| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har i en tid hatt et problem med en pH som ikke vil være stabil nede rundt 8,2. Jeg har i vanvare trodd at jeg kunne redusere pH'en ved å kjøre kalkreaktoren litt ekstra, men dette har vel sannsynligvis kun bidratt til å øke kH og dermed minke sjansene til å få ned og stabilisere pH (hvis jeg har forstått dette riktig).
Dersom jeg kutter kalkreaktoren, spretter pH opp til ca 8,6 nokså raskt. kH-verdiene ligger høyt på tabellen Spørsmålet mitt er da hvordan jeg kan reduserer kH i karet for å stabilisere pH'en? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Bruker du Kalkmixer og Calcium reaktor samtidig ? Minner veldig om et tilfelle jeg hadde i gamle tanken min hvor jeg også sloss med KH/PH verdiene mine. Ingen ting hjalp og PH sto fast på 8.6.
Ã…rsaken var "krig" mellom Calcium reaktoren og Kalk Mixeren min. Endte med å bruke Phosfor syre i akvariet for å stabilisere verdiene. Det fungerte brille fint for min del, selv om det ikke anbefalles.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Ja, jeg bruker begge deler, men har i den siste tiden ikke fyllt på kalkmikseren for å unngå å øke pH enda mer. Jeg ligger også nå rundt 8,6 i pH. Har lest en del rundt på nettet om bruk av syre for å "mette" bufferet og dermed få ned pH. Synes dette høres litt drastisk ut, og tror kanskje jeg vil foretrekke noen vannbytter.
-Men, det finnes kanskje andre metoder? Skal innrømme at kjemien i tanken ikke er min sterkeste side, selv om jeg begynner å få litt kjennskap til den etter diverse feilgrep. Er det noen som kan ta på seg å forklare sammenhengen mellom kH og pH på en lettfattelig måte, gjerne inkludert rollen Magnesium spiller i dette (og evnt andre stoffer)?? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Her er en grei link samling til det du måtte lure på når kjemien spiller deg et puss....
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...pic/t=727.html Denne linken er vel den som passer best nå... http://reefkeeping.com/issues/2002-0...ture/index.htm |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Takk for linken Chriss!!
Fikk også en link på saltvannsforum som jeg synes gir enkle og gode svar (forutsatt at de er riktige): Alkalinitet -Se nederst på siden. Jeg har en kH som er alt for høy. Jeg får derfor ikke stabilisert pH på et lavt nok nivå. Bruk av kalkreaktor for å holde pH nede, medfører bare at kH øker enda mer, altså ingen løsning. Kalsium-nivået mitt er også lavt. Ref linken ovenfor, skal jeg da tilsette kalsiumklorid for å få bufferet ned og kalsium-nivået opp (og dermed kunne stabilisere pH). Er dette noe jeg kjøper på apoteket, eller finnes det spesielle produkter for saltvann? Har sett nevnt at Kent Turbo-calcium er kalsiumklorid. Er det riktig? Vannbytter er selvsagt er alternativ......... |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hur mår det i baljan den blå nå, Aquaria?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
I går kveld var pH på 8,8.......ikke bra!
Er det noen som vet noe om det jeg spør om i forrige post? Er det riktig at jeg skal benytte kalsiumklorid for å få stabilisert kH, Kalsium og dermed pH? Er dette noe jeg kjøper på apoteket, eller bør jeg finne et mer akvariums-spesifikt produkt? Er dette da Kent Turbo-kalsium? |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Det eneste jeg kan komme på ifbm kalsiumklorid er Ballingmetoden, og det ligger en sak om det her på forumet. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Mulig Gronvold kjører PH på 9.2, men i dette tilfelle så foretrekker jeg å stole på resten av akvarie verdenen for ikke å glemme naturen som sier at PH på 9.2 er mer enn en tanke høyt.
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Samtidig så har jeg oppdaget via div forum at veldig mange akvarister går over glødende kull for å holde verdiene i tanken innenfor gitte parametere i dette tilfelle pH 8.0-8.5, vel og bra det men er det så utrolig viktig? noen løper til nærmeste Zoobutikk og hamstrer inn remedier i bøtter og spann slik at de kan få pH ned fra 8.7 til under 8.5, eller opp fra 7.9 til 8.0 og det er det som er så rart, i naturen svinger pH og noen steder svinger den fort og ofte, ikke så mye men på Hawaii er det målt svingninger i laguner på 8.2 -8.5 på bare noen timer ifbm regn og torden, for så å vende tilbake til normalen, når dette skjer i et akvarium så er det ofte akvaristen får akutt hjertesvikt og lokal utkobling av sunn fornuft, det er bedre å finne årsaken til verdiene og eliminere de, det finnes mange brannslukkere som tilfredstiller akvaristens behov for å detaljstyre pH ol, men det som uansett er og blir viktigst er å holde stabile verdier over tid, enten pH nå er 7.9 eller 8.7 dyrene i tanken venner seg til det, følgelig er det best å ha verdiene innenfor "standard", men det beste er stabile verdier over tid. Nå var ikke dette ment som noe kritikk, men mer som en generell opplysning, mange av de gode artiklene som står i kjemi linken burde vi fått oversatt til norsk og dermed ville flere fått lese og prøvet ut fenomenale løsninger på de fleste problemer vi akvarister støter på underveis, og Gronvolds tank er et eksempel på at i et micro milijø som i akvariumet og i naturen er de fleste dyrene tilpassningsdyktige i så stor grad at det kan være vanskelig å fatte, men det er slik det er. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|