| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Byttet nylig til Elos Calsium som de selger på Dyregod, før brukte jeg Kent kalkwasser fra Bjølsen, men jeg har sett meg grundig lei på å betale 3-4 ganger prisen på alt hos den luringen så jeg tenkte jeg skulle bytte.
Men, ser ikke ut som det er helt suksess, korallene i karet ser litt daffe ut nå etter 3 ukers tid og all vekst stoppet liksom opp. Noen som har erfaringer med dette merket, kansje jeg gjør noe feil med blandingen, instruksjonene er noe kryptisk. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hos JHA har de et "No Name" Calsium som er utrolig bra til en langt hyggeligere pris......
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hei Stoffer,
du skriver ikke noe om hvilken av Elos kalsium tilsetningene du bruker, men Elos kalsium er av ypperste kvalitet, det er garantert. Det finnes pr. i dag 2 forskjellige Calcium tilsetninger i Elos. Elos Combi Calcium som brukes for å vedlikeholde/opprettholde et stabilt kalsium nivå, samt Elos Extra Calcium om brukes for å øke nivået opp til anbefalt mengde. Elos Combi Calcium brukes for å bidra til et konstant kalsiumnivå i akvariet og er nødvendig for å vedlikeholde et stabilt miljø for koraller og virvelløse dyr. Elos Combi Calcium er en nøye tilpasset blanding av kalsium forbindelser, som er spesielt blandet slik at en kan oppnå et stabilt nivå av Ca2+ i akvariet. Slik bidrar Elos Combi Calcium til det daglige behovet for kalsium i et akvarium med normalt innhold. Elos Combi Calcium unike sammensetning hjelper også koraller til å oppta kalsium som normalt er tilstede i vannet i utilgjengelig bundet form. Bruk: Ristes godt før bruk. Bland Elos Combi Calcium direkte i akvariet. Unngå direkte kontakt med koraller. Anbefalt dosering: Akvarier opp til 100 lt.: 1 ampulle hver uke Fra 100 til 200 lt.: 2 ampuller hver uke Fra 200 til 300 lt.: 3 ampuller hver uke Osv. tilsett en ekstra ampulle for hver 100 liter hver uke. Fordel ampullene jevnt utover uken. ELOS Extra Calcium er kalsium forbindelser som er enkle og presise å dosere, og som øker kalsium nivået i akvariet uten å påvirke pH-nivået. I motsetning til Elos Combi Calcium, som har en langtids påvirkning på akvariemiljøet og gjør det lettere å utvikle et konstant nivå av kalsium i akvariet, er Elos Extra Calcium utviklet for å lettere korrigere/endre akvariets kalsium nivå. 5ml av Elos Extra Calcium øker kalsium nivået med omtrent 50mg/lt pr. 50 liter akvarievann. Bruksanvisning: 1. Ta en liter akvarievann i en mugge 2. Oppløs forsiktig den nødvendige mengden Elos Extra Calcium i muggen 3. Tilfør 5 dråper Calcium Fix® pr. 5 ml Extra Calcium 4. Tøm blandingen sakte i akvariets sump, aldri i det biologiske filteret. 5. Sjekk akvariets kalsium nivå etter 24 timer. Forsiktighetsregler Etter delvise vannbytter, kontroller vannets kalsium innhold med Elos Ca testsett. Er mengden kalsium over 450mg/lt, ikke tilsett ytterligere kalsium. Øk ikke mengden kalsium med over 50mg/lt pr. dag. Hvis dkH er større enn 15°d kan kalsium nivået være endret. Hvis dkH nivået er lavere enn 7°d, øk dkH nivået før tilsetting. Håper dette hjelper deg på vei. Ellers er det en ny og ytterligere forbedret type Elos tilsetninger på vei. I løpet av neste uke er de klare for levering fra fabrikk. Det er den nye Elos PrimaLine og følgende vil være tilgjengelig: Prima Alkali, Prima Elements Prima Carbonates, Prima Combi Mg, Prima Combi Ca - og det beste av alt - kun rett over hundrelappen i utsalg. mvh Per Arild
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takk for input
Var Extra Calsium jeg fikk av karen på dyregod, da er vell det ikke saken å bruke istedenfor kalkwasser i vannetterfyllingen tipper jeg hvis den bare dytter calsium verdien i været. Da er vell svaret der, målte calsium idag og det var godt over anbefalt, alt annet er som det skal. Kan man calsium forgifte coraller? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Elos XL 120 system selges | MarineB | Selges | 4 | 3rd December 2007 20:58 |
| Elos 80 selges | scopas | Selges | 2 | 18th February 2007 15:21 |
| Skummere fra Elos | gomle69 | Pratemakeren | 5 | 17th May 2006 01:32 |
| noen som har erfaring med DIY calsium reaktor?? | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 6 | 10th September 2005 09:42 |
| Calsium boost | Endre | Lys, filtrering & annet utstyr | 8 | 8th July 2004 00:03 |