Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th April 2007, 15:39   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Randaberg
Meldinger: 128
Standard Vannverdier

Har vært bortreist en uke nå, og registrer at endel koraller mistrives når jeg kommer hjem (bl.a. helio fungia, flere anemoner, noen acoropora). Følgende vannverdier ble målt

Temp. 27
KH: 15 (!!?)
pH: 8,1
NH4: 0,1
NO2: 0,25
O2: 5
NO3: 1
PO4: 0
Ca: 440¨
Mg: 1150

Jeg bruker for ordens skyld JBL testsett - Salifert på Mg

Hva KH`n angår så skjønner jeg ingenting, noen som har forslag (kan det være JBL`s test som er skyld i den høye verdien?? - noen som har erfaring?)

Mg sliter jeg med å få opp, har Mg granulat i kalkreaktoren i tillegg til å tilsette Elos Mg extra uten at den øker nevneverdig.....

Tunze Stream kitet mitt sluttet å virke for 2 uker siden, har frem til nå hatt tre Eheim 1250 som sirkulasjon (en topup pumpe, 2 pumper i sumpen som sirkulerer vann fra karet), har nå koplet på en Koralia for å bedre sirkulasjonen.

Mine kunnskaper konkluderer ikke med at vannverdiene skyldes slik mistrivsel (da jeg går ut fra at KH verdien må være feil....), men er selvfølgelig åpen for forslag......

Noen som har noen formening om i hvor stor grad god sirkulasjon påvirker korallene og anemonene.....

Av tre anemoner har to stått på samme plass, men litt mer sammentrukket....

Karet er på 576 l og har til vanlig 2 stk. Tunze Stream 6100 i tillegg til 3 Eheim 1250 fra sumpen.......
leffi er offline   Svar med sitat
Gammel 13th April 2007, 16:04   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Vannverdier

Antar at du er ferdig med inkjøring og da kan du konsentrere deg om å måle Ca, Mg, KH, pH, Sr og Po4, KHén din er veldig høy og innvirker på flere ting, selv om testene dine i utgangspunktet sier at alles in ordnung så skjer det flere kjemiske reaksjoner som gjør at korallene dine ikke får det de trenger, det er viktig med faste og jevne tilsetninger slik at alle dyrene har optimale verdier hele tiden. Det er essensielt å få balanse i kjemien, så få opp Magnesium nivået på 1350-1400.
Du kan bruke kalsiumklorid for å senke KH.
Her kan du lese om en metode for å holde verdiene dine konstant og balansert: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...ic/t=1524.html
For øvrig så er JBL testsettene langt i fra min favoritt til saltvann, i ferskvann er de derimot god sort... Du har en god Mg test for å si det sånn.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 13th April 2007, 16:52   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Jeg har også en Heliofungia, så jeg er litt nygjerrig på hvordan en ser at den mistrives. Den er jo kjent for å være vanskelig.

Ellers hos meg ser den ut til å like reke....
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 14th April 2007, 14:41   #4 (permalink)
Member

Hvor får en kalsiumklorid? Apotek? Hvordan bruker en dette? Takker for svar...

Skjønner ikke hvorfor kh`n min blir så høy - skal heller ikke skryte på meg doktorgrad i kjemi........

noen som kan gi meg en forståelig forklaring på dette?
Gammel 17th April 2007, 08:20   #5 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Fått noe orden på kH'en ?

Hvis ikke ville jeg også tatt litt vannbytter og tilsatt litt kalsiumklorid kanskje som Chriss skriver.

Ifølge denne linken bør du ligge på 7-9, med ca. 11 som en maksgrense.

http://www.reefcentral.com/forums/sh...readid=1098139
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 17th April 2007, 15:41   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av leffi
Hvor får en kalsiumklorid? Apotek? ...

Skjønner ikke hvorfor kh`n min blir så høy........
Det kan være mange grunner til høy KH, spesielt men kalkreaktor er det lett å få høy KH grunnet utslipp av Co2 i tanken din og da fyker KH opp..
Har du feks gang på reaktoren din og en kalsium på feks 380ppm du ønsker å heve kalsium til feks 420ppm det er en okning på 40ppm, kjører du nå opp Co2 i reaktoren så vil du løse opp mer kalsium, og la oss si at du får til økningen på 40ppm med økt Co2 og gjennomstrømming i reaktoren så har KH samtidig steget med 4, generelt gir en økning i kalsium på 10ppm tilsvarende økning på 1KH. Det er her Kalsiumklorid kommer inn og kan hjelpe deg både med å heve kalsium nivå og senke KH.
Husk at en kalsium reaktor ikke er laget for å booste opp verdiene dine, de er laget for å holde verdiene dine der de er når reaktoren kobles til. Det finnes forøvrig et enklere og meget stabilt alternativ uten stress og kav med dansende verdier og det er Balling metoden...
Her er en Balling tråd: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...ic/t=1524.html

Du finner alt du behøver på http://www.akvarieutstyr.com

www.norskhdforum.org
Gammel 21st May 2007, 13:06   #7 (permalink)
Member

Nå har karet gått 1 mnd. uten kalkreaktor og KH er nå 10-11. Fått opp magnesiumverdien til 1400 og kalsium til 410. Justert strontium slik at også den er fin nå. PH har i løpet av denne tiden sunket til 7,9 - 8,1. Kan dette ha med Strontiumtilsettingen å gjør? Litt usikker på hvordan jeg skal heve Ph uten at jeg samtidig hever Kh. Noen som har tips?
Gammel 22nd May 2007, 15:40   #8 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

For å heve ph - en uten å heve kh kan du vel ikke gjøre stort annet enn å sørge for kraftig vannbevegelse i spesiellt i overflaten eller å forlenge/forsteke belysningen (hvis det er noe å gå på der). Det siste gjerne i forbindelse med makroalger.
Ellers synes jeg en ph rundt 8 ikke er noe å bekymre seg over ,( ligger der
selv).Også kan det være vanskelig å tolke de vanlige testene , både salifert og tetra-testen kan vise forskellige verdier bare ved å bli brukt under ulike lysforhold.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd May 2007, 16:01   #9 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av leffi
Hvor får en kalsiumklorid? Apotek? Hvordan bruker en dette? Takker for svar...

Skjønner ikke hvorfor kh`n min blir så høy - skal heller ikke skryte på meg doktorgrad i kjemi........

noen som kan gi meg en forståelig forklaring på dette?
Du finner kalsiumklorid her: www.akvarieutstyr.com

www.norskhdforum.org
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
justering av vannverdier Endre Kjemien i akvariet 17 31st October 2008 00:49
TILSETTNINGSTOFFER OG VANNVERDIER geirove Ny til Hobbyen 1 6th September 2006 22:13
Vannverdier! leffi Kjemien i akvariet 16 3rd January 2006 21:28