| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei.
lurte på hvilken erfaring dere sitter igjen med etter og ha brukt sjøvann i akvariet. hvor (feks strand) og når er det best og hente vann fra sjøen? hva gjør dere med vannet før dere begynner å bruke det? kom gjerne med andre tips. har lyst å prøve sjøvann og se om det blir forandringer. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
prøv og hent vannet på ca 5-10 meter, og på et sted der det er god gjenomstrømning og utskiftning, prøv og la vannet stå mørkt i en dag eller to med sirkulasjon. også kan du tilsette det via et UV filter.
jeg gjorde det et par ganger... kan ikke si jeg merket noe verken frem eller tilbake. kommer til og gjøre det flere ganger også. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Eg har tilgang til Sjøvann som blir pumpet opp fra 166 m dyp.Det har temp på ca8*C,og er veldigt næringsrigt,og verdier og næringsinnhold er ganske stabilt hele året.Det kommer til å bli filtrert med ca 0,4-1,0 my og uv behandlet før bruk,og sirkulasjon med uv behandling i akvariet det meste av tiden. Noen som har erfaring med bruk av denne type sjøvann? Frykter alge problem siden det er så næringsrikt. Hva tror dere?
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Har tilgang til noe tilsvarende på 70 meters dyp, filtrert.
Satser på å kun hente det opp i det kaldeste halvåret og regner ikke med noen problemer med det da.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Jeg kommer til å bruke overflate vann hele året. Tilsetter kun salt så det blir 1,026.
I sommerhalvåret sjekker jeg algeinfo før jeg henter vann. Bunkrer opp dunker i garasjen slik at jeg har byttevann for en måned. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg henter vann på dybder fra 4-10m. Passer alltid på å hente fra steder med god vannsirkulasjon (strøm) lengst mulig vekk fra eventuelle forurensnings kilder slik som gårder, industri etc.
Skjekker alltid algeinfo før jeg henter vann. Unngår de å hente vann i tiden med størst alge oppblomstring. (siden jeg dykker rimlig aktivt, har jeg noenlunde kontroll over hvor stor algeoppblomstringen er). Bruker ingen filtrering på vannet og heller det som oftest over i akvariet i løpet av noen timer etter at jeg har hentet det. Jeg har kun hatt opsitive opplevelser ved bruk av sjøvann.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| grått vann | gaupetassen | Kjemien i akvariet | 1 | 9th April 2007 19:24 |
| RO eller Di vann ? | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 27th October 2005 13:16 |
| Vann fra springen? | Micke | Kjemien i akvariet | 16 | 10th February 2005 10:31 |
| Kloret vann. | Frogfish | Kjemien i akvariet | 3 | 8th November 2004 16:25 |
| Klart vann | Frode | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 26th August 2004 13:08 |