| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Noen som har en god link eller en god oppskrift på bruk av calsiumchlorid til å heve calsium nivået i tanken på???...
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Må si eg på dypt vann her eller tynn is om du vil. Men e` det ikkje litt skummelt å bruke calsiumchlorid til å heve calsiumen i vannet? Vil ikkje pH skyte i været? Kan hende eg tenker på calsium i en annen kombinasjon men mener det var calciumchlorid.
Med alt det utstyret til tanken din, (Deltec AP703. FR509. PF601. KM500. P1000) klarer du ikkje å holde oppe calsiumet? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Joda klarer egentlig å holde calsiumen akkurat der jeg ønsker, men det er alltid rom for forbedringer og litt eksperimentering :cheesy: |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Ja det e` jo sant. Vi kommer aldri lenger uten eksperimenter. Men vær forsiktig med calciumchloriden.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hm, oppdaget at Kent Marine selger stoffet som tilsetting til baljen....good shit yea, så mangler bare bruksanvisningen......
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Rusky har du en link eller noe lignenede til Calsiumchlorid...?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Calsium 510 kH 9 pH 8.23 Strontium 15mg/l Magnesium 1470 Salt 1.025 Fosfat 0 Nitrit 0 Nitrat 0 Amonia 0 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Rette utstyret gjør rette jobben, men det ser ikke klokt ut oppi her nå etter den mildest talt eksplosjonsartede flyttingen fra 525literen over til 750literen, og flytting av sand har vel egentlig aldri gått for seg helt uproblematisk så noen av dyrene har mistet litt av gløden men de er sterkt på vei tilbake. Det løsnet et thermometer for en tid tilbake, med Tunze stream 6100 i tre forskjellige retninger på full guffe så var det jo bare et spørsmål om tid før det knuste, og det gjorde det... Alle steder hvor jern kulene i thermometeret falt ned der vikser det tre til syv cm lange tråd alger, lite lekkert men de er nå der, har festet en magnet på et pvc rør og fjernet masse Fe, men det er litt igjen ennå, det er på retur så da er jeg vel kansje litt slapp men jeg burde kansje ha luket litt, vel jeg ser tit og ofte når jeg renser skummeren så ligger det en god klase med døende alger og det er jo kjekt å se at monsteret får tak i det meste som ikke skal være i tanken.... |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Administrator
|
[quote="Chriss"]
Sitat:
|
|
|
|
#9 (permalink) | ||
|
akvarieutstyr.com
|
[quote="Frogfish"]
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Siterer min dialog med Henriks
Er der noen som kan fortelle meg om bruk av calsium chloride?.... -------------------------------------------------------------------------------------- Ja, jeg bruker det til å buffre Ca-verdien når min kalkmikser ikke kan følge med. Jeg blander det i vann og tilsetter det i akvariet. Mitt system inneholder ca. 800 liter vann og 35-40 gram hever Ca-værdien med cirka 10-20 mg/l. -------------------------------------------------------------------------------------- Blander du det i osmosevann? Hvor mye vann til 35-40gram? Noen spesielle hensyn å ta? -------------------------------------------------------------------------------------- Ja, blander det i 1-2 liter osmosevann. Ingen spesielle hensyn jeg kjenner til utover, at jeg kun bruker det som supplement til min kalkmikser og ikke baserer min Ca-verdi på bruken av kun Calsiumchlorid. -------------------------------------------------------------------------------------- Så var den i boks...... Det blir ca 40gram på 800 liter- det blir ca 20gram på 400 liter- det blir ca 10gram på 200 liter- det blir ca 5gram på 100 liter vann som rekker til en Ca økning på mellom 10 og 20mg/liter. Dette må testes rimelig kjapt for dette var interssant. Snodig at ingen andre har prøvd dette før...................... Har du gode kunnskaper om kjemi? vel ser du noen opplagte hull i kjemien her så gi en lyd... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|