| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Calciumen min er på 280 ( 0,44 ) Hva gjør jeg er det ikke sann ca 370-380 den skal ligge på?
Takk for raskt svar... Dere må gjærne skrive andre vann verdier her også på hva som er får høyt og lavt da jeg ikke kan noe spes. Mvh Linda |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
vet lite om hvilket oppset du kjører og hav du har i karet men kan fortelle hva jeg bruker for og oppretholde en calsiumverdi på godt 400.
jeg bruker kalkmikser som erstatter fordampet vann. bruker en calsiumhydroxid av god kavlitet som gir greie resultater(e.s.v) så i tilleg til og kjøre kalkmikser så bruker jeg kent marine sin turbo calsium (calsiumclorid) for og komme over 400. dette funker fint hos meg. samtidig bruker jeg et salt-merke med høyt calsium innhold, slik at når jeg bytter vann ukentlig er dette også med og holder verdien stabil! 280 er et farlig lavt nivå. for lavt nivå kan føre til uønsket algevekst samt at foreksempel pussereker vil få problemer med skall-bytte da de er avhengig av høy calsim for og kunne vokse og bytte skall. samtidig vil eventuelle koraller kansje "sture" litt! husk også at kh og magnetsium verdien er med og "styrer" calsiumverdien. det har nettopp vert et innleg på saltvannsforum som forklarte litt om hvordan de forskjellige verdiene påvirker hverandre! du er i en meget intresang hobby om du har litt kemi-interesse :lol:
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei hei. Kjemi var vel ikke mitt sterke fag på skolen var vel egentlig ikke sterk i noen fag :lol: .
Skal prøve alt jeg kan får å få opp verdiene....huff bare det ikke går rett vest da. Mvh Linda |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
har du vurdert å sette opp en kalkreaktor? i denne så kan du ha reaktor-medie som holder verdiene av calsium, magnesium og kh stabile og høye.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tror reaktor er overkill, mye potensiale for klabb og babb der om man er litt "grønn" no offence
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | ||
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Sitat:
Les her: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...ic/t=1524.html |
||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Helt enig med Stoffer, begynn enkelt og manuellt.
Kjøp kalkvanns pulver. Ha to, tre teskjeer oppi ei 1,5 liters flaske. Rist og la det klarne. Den klare delen av vannet tilsetter du ila dagen. Jeg tilsetter ca en halvliter hver dag i et 50 liters kar. Når det nesten er tomt tilsetter jeg bare nytt vann, rister og klarner. Dette holder jeg på med til det nesten ikke er mer bunnfall igjen. Chriss Mener du at balling er et nybegynner system ? For meg så virkert det meget forvirrende med alskens flasker og tilsetninger. Doseringspumper ann mass som skal dosere forskjellig til forskjellige tider på døgnet. For meg virker balling som et viderkommende system. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Balling er flott, men ikke noe for en begynner med uetablert kar. Skift vann ofte og bruk kalkvann, dropp alle andre tilsetninger, letteste rimeligste veien i starten til å oppnå meget bra resultater. Vet at de fleste her inne kommer til å protestere men så lenge karet er såpass lite at det er praktisk gjenomførbart er det ingenting som slår regelmessige vannbytter. Senere når du får mange koraller, kalkalger og høyt forbruk kan du begynne å supplere remedier, før det,, bare tull rett og slett.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |||
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 (permalink) | |||
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Har du prøvd Balling metoden for tilsetninger? Balling er definitivt det enkleste som du kan finne og JA absolutt for nybegynneren, like mye som for den videre kommende. Det er ikke mer enn tre dunker som skal til, det leveres fem poser og tre flasker som skal helles i de forskjellige dunkene, det er enklere enn å ta en kalsium test for å si det sånn. Når det gjelder dosering så er det dosering vhja målebeger, sprøyte, pr kork, drypp eller doseringspumpe fritt valg. Du slipper å lage kalkwasser, du slipper kalk mikser, du slipper kalkreaktor og du slipper alt annet enn de tre dunkene som er Balling og det er alt du skal forholde deg til samt daglig dosering, thats it. Det er ikke nødvendig å dosere til flere tider på døgnet, jeg doserer selv med ca ti minutter mellom hver dunk og det blir akkurat det samme om du velger Salifert, Grotech ol. De skal heller ikke doseres sammtidig. Sitat:
Med Balling så er jo kalsiumtilsetningen en av tre deler/dunker og da gjenstår kun to dunker tilsetninger til pr døgn. Når du lager til Balling+ så er det kun en gang du blander og til feks 200liter saltvann tilsettes 20ml pr døgn av hver dunk og med en 15liter Balling+ pakke så får du tre dunker å 5liter=5000ml tilsvarer komplett dosering i 250 dager med alt du trenger. Fremdeles på en blanding av Balling+ og det er vel ikke så mye arbeid? Det er sikkert og enkelt med balling akvarieutstyr.com har blandet sammen det meste og gjort om Balling kjemien til bortimot den enkleste form for tilsetning som finnes på markedet, ser du litt på pris så er det det rimeligste alternativet på markedet. Balling+ brukes i mitt system og det fungerer perfekt og enkelt, og jeg venter på en doserings pumpe slik at jeg kan "glemme" tilsetningene og konsentrere meg om akvariet og dets innhold, Balling+ er så balansert at det holder alle verdiene i tanken min på topp og er stabile. Sitat:
|
|||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|