Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5th March 2006, 13:58   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 40
Standard Salifert sine tester

Strever veldig med å forstå Salifert sin Nitrat og Nitrit test. Når jeg har testet vannet mitt er det helt blankt - 0. Da viser teseten stor fare? Trodde nitrit skulle være o jeg? Nitrat er fra siden lest av til 0,2. Ting ser ikke ut til å trives noe særlig. Hadde oppi 1 reke, 3 britle star og 10 sneiler i går. Disse holder seg helst i ro, det er finger-korallen som ser ganske dårlig ut. Den har trekt seg sammen, blitt tynn og helt brun. Kalsium viste 350 og saltnivået er 1,024. Har tilsatt Salivert "All in one" 15 ml til mitt 350 l kar. Kh var 5,6 og ALK 2. Håper noen kan hjelpe meg snart!!!!!
Linnemor er offline   Svar med sitat
Gammel 5th March 2006, 14:19   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 364
Standard Re: Salifert sine tester

jo nitrit og nitrat skal vere lik 0, kjenner ikke salifert sin nitrit tester, men jeg bruker salifert sin nitrat tester, det er den testeren som blir rosa jo mer nitrat du har... og min tester er og helt blank,og jeg er fornøyd med det.

er det lenge siden du startet karret ditt, i så tilfellet, så har du mange vedier som skal roe seg ned. T T T. ting tar tid.

i tilegg er det mange andre sportoffer som har innvirkning på korallene dine, pluss at koraller ikke heletiden er store og fine, kunn når de skal ha lys og mat.
bruker du osmosevann? mye shjait i spring vannet ditt.

sneilene mine står også mye i ro, da beiter de. og rekene mine har funnet teretoriet sitt, ikke mye sprell fra de heller.

hvilkene sporstoffer som har innvirkning på hva, og hva mer du trenger en 'all in one' er det andre her inne på forumet som vet bedre enn meg.
men du trenger nokk mere enn nitrit og nitrat tester.

NAGEL
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 6th March 2006, 00:19   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885

Uttdrag fra Salifert Nitrite Profi test..

ppm nitrite
0.1 (to high)
0.2
0.4 (danger)
1.0
2.0
4.0

Har ikke Nitrit testen selv, men for meg virker det som om du avleser motsatt? Er vesken i prøverøret helt blank (samme farge som akvarie vannet har du 0 i nitrit (bra!)

At du har Nitrat på 0.2 betyr at det skjer noe i akvarie ditt, men 0,2 er såpass lite at det ikke skal ha noen stor betydning.

Hvilken PH og temperatur har du ?
Hvis du ikke finer ut hva som er feil ta et lite vann bytte.. Det kan evt. hjelpe deg med å fjerne problemet, eller gjøre det mer dynlig.
Hvor lenge har du forresten hatt akvariet vært i drift ?
Gammel 6th March 2006, 07:31   #4 (permalink)
Junior Member

Har nettopp startet opp! Hadde stein + nyttedyr oppi karet lørdag., dvs 3 dager siden. Hvor ofte skal jeg teste vannet i begynnelsen? Jeg kjøpte brukt levende stein som har vært i bruk i 1 års tid.
Gammel 6th March 2006, 08:08   #5 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 364

et nystartet karr må få tid, du har vert altfor rask med å sette inn dyr og koraller. jeg lot stein og vann gå i 3 mnd før jeg begynte.
under transport og oppstart har sikkert mye av mikro organismene som er i steinen død, dette er ikke farlig, de bygger seg opp igjen. pluss at hvis du bare har brukt tørr korallsand, så er ikke dette levende sand enda, det er dette som tar tid. å få et miljø og en bestand av mikro organismer og små nytte dyr er det viktigste du gjør.
hold kontroll på temp og saltinnhold og ph og kh. da er mye gjort i oppstarten. forsett og med 'all in one' men pass på at det ikke blir for mye av det gode.
kjør på med sirkulsjon og skumming, pass på og få opp og ut driten, for hvis mye av organismene fra steinene dine er døde, så vil de bare ligge og rottne, og der er nedsig...

personlig så ventet jeg til jeg kunne se tanglopper og annt små snaks i sanden før jeg begynte å sette inn noe dyr, og da bare nyttedyr, erremitter, sneil, og peppermyntereker. og jeg ventet helt til jeg så masse små dyr som kravlet på glasset før jeg satte inn fisk.

stå på

NAGEL
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 6th March 2006, 11:22   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Som Nagel skriver så har du nok vært altfor rask.. Du vil nok etterhvert se at vannverdiene dine vil begynne å bevege seg oppover, alger vil gro og dø ut plankton og andre små dyr vil dannes og etterhvert vil du få et sunt og fint akvarie.
Grunnen for at du ikke får noe videre uslag på testene er nok dette. At du har nitrat i akvariet ditt som et tegn på at prosessen er igang - nitrit blir omdannet til Nitrat. Følg med på Nitrat verdiene dine så vil du se at de vil bevege seg oppover etterhvert.

Lykke til
Gammel 6th March 2006, 16:22   #7 (permalink)
Junior Member

Takk for god hjelp. Ja ja det var dette med tålmodigheten da. Skal være flink og la ting få gå sin gang, men det er jo så spennende å få noe levende oppi!!!!!!
mvh Linnemor
Gammel 6th March 2006, 17:39   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sett deg ned med lommelykt og forstøørlsesglass om kvelden, så vil du se at etterhvert vil det dukke opp mer og mer liv i akvariet ditt som du aldri har puttet oppi selv. Innkjøringsfasen kan faktisk være vel så spennende med tanke på liv som sen senere fasen når du selv tilfører litt mer høyere stående liv, man må bare få øynene opp for det
Det kjipe er at det ikke ser så pent ut i begynnelsen.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tester og tilsetninger sølvi Kjemien i akvariet 6 19th January 2008 21:47
Tester ?? svein Ny til Hobbyen 6 2nd December 2005 19:46
Hva må jeg tilsetter, og hvilke tester trenger jeg? Discusion Kjemien i akvariet 1 14th February 2005 05:54
Salifert kh testsett Pjot Kjemien i akvariet 2 14th December 2004 21:51