|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack (2) | Article Tools | Visningsmoduser |
Published by Torhav
23rd June 2008 |
|||||||||
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
Av
clown
on
31st October 2008, 00:23
|
|
|
Sitat:
Mengden skal være lik den første uken , for å finne ut forbruket , som er individuellt fra kar til kar , også når det gjelder forbruket fra hver dunk/hvert stoff fra de respektive dunkene. Gjøres ikke dette , vil verdiene komme ut av kontroll , dette er bare et spørsmål om tid , i beste tilfelle om flaks. Jeg er tysk selv , aktiv på et tysk forum , og har sett denne misforståelsen måtte bli opprettet mange ganger , og at noe kan misforståes når en såpass innholdsrik informasjon går over landes- og språkgrenser er jo absolut mulig å unskylde. Det er dog ønskelig at dette bør rettes snarest , da denne oppskriften brukes fra flere forhandlere av balling salter i Norge , og at det kan oppstår fatale følger ved feil brukav denne metoden kan ikke utelukkes ! Ellers må jeg få poengtere at jeg så absolut har sansen for denne måten å regulere mineralstoffene i saltvannsakvariet og håper ingen tror at jeg har personlige motforestillinger av noe slag her. Jeg synes derimot det hadde vært synd om metoden kommer i vannry p.g.a. feil "bruksanvisning" mvh Thomas Engels (aka clown/dvergkeiser) |
|
|
Sist endret av Tage; 31st October 2008 kl 19:51.
|
|
Av
Ken M
on
31st October 2008, 09:13
|
|
Bruker selv balling+ metoden, og vannverdiene er stabile.
Men har nå også begynt å høre at det er "feil"å tilsette lik mengde fra hver dunk. Så ber de som "påstår"det om å komme med dokumentasjon på dette, eller så skaper dere bare full forvirring rundt balling+ metoden. |
|
Av
Tage
on
31st October 2008, 19:50
|
|
|
Sitat:
Kan du utdype dette for de som ikke er noen kløpper på Tysk Personlig har jeg kjørt Balling+ i over 1,5 år, og har ikke hatt noen store svingninger der utenom det jeg justerer selv. Og da har jeg justert alle kannene likt.... |
|
|
Av
clown
on
1st November 2008, 00:39
|
|
Begrunnelsen er at forbruket av ca , kh og mg ikke er likt i forhold til hverandre i alle kar og umulig å beregne eksakt på forhand.
De som har greie verdier , trenger ikke å forandre noenting men bør følge med utviklingen de som får sprik i verdiene sine må stoppe/forandre doseringen fra den repektive dunken. mvh Thomas |
|
Sist endret av clown; 1st November 2008 kl 00:42.
|
|
Av
Ken M
on
1st November 2008, 08:41
|
|
Og det skal dem gjøre bare på grunnlag av at du sier det
Viss det er noe feil i balling+ metoden, ja da burde infoen komme fra flere og ikke minst produsentene av balling+, så på meg virker det som balling+ holder vannverdiene stabile, har ihvertfall gjordt det i 7 uker her. Men må jo si at jeg har relativt liten belastning på systemet enda da. |
|
Av
TerjeUtne
on
1st November 2008, 15:11
|
|
|
Sitat:
Men Mg har svært sakte men sikkert krøpet opp fra rett under 1500 til over. Liker å ha den rett under 1500, siden Salifert-testen ikke viser verdier over 1500. Har 3 Tridacna crocea så jeg burde vel egentlig hatt et høyt forbruk av Mg. Så ber de som "påstår" det er feil å tilsette ulik mengde om å komme med dokumentasjon på dette, eller så skaper dere bare full forvirring rundt balling+ metoden. |
|
|
Av
clown
on
1st November 2008, 23:59
|
|
|
Sitat:
