| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
etter at jeg byttet sand i karret mitt, har jeg fått ut brudd av alger... sier vel seg forsovidt selv. men hva disse algene heter vet jeg ikke, men det er to typer som plager meg.
en: ser ut som små grønne hår, type 'Jørn Hoel look', ikke noe spesielt lange, men det må iherdig skraping på glasset for å få de av. to: små grønne flekker, samme som kalkalger bare grønn og noe mindre,og disse og sitter godt fast. etter en kur med kull, kvittet jeg meg med mye av disse andre slim algene, så nå er det bare disse to typene igjen. hvordan skal jeg kvitte meg med de? går de vekk av seg selv, eller må de skarpes vekk. vil en iherdig skumming, kull, og UV hjelpe. hva, hvis noe, eter de? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Som du selv sier er det ikke overraskende at du har fått et utbrudd etter å ha byttet sand og forstyrret balansen i karet ganske betraktelig. Byttet du all sanden din, eller lot du det være igjen noe til å 'så' den nye sanden med? Noe alger vil det nok bli fremover, helt til karet begynner å komme i balanse igjen. I mellomtiden ville jeg nok passet på å rengjort skummeren ofte (gjerne hver dag), passet på å bruke osmosevann, vurdert kjemisk filtrering (jeg foretrekker Poly filter fremfor kull) og en mulig endring i lysregimet. Alger i seg selv er jo ikke verdens undergang så lenge de ikke plager dyrene i karet, men vi vil jo gjerne bli kvitt dem
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
bruker osmose ja. byttet all sanden, i tilleg til det har jeg byttet fra kjipe T8, til 2x250 hqi... så jeg ventet jo bare på smellen.
etter at jeg brukte kullet, er vannet blit helt klart. og jeg bruker 2 skummere, og i begynnelsen måtte jeg tømme koppene ofte, men det har blit mindre og mindre i det siste. og nå skummer vannet nesten ikke i det hele tatt. testene sier at vanner er helt topp nå, og PH'en har begynt og roe seg ned, 8,0 - 8,5. jeg tørr ikke engang si hva den lå på rett etter skifte. det plager ikke fisken at algene er der, og forsovidt ikke meg heller, ikke hvis jeg vet at de forsvinner med tiden. men gleden med akvarie blir liksom lit større med et reit glass!! |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Så sant så sant... Hvorfor i all verden byttet du egentlig all sanden, hvis du ikke har noe imot at jeg spør?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Håper jeg ikke opptrer så fryktelig bessevisser her nå og mange vil si jeg tar feil, men du kan jo kansje ha nytte av det, døm selv, jeg har selv slitt med dette og kastet bort mye tid.
Jeg tviler på at du nå klarer å sulte algene ut av karet med råskumming, filtrering og ved å redusere lyset. Greien er jo at alt annet skal leve i karet ditt ikke sant, og alger krever mindre for å overleve en de høyere livsformene du ønsker å ha, mindre enn det du klarer å filtere og skumme ut av karet,,om du har koraller og slikt da. Alger som baserer seg på silicat ol. stoffer som koraller ikke trenger er vell de eneste man kan sulte bort, tror ikke det er tilfelle her. Litt vrient å forklare, men nå har du på en måte ramlet over kneiken, når du forstyrret filtreringen ble det overskudd av et eller annet næringsstoff og algene slo til, det finnes alger som lever av nesten alt. Mange prater om skummere mot alger, det blir helt feil, det en skummer gjør er at den hjelper deg med å holde stabile næringsnivåer i karet, du unngår nivå toppene i oppløst næring i vannet som ofte kan bli en velkommen sjanse for alger til å blomstre opp, men gjør man drastisk ting kommer toppen likavell, grenser for hva en skummer klarer. I et vell etablert kar er det konkuranse om næringen, skummer pusher det hele tiden ned, alger tar sin bit, koraller tar sin bit, bakterier osv osv osv på mange plan, algene legger du ikke så mye merke til fordi de somregel beites på, men de er der. Når det da plutselig er overskudd er det alger av en eller annen type som har egenskapene til å lynraskt øke i populasjonen og konsumere overskuddet, det er det absolutt største konkuransefortrinnet de har over mykkoraller og annet. Når de først er på plass med en hviss populasjon er hele populasjonen med på å konkurere om næringen i karet, om du da prøver å utrydde dem ved å ta næring fra dem går det utover koraller og alt annet, sannsynligvis mer siden de fleste alger ikke krever mye for å bare leve. Ofte synes det likevell å virke siden man har en hviss nedbeiting, og er ikke problemet for stort er det ofte greit å redusere på tilført næring en periode mens sneglene får tingene under kontroll. Men er det ute av kontroll, eller man ikkehar tilstrekkelig nedbeiting holder ikke dette alene, da vill algene utkonkurere andre arter, de produserer ofte endel stoffer man ikke ønsker, det er frustrerende og man finner på mange rare løsninger som ikke hjelper og kansje gir man opp. Enkleste veien nå tror jeg er mekanisk fjerning og/eller beiting samtidig som du sørger for at næringstilførsel, skumming og filtrering er stabilt fremfor noe, kansje flere mykkoraller som kan øke konkkuransen, ikke finn på en ny god ide hver dag og glem alle plugg and play vidundermidler,, de finnes ikke. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| alger og lys | froesak | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 7th February 2008 07:19 |
| Alger | froesak | Ny til Hobbyen | 2 | 23rd January 2008 07:35 |
| alger | Nagel | Alger, Bakterier & Makroalger | 2 | 20th January 2008 12:13 |
| alger | Erik | Kjemien i akvariet | 12 | 6th January 2007 13:14 |
| ALGER.. | and | Plager, Skadedyr & Parasitter | 0 | 3rd March 2004 22:38 |