Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd October 2006, 01:34   #1 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211
Standard Sjøvann og holdbarhet

Hva slags holdbarhet vil dere si sjøvann har? Og hva kan jeg evnt gjøre for å øke holdbarheten..

Tenkte på å hente vann, og ville prøve å hente en 50-100 liter, men jeg bytter ikke så mye hver uke og lurte derfor på hvor mye det var vits i å hente..
espeng er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd October 2006, 07:40   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Sjøvann og holdbarhet

Sånn rent teoretisk ville jeg tro at det står utrolig mye på hvor rent vannet du får tak i er utgangspunktet, deretter hvordan du oppbevarer det, står det kaldt kan det nok holde seg en stund alt etter hvor mye gugge det i vannet, hører jo om folk som med stort hell har det stående i flere måneder men jeg tror ikke ville satset på det. Selv har jeg oppbevart syntetisk vann ved 25 grader opptil 1 måned uten å ha merket noe negativt ved det.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd October 2006, 09:14   #3 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Vil f.eks det å ha det i dunker med sirkulasjon og luftstein evnt øke holdbarheten? Trenger det lys? Jeg tenker på at det små-snackset i vannet som gjør at sjøvann er litt spennende..
Gammel 23rd October 2006, 09:33   #4 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Ja det er vell der valget står, vil du konservere vannet og stoppe/bremse nedbrytningen, eller vill du forsøke å holde liv i vannet.

Under ingen omtendigheter bør du ha lys på vannet. Småsnackset du viser til er vell for vår del oftere kjipe saker en nyttige ting, står selvsagt mye på hvor du henter vannet fra.

Med syntetisk vann blir situasjoen ganske annerledes siden det ikke er noe tilpasset biologisk liv tilstede og det som følger med fra luft og vann når det lages tar for det meste kvelden, saltet gjør også en grei konserveringsjobb.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd October 2006, 10:49   #5 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Ja, det er bare litt på "tegnebordet" foreløpig det her, men jeg kjenner flere som har båt, så tenke jeg skulle utnytte en av dem litt før de tar dem opp på land, for å teste dette sjøvannsgreiene

så det blir å kjøre litt utpå fjorden og hente opp med en blitema lensepumpe e.l. Man kommer ikke så dypt, men 4-5meter er kanskje bedre enn i fjæra uansett..
Gammel 23rd October 2006, 13:06   #6 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Tror ikkje vannet blir dårlig hvis det luftes godt. Har sjøl hatt vann stående lukket i et par uker uten å merke nokke negativt. Hvis vannet luftes vil det vare evig etter min oppfatning.
Gammel 23rd October 2006, 13:49   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Uten sirkulasjon og luft vil det uten tvil starte en nedbrytings reaksjon i vannet, nøyaktig hva og hvordan har jeg ikke mulighet til å hoste opp i detalj, temperatur er også en vesentlig faktor sammen med lys. Du vil om du tester vannet like etter du har fått det i en dunk få helt andre verdier etter noen uker, og kvaliteten er ikke den samme.
Det blir litt sånn ferskvare debatt og der blir ikke alle like enige, men at vannets kvalitet forringes er det ikke noe tvil om, de micro dyrene som dør i dunken vil ikke bli nedbrutt like effektivt som de hadde gjort i sjøen og domino effekten er i gang(raskere og raskere). Det hele koker ned til hva du selv gjør for å holde kvaliteten på vannet og hva du aksepterer iforhold til kvalitet på lagret vann. Det er også på sin plass å nevne at hvis tanken din fungerer bra og du hiver oppi litt lagret vann og neste kveld så er tanken din grønn inni, da tipper jeg du innser lotteriet med sjøvann og tenker litt mer på kunstig salt og osmose vann. Har selv gått i den fellen der, for mitt vedkommende så er det kun osmosevann og tropic marine reef pro salt som duger....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd October 2006, 18:20   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Vannet holder seg bra om du til fører sirkulasjon i vannet. Plankton etc vil nok dø etter en stund uten at dette bør invirke formye på vannkvaliteten (så sant det ikke er mye mye plankton i vannet. Ungå gromset som legger seg på bunnen av vanndunken etter lagring, dette er døde dyr/plankton og alger.
Husk at du må komme deg godt ut av fjorden for å få bra og friskt vann, en stor fordel å hente vann på flo siden det da kommer friskt vann inn i fjorden. Sjekk saltholdigheten, den er sikkert for lav.

Hvor har du tenkt å hente vann henne forresten ?
Gammel 23rd October 2006, 18:30   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Det er også på sin plass å nevne at hvis tanken din fungerer bra og du hiver oppi litt lagret vann og neste kveld så er tanken din grønn inni, da tipper jeg du innser lotteriet med sjøvann og tenker litt mer på kunstig salt og osmose vann. Har selv gått i den fellen der, for mitt vedkommende så er det kun osmosevann og tropic marine reef pro salt som duger....
Kjenner du noen som har opplevd å få grønn tank av sjøvann ? Jeg har hørt mange historier og advarsler om dette men aldri hørt om noen som selv har opplevd det.

Tror det er større sjangse for å få en heftig oppblomstrong av Phytoplankton i akvariet etter foring av koraller etc enn å oppleve en eksplosiv algeoppblomstring etter vannbytte med sjøvann hentet sent i oktober.

Jeg er ikke imot å bruke kunstig saltvann, men ser ikke poeng i å bruke det hele tiden om man har tilgang til friskt og sunt saltvann fra sjøen.
Gammel 23rd October 2006, 19:15   #10 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Takker for svar folkens! Jeg ville ikke sette igang en debatt på kunstig vs "ekte" sjøvann Jeg bruker Osmose/Tropic Marine nå og har ikke noe å utsette på det, men har altså lyst til å prøve sjøvann for så å sjekke om det gir utslag på korallene osv.

Hvis jeg skal hente vann så blir det litt utenfor Langesund, på rognsfjorden.. Der er det Danmark rett ut, så det skulle være fint vann der tror jeg.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are