Håper å bidra med klagingen min at så skjer ... Torbjørn Haveland er av den oppfatningen/tro , at når utgangsverdien er rett , så ordner resepturen av Herr Balling resten. Dette er ikke riktig , da hverken forbruksforholdet calcium -magnesium eller forbruksforholdet calcium - karbonat lar seg forhandsberegne/kalkulere. Ren matematisk/kjemisk lar det seg riktignok beregne , men stoffskifte - og nedbrytningsprosesser , som er forskjellige fra kar til kar , kan forstyrre denne ligningen såpass at sprik i verdien også her er mulig. Derfor går det ikke an at alle kar kommer til å ha desamme dønnstabile verdiene med densamme like doseringen i evige tider. Dette gjelder ALLE balling-oppskrifter , og derfor bør ALLE GIDDER Å MÅLE , ihvertfall inntill de har "taket" på det , og det ikke skjer større forandringer i korallbestanden (for å ikke glemme muslinger o.l.) Når det gjelder sporstoffene , så er de avstemt i forhold til hovedigrediensen i hver dunk , og i motsetning til deg ser jeg her en enda større overdoseringsfare enn når det gjelder "hovedstoffene" som ca , kh og mg , og dermed ENDA et argument MOT å dosere likt fra alle dunker. Så var det ione"spøkelset" Denne er ( i det siste) oppfattet som betydelig overdrevet , og selv om det inngår mengdebeskrivelser i de forskjellige oppskriftene , er denne siden av balling metoden ikke så viktig som opprinnelig anntatt , så lenge man gjenomfører ukentlige vannbytter på minst 10-15 % , hvor man erstatter endel (ca 5 % hvis jeg husker rett i farten ) av det vanlige saltet med natriumfritt mineralsalt.De som ikke "får sove" ellers kan jo regne dette ut etter balling kalkulatorene fra nettet eller etter "oppskrifta" fra balling pluss metoden. Ihvertfall er det mulig å ivareta ionebalansen selv om man justerer mengde individuellt imellom dunkene Så selv om det finnes kar som synes å greie seg fint over tid med den "faste" dosering med lik mengde fra alle delene , bør folk ikke stole på at dette kommer til å vedvare automatisk - de som opplever at verdien ikke pendler seg inn etter hensikten , MÅ justere mengde fra den/de respektive dunkene uten å være redd for allslags kemiske spillopper.Disse vil infinne seg når man ignorerer de faktiske verdiene , og forsterkes med doseringsmåten jeg derfor misliker så sterkt Ellers hadde jeg virkelig likt å fått vite hvor denne "norske tolkningen" av metoden egentlig kommer fra , selv om alle disse tingene har vært diskusjonstema mange ganger før , i flere land Hvor mange som holder på med metoden her til lands , er jeg litt usikkert på , at det ikke går knirkefritt hos alle , finnes det allerde eksempler på , hadde faktisk ikke fått med meg den norske "balling troen" før , men fant det for riktigå si ifra her. Håper jeg kunne bidra med litt oppklaring , selv om det å så tvil faktisk hadde vært det nestbeste resultatet .... ... kravet om dokumentasjon burde vel også gjelde forhandlere ? mvh Thomas |
|
|
Av
Tage
on
2nd November 2008, 22:04
|
|
Før det spekuleres noe mere så bør dere nok lese gjennom denne artikklen her noen ganger og prøve å forstå sammenhengen mellom de kjemiske forbindelsene som er inntresange med tanke på Balling+
A Simplified Guide to the Relationship Between Calcium, Alkalinity, Magnesium and pH by Randy Holmes-Farley - Reefkeeping.com |
|
Av
clown
on
6th November 2008, 23:03
|
|
Balling-light-method (engl.)
merk doseringanvisning nederst på linksiden (selv om det ikke er balling pluss) mvh Thomas Engels |
|
Sist endret av clown; 6th November 2008 kl 23:05.
|
![]() |
| Bokmerker |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.aquafreaks.no/forum/kjemi/2874-balling-metoden-2-a.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Balling+ komplett 15 liter / Korallen.no | This thread | Refback | 27th October 2008 21:55 | |
| Balling+ komplett 30 liter / Korallen.no | This thread | Refback | 26th June 2008 20:02 | |
| Currently Active Users Viewing This Article: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Article Tools | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Article | Article Starter | Category | Comments | Siste melding |
| Balling metoden 1 | Frogfish | Kjemi | 0 | 20th May 2008 23:09 |
| Balling+ Metoden | Chriss | Kjemien i akvariet | 149 | 5th December 2007 23:54 |
| Balling & kalkmikser | joachimB | Lys, filtrering & annet utstyr | 16 | 13th April 2007 10:18 |
| Balling Metoden. | Chriss | Kjemien i akvariet | 1 | 28th April 2005 19:35 |