| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Har nå bestillt meg en doseringspumpe modul og prøver å finne ut hva som er nødvendig å supplere i akvariet. Det er tre pumper på modulen. har sett disse 1,2,3 settene fra grotech der omtrent alt skal være på plass. Men har lite erfaring med riktig dosering, stabile verdier o.l. Kalkvann kommer fra reservoaret. Karet blir vel på en ca 120liter med sump på 50 liter. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Her har du et bedre og rimeligere alternativ til Grotec: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...c/start=0.html
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bedre?
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det som jeg har lest er at GroTech sin A-B-C er en slags Balling versjon. Balling metoden som Chris skriver om er i alle fall rimeligere enn grotech.
Dersom du går for Grotech sine flasker så vil jeg tro det står noe om dosering på disse. For Balling leste jeg en plass at man begynner med 70 ml pr 200l(tror jeg det var), så er det å begynne å teste og justere opp eller ned alt etter hvordan det går med verdiene. Endre
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
På flaskene står det hvor mye du trenger å tilføre for at vannet ditt skal få riktig verdier. Still inn Doseringspumpen og la verdiene justere seg
Et lite triks (?) er å justere opp verdiene sakte og over litt tid. Når vannet i akvariet har riktige verdier doserer du som anvist på bruksanvisningen på flasken.
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Skeptisk...Eller skal vi si et alternativ for dem som vil sette seg inn i Balling metoden..
Jeg for min del venter til jeg ser noen som faktisk bruker det og kan komme med førstehånds info. Regner med at det ikke varer så lenge før noen kommer igang.
|
|
|
#8 (permalink) | ||
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Takk for svar
Tror vel jeg begynner med grotech sitt. men de har jo en A,B,C (coral) og en 1,2,3 (kalk,calsium). såååå, hvordan blir dette.. selve doseringen skal ikke være no problem da det er AT sine pumper som er lett å justere. men A,B,C eller 1,2,3.. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Vil allikevel ikke være blandt de første som starter med Balling. Liker å høste litt erfaringer fra andre før jeg evt hopper på etter å ha brukt noen flasker med Grotech 1, 2, 3 Forskjellen er jo ikke så stor
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Manuelle tilsetninger | H.A.Z | Kjemien i akvariet | 13 | 13th March 2008 18:37 |
| Tester og tilsetninger | sølvi | Kjemien i akvariet | 6 | 19th January 2008 21:47 |
| Tilsetninger | H.A.Z | Kjemien i akvariet | 5 | 15th January 2008 10:04 |
| doseringspumpemodul | Sidd | Lys, filtrering & annet utstyr | 9 | 27th March 2007 14:45 |
| tilsetninger | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 2 | 7th February 2007 23:45 |