| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Ser ut som mine steinkoraller sliter litt om dagen......... Vannverdiene ser fine ut med unntak av fosfat som holder tett opp under 5. Påvirker fosfat steinkorallene?? (det vokser ikke alger.....)
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det påvirker algene ja, inne i korallene lever det alger av typen Zooxanteller som påvirkes av pO4, du bør uansett få ned verdiene dine nermere 0.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Slet med alger med phosphat så lav som 0,3. (Rettelse 0,03)Dette hadde ingen innvirkning på steinkorallene. Men oppunder fem e` mildt sagt xxxxxx høyt. Når eg fikk bukt med phosphaten forsvant algene, har ikkje sett de siden. Leste at phosphate fjernes ved god gjennomlufting av vannet. Dette skulle vel tilsi at skummeren skal ta phosphate. Slik virket det ikkje hos meg. Her gjaldt vannbytter og atter vannbytter. Etter dette tok eg flere vannbytter. Til vannbyttene brukte eg osmosevann blandet med salt. Vannet som eg henter på akvariet på nordnes inneholdt oppunder 0,1 i phosphate.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Har byttet vann noen ganger ja........ Fikk fosfat nivået ned i 1 etter mye vannbytter, men etter to uker er de oppe på 5 igjen. Hva er grunnen til at det kommer tilbake? "Formerer" det fosfatet som er i karet seg? Eller er det noe i karet mitt som produserer fosfat/ikke klarer å fjerne tilstrekkelig fosfat. Jeg bruker osmosevann blandet med salt til vannbytter og osmosevann til vannpåfylling.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Noen som har erfaring med fosfatfilter? Vil dette hjelpe meg eller utsetter det bare problemene?
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Har kjørt med fosfat filter en tid og det fungerer helt etter boken, den jeg bruker er en Deltec FR 509 og den kjører jeg innimellom med 2-300 gram Rowaphos og det er ikke målbart fosfat i min tank.
Du utsetter ikke problemene, du fjerner en av årsakene som gir problemer, har pr i dag testet Rowaphos og PhosBan, de er så effektive at du bør bruke dem med forsiktighet, de fjerner fosfat så effektivt at de har forårsaket problemer for akvarister med mange stein koraller, fosfat er næring for alger, div alger lever i symbiose med koraller og det har blitt fjernet fosfat så fort at alger og koraller ikke har klart å følge med. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Installerte fosfatfilter (aquamedic) i går. Fosfatet er redusert fra 5 til 2 iløpet av 18 timer. Etter 22 timer er vannet tåkete... Kan dette henge sammen med fosfatfilteret??
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det kan det absolutt, kjør i en pose med aktivt kull og la vannet fra reaktoren renne igjennom kullet, tipper du får krystall klart vann på noen timer.
Hva heter mediet som er i reaktoren din? |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
mediet heter antiphos. I dag morges er vannet helt klart igjen (uten kullbruk).
Hva er det som gjør uklarheten? Er det fosfaten som "dør" eller er det fosfatfilteret som gir ifra seg stoffer? Bare lurer jeg........... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|