | 28th August 2007 19:02 |