Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 7th April 2007, 12:14   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54
Standard Måling og nøyaktighet

Nå er jeg skikkelig lei av dyre unøyaktige tester.

Er det virkelig meg som ikke klarer og telle dråper og se forskjell på farger? Eller er det flere der ute som mener at testene for måling av verdiene i saltvannsakvariet er rett og slett tungvinte og vanskelige å lese?
For ikke å nevne kostbare. Man har da faktiskt krav på at ting virker.

Har eksempelsvis hørt at salifert sin Ph4 test ikke virker jeg har derfor ikke kjøpt denne, men ser at den står i mange butikkhyller.....!

I går kveld satt jeg å målte vann, jada jeg hadde en dram for hånden men var ganske stø........

Testen fra JBL viste perfekte verdier av magnesium og calsium.
Så skulle jeg teste strontium ved Salifert sin test. Denne tester samtidig calsium og da fikk jeg et resultat på under 300 !!!!!!

Hvem av disse testene skal man stole på? JBL eller Salifert?

Under testing av Nitrat ved JBL sitt test kitt skal man ha i dråper inntil fargen endrer til svak gult. Greit nok, men ærlig talt hvor svakt gult da ?
Jeg synes det er vannvittig vanskelig å lese av fargene på denne testen og omtrent samtlige andre tester være seg ph, kh eller hva det nå er.

Det er nummeret før jeg gir blanke i all testing og tar alt på "gefølingen" ettersom jeg faktiskt ikke tør stole på resultatene fra testene.

Har brukt MANGE hundre kroner på tester som ikke gir annet svar enn: Joda det er muligens ca. mellom den eller den verdien, kanskje noe lavere eller høyerer...........
Pedro er offline   Svar med sitat
Gammel 7th April 2007, 14:37   #2 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Re: Måling og nøyaktighet

Selv har jeg erfart at for å få lest av rette verdien med et testsett må man ha rette lysforhold (farve) for å få rett resultat.
Dette har jeg sett ved å sammenligne like tester fra forskjellige produsenter.
Min erfaring er at under lys fra vanlige lyspærer er det vanskelig/umulig å se enkelte farvenyanser, men holder jeg testen i nærheten av HQI lampen vises tydelig forandring, og ovendt.
Dette blir vel litt det samme som et stearinlys i direkte sollys. Da blir flammen "usynlig".
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 7th April 2007, 19:26   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Pedro
Nå er jeg skikkelig lei av dyre unøyaktige tester.

Er det virkelig meg som ikke klarer og telle dråper og se forskjell på farger? Eller er det flere der ute som mener at testene for måling av verdiene i saltvannsakvariet er rett og slett tungvinte og vanskelige å lese?
For ikke å nevne kostbare. Man har da faktiskt krav på at ting virker.

Har eksempelsvis hørt at salifert sin Ph4 test ikke virker jeg har derfor ikke kjøpt denne, men ser at den står i mange butikkhyller.....!

I går kveld satt jeg å målte vann, jada jeg hadde en dram for hånden men var ganske stø........

Testen fra JBL viste perfekte verdier av magnesium og calsium.
Så skulle jeg teste strontium ved Salifert sin test. Denne tester samtidig calsium og da fikk jeg et resultat på under 300 !!!!!!

Hvem av disse testene skal man stole på? JBL eller Salifert?

Under testing av Nitrat ved JBL sitt test kitt skal man ha i dråper inntil fargen endrer til svak gult. Greit nok, men ærlig talt hvor svakt gult da ?
Jeg synes det er vannvittig vanskelig å lese av fargene på denne testen og omtrent samtlige andre tester være seg ph, kh eller hva det nå er.

Det er nummeret før jeg gir blanke i all testing og tar alt på "gefølingen" ettersom jeg faktiskt ikke tør stole på resultatene fra testene.

