Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 4th February 2007, 21:48   #1 (permalink)
Member

Robin sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 152
Standard doseringspumpemodul og tilsetninger?

Hei,
Har nå bestillt meg en doseringspumpe modul og prøver å finne ut hva som er nødvendig å supplere i akvariet.
Det er tre pumper på modulen. har sett disse 1,2,3 settene fra grotech der omtrent alt skal være på plass.
Men har lite erfaring med riktig dosering, stabile verdier o.l.
Kalkvann kommer fra reservoaret.
Karet blir vel på en ca 120liter med sump på 50 liter.
Robin er offline   Svar med sitat
Gammel 5th February 2007, 08:51   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: doseringspumpemodul og tilsetninger?

Her har du et bedre og rimeligere alternativ til Grotec: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...c/start=0.html

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 5th February 2007, 09:05   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Bedre?
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 5th February 2007, 09:47   #4 (permalink)
Senior Member

Meldinger: 475

Det som jeg har lest er at GroTech sin A-B-C er en slags Balling versjon. Balling metoden som Chris skriver om er i alle fall rimeligere enn grotech.

Dersom du går for Grotech sine flasker så vil jeg tro det står noe om dosering på disse. For Balling leste jeg en plass at man begynner med 70 ml pr 200l(tror jeg det var), så er det å begynne å teste og justere opp eller ned alt etter hvordan det går med verdiene.

Endre
Gammel 5th February 2007, 10:31   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

På flaskene står det hvor mye du trenger å tilføre for at vannet ditt skal få riktig verdier. Still inn Doseringspumpen og la verdiene justere seg
Et lite triks (?) er å justere opp verdiene sakte og over litt tid.

Når vannet i akvariet har riktige verdier doserer du som anvist på bruksanvisningen på flasken.
Gammel 5th February 2007, 13:39   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av stoffer
Bedre?
Yes. Et bedre og rimeligere alternativ.

www.norskhdforum.org
Gammel 5th February 2007, 13:42   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Skeptisk...Eller skal vi si et alternativ for dem som vil sette seg inn i Balling metoden..
Jeg for min del venter til jeg ser noen som faktisk bruker det og kan komme med førstehånds info. Regner med at det ikke varer så lenge før noen kommer igang.
Gammel 5th February 2007, 13:49   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Skeptisk...Eller skal vi si et alternativ for dem som vil sette seg inn i Balling metoden..
Jeg for min del venter til jeg ser noen som faktisk bruker det og kan komme med førstehånds info. Regner med at det ikke varer så lenge før noen kommer igang.
Da har du ikke fulgt med i timen Frogfish!. Se bare her sakset fra Balling tråden tråden:
Sitat:
Opprinnelig postet av gkjoesen
Hei,
tenkte jeg "kort" skulle dele mine erfaringer rundt Balling metoden:

Jeg startet opp med saltvannsakvarium i mai i fjor, etter flere års tanktevirksomhet på området. To springede punkt i valg av løsning var at jeg måtte finne et kar jeg kunne enes med kona om visuelt, samtidig som hensynet til at jeg bor høyt oppe i en gammel bygård (vekt og lekkasje) ble ivaretatt.

Vi gikk for et Percula90-kar, og for å minimerer faren for vannlekasje (unngå transport av vann ut av karet, ref. separat sump) og for å gjøre det enkelt for meg selv ønsket jeg å benytte meg av Balling-metoden (den endelige beslutningen kom da jeg så dette ca 3600 liters karet, som kun drives med Balling-metoden: http://cashh.de/?page_id=56 - mye nyttig informasjon der også).

Jeg undersøkte mye, og fant bl.a. frem til den originale artikkelen av Balling i engelsk oversettelse (eldre utgave av tidskriftet Coral, nr 1:3 - fåes kjøpt her for GBP 7,99 (ca nok 100) til Norge: http://www.midlandreefs.co.uk/xcart/...me.php?cat=248).

Jeg fant etter hvert ut at jeg ikke ønsket å holde blande kjemikaliene selv (er nok litt lat), men fant etter hvert ut at GroTech sin kH+Ca 1-2-3-serie faktisk er en modifisert versjon av Balling metoden, bl.a. etter direkte dialog med dem. Forskjellen ser kun ut til å være at de har fått til større konsentrasjoner enn det en får med den originale Balling-metoden (ca 4x mener jeg).

Jeg kjører selvfølgelig et GroTech doseringsanlegg, som i tillegg administrerer andre tilsetningsstoffer, og klarer meg derfor helt uten andre kilder for tilsetninger, så som kalkreaktor, kalkmikser. De aktuelle verdiene min er videre stabile med Ca på 430 og kH på 7,0 (dette lave nivået er helt i tråd med Ballings anbefaling, men under det GroTech selv anbefaler).

Forbruket mitt er 12ml/dag av hver av de aktuelle veskene i mine 280 liter, så et sett med en liters flaske av de 3 Grotech-produktene varer i ca 3 måneder, til den nette sum av ca kr 500. Produktene finnes også i noe rimeligere 5-liters-dunker, men med mitt lille kar er det rett og slett enklere å håndtere de mindre flaskene.

Jeg har ingen erfaring med drift uten denne metoden, så jeg kan ikke gi noe før og etter erfaring, men det fungerer i hvert fall for meg. Jeg har etter hvert et assortert utvalg av små og storpolypede koraller og alle vokser og ser ut til å trives

Geir

www.norskhdforum.org
Gammel 5th February 2007, 17:50   #9 (permalink)
Member

Robin sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 152

Takk for svar
Tror vel jeg begynner med grotech sitt. men de har jo en A,B,C (coral) og en 1,2,3 (kalk,calsium). såååå, hvordan blir dette.. selve doseringen skal ikke være no problem da det er AT sine pumper som er lett å justere. men A,B,C eller 1,2,3..
Robin er offline   Svar med sitat
Gammel 6th February 2007, 02:00   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Da har du ikke fulgt med i timen Frogfish!. Se bare her sakset fra Balling tråden tråden:
Say no more...

Vil allikevel ikke være blandt de første som starter med Balling. Liker å høste litt erfaringer fra andre før jeg evt hopper på etter å ha brukt noen flasker med Grotech 1, 2, 3 Forskjellen er jo ikke så stor

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are