Har brukt MANGE hundre kroner på tester som ikke gir annet svar enn: Joda det er muligens ca. mellom den eller den verdien, kanskje noe lavere eller høyerer...........
Det er hovedsaken til at jeg kun bruker Salifert sine produkter, har prøvd litt av hvert og funnet Salifert sine mer enn gode nok til mitt bruk. Merck har jo bedre tester men de er litt dyrere og vanskeligere å få fatt på...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 8th April 2007, 23:21   #4 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Satt igår og testet vannet for calcium, strontium og fosfat. Resultatene burde eg ikkje nevne for det e` rett og slett flaut. Når det gjelder fosfat har eg mellom 0,03 og 0,5. Dette e` jo nesten hele jævla skalaen. Man skal vel då bare peise på med fosfatprodukter til den viser null. Likevel e` det litt irriterende å ikkje vite om det e` innenfor det akseptable på 0,03 eller critical, coral growth retarded eller over det forsvarlige. Det ligger nærliggende å tro på det siste siden eg målte for en mnd. siden og det var helt klart over 1 i fosfat. Når det gjelder strontium fikk eg måling på ca. 10, men en annen person vil gjerne fått et helt annet resultat siden det e` nesten ingnenting som skiller.

Vet det har vært snakket om tidligere, men det hadde vært morsomt og la forskjellige "erfarne" akvarister testet samme vannprøve med samme testkit og sett på resultatene etterpå. Dette synes eg e` en grei ting å gjøre på akvariemøtene på akvariet i Bergen. Var det siste onsdag i hver mnd?
Gammel 8th April 2007, 23:22   #5 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Kan vel også nevne at det var salifert sine testkit som ble brukt.
Gammel 9th April 2007, 10:36   #6 (permalink)
Junior Member

Det er jo tydelig at det ikke er bare jeg som sliter med testing av vannnet.
Det er jo en mager trøst.......

Vi får håpe det kommer enklere tester etterhvert. Den dagen alle blir levert med stripps-løsninger ville jeg blitt en megget lykkelig mann. Så sant de var til å stole på da..........

Problemstillingen min er først og fremst det faktum at mine steinkoraller dør etter få dager etter at de er satt inn i mitt akvarie. Vannet tror jeg er ok, men som nevnt er jeg uskikker på testene og dermed usikker på om verdiene er ok eller ikke. Fisk, nyttedyr og mykkoraller viser ingen negative tegn og algene er under kontroll.
Videre er det ikke aktuelt å utvide testsortemantet ettersom jeg er så usikker og misfornøyd med de jeg har.
Gammel 9th April 2007, 10:59   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Pedro
Problemstillingen min er først og fremst det faktum at mine steinkoraller dør etter få dager etter at de er satt inn i mitt akvarie. Vannet tror jeg er ok, men som nevnt er jeg uskikker på testene og dermed usikker på om verdiene er ok eller ikke. Fisk, nyttedyr og mykkoraller viser ingen negative tegn og algene er under kontroll.
Videre er det ikke aktuelt å utvide testsortemantet ettersom jeg er så usikker og misfornøyd med de jeg har.
Det er et par små faktorer her som skurrer i mine ører, du sier at steinkorallene dør etter et par dager, er det noen dyr i akvariet ditt som spiser på dem?
Vannet tror du er ok, vel det er veldig vesentlig å vite at vannet er ok..
Ta deg god tid og sjekk testene dine en gang til, vet godt at det kansje er bortkastet og at du har greie test resultat allerede, Saliferts strontiums test er litt kinkig men den er forsåvidt god nok og for å si det slik jeg bruker kun tester fra Salifert og Merck...
Forøvrig så kan du kikke på denne tråden i forhold til steinkoraller: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...ic/t=1524.html

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 9th April 2007, 20:30   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Når det gjelder den strontiumtesten tror eg den e` mer til å stole på enn folk flest har inntrykk av. Målte samme vannet tre ganger og fikk dønn samme resultat alle tre gangene. (Fikk ikkje sove, ikkje syk)
Gammel 10th April 2007, 10:02   #9 (permalink)
Junior Member

Om steinkorallene mine:

Har lurt på om det er noe utysker som eter på dem ja....men tror ikke det.
Det ser ærlig talt ut som om de krymper inn; dvs at vevet rundt polyppene blir gradvis borte, starter i kantene og sprer seg innover på korallen. Prosessen tar bare noen få dager.
Det er mulig at det er noen stopper i vannet som jeg ikke får/har målt men pr dags dato er det et mysterie.
Jeg fortsetter, selfølgelig, å måle vabnnet med blandet fryd.
Har noen storpolyppede steinkoraller som ike har dette vevet og de lever...!?
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are