Hvor finner jeg? Ett forum hvor du kan finne innfo om din nærmeste akvarie foretning etc.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th October 2010, 21:19   #1 (permalink)
CSP
Junior Member

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 95
Standard Bergen

hei! Vi er i bergen for tida og lurer på åssen ståa er her sånn butikkmessig, og hvor de evt er? Ser i trådene her at det er litt ymse... Vi drar tilbake på onsdag og vurderer å ta med noen avleggere hjem
CSP er offline   Svar med sitat
Gammel 18th October 2010, 22:01   #2 (permalink)

Medlem siden: Oct 2010
Sted: guddal
Meldinger: 2
Standard Sv: Bergen

Hei, det er to store zoo butikker ein på midtund, og ein i Åsane. Anbefaler Åsane siden den på midtun er under oppussing. Den ligger i samme gata som Baluba. (Baluba er eit slags leikeland, som dei fleste veit kor e` og lett å spørre seg fram til.)

Dei har iallefall ein del til saltvannsakvarier på desse alternativa. Ellers er det jo akvarie butikker på omtrent alle senter, men er usikker på om dei har saltvann.
annel83 er offline   Svar med sitat
Gammel 18th October 2010, 22:25   #3 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Er vel dessverre en "tragedie",med tanke på hva de har av levendes på disse butikkene,og SPESIELT med tanke på STENKORALLER!.så er du advart.
Finner muligens noen få typer knapper,skiver, en eller to sacropyton/sinularia og noen få og dyre fisk,men om det er turen verdt..er en annen sak..
Finnes litt teknikk,testsett og salt der selfølgeligt+ en masse som ikke har med saltvann å gjøre,men regner med det er det dere først og fremst er ute etter da...

Tror de aller aller fleste som driver med saltvann i Norges nest største by,må finne seg i å reise utenbys eller bestille saltvanns godisser på nettet,og spesielt med tanke på det levendes ja

Må en helt ny butikk til med andre folk bak,skal det bli noe her,men er jo en kjellerbutikk her på øyen da,men er ganske så tomt der også i øyeblikket,men er noe på gang,ifølge eier.(Pjot her inne som har denne)

Nu kommer sikkert en og annen til å si att det nettopp er derfor de ikke tar inn noe levendes på Midtun zoo, att folk kjøper utenbys..men er vel ikke så enkelt...
Som saltvannsbutikk er ikke og har aldri heller ikke den butikken noen ting med saltvann å gjøre,spør du de mer erfarne akvarister rundt om her.
Har vært litt for mange " episoder" med den butikken rundt om i saltvannsmiljøet,og tror nok løpet er kjørt med tanke på deres saltvanns sattsing fremover.

Sist endret av Knut-Arne Berg; 18th October 2010 kl 23:05.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 19th October 2010, 00:36   #4 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

Mja er jo i Bergen selv, men må hjem til akvariemøte hos tor så jeg må hjem i morgen. Leser du dette Christer? Her er det satsing på lokal miljøet, ikke sope gatelangs i Bergen
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 19th October 2010, 06:58   #5 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 411

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
Mja er jo i Bergen selv, men må hjem til akvariemøte hos tor så jeg må hjem i morgen. Leser du dette Christer? Her er det satsing på lokal miljøet, ikke sope gatelangs i Bergen
Og CP som sa han skulle på ferie
Gammel 19th October 2010, 18:34   #6 (permalink)
CSP
Junior Member

er jo på ferie her da så det blir nok ikke noe møte på meg men akvariet her var ikke så verst da
Gammel 19th October 2010, 21:25   #7 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av CSP Vis post
er jo på ferie her da så det blir nok ikke noe møte på meg men akvariet her var ikke så verst da
Akvariet i Bergen er greit det,men savner en del akvarier som har måtte vike plassen for krypdyr,apekatter og denne "Haitunellen",som nu er kommet der.
Det kalles vel fornying,kansje utvikkling..men hva har egentligt slanger,apekatter,øgler,etc på ett akvarie å gjøre da?.

Så lenge plassen er tilmålt(de ikke bygger ut arealet sitt),må jo denne fornyingen med slike "ikke akvarierealitrete dyr",naturligvis gå på bekostning av mangfoldet de hadde av mer akvarierealiterte serverdigheter,og må innrømme jeg savner noen av de gamle blikkfangene der faktiskt.

Jeg må innrømme att jeg er en av de som forbinder slike navnesteder med nettopp akvariske opplevelser,og ikke en mellomting mellom det og dyrehave,og med den prisutvikkling som har hvert på inngangsbiletten,de siste årene,synes jeg ikke dette "Nye akvariet",her i Bergen,står opp til mine forventninger om ett slikt sted.
Men.. det er selvsagt min mening da om det stedet.
Gammel 20th October 2010, 13:27   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Et akvarium med piraya og et med malawi ciklider måtte vike for å få på plass haitunnelen. Må jo absolutt si at det var verdt det. Ikkje så lenge siden eg var der nede og ting begynner å se bra ut i haitunnelen for oss som liker fisker. Men helt klart det e` jo ikkje mye koraller der så for Knut Arne e` det vel bare bortkastet plass.
Gammel 20th October 2010, 20:30   #9 (permalink)
Senior Member

,Ja,jo,greit det pjot,men arealet som ble "offret" i forbindelse med denne "haitunellen", var vel bare en bagatell,plassmessigt,med tanke på det arealet denne krypdyr/apekatt avdelingen "stjal"
Så vil vel si det slik att "sammenlagt", areal,jeg mener kansje burde hvert disponert bedre,er ganske stort kvadratmessigt.

Var vel egentligt ikke noe spesielt med STEIN koraller der inne før heller kan jeg erindre,men noen flere akvarier var det,samt en fin foss/kulp,laget i "stein/fjell" med glass i front,hvor det vanket ørret/røye og mort i.
DETTE var "selfølgeligt bare ferskvann", men som gammel akvarist med snart 30 år med ferskvann bak meg også,(hadde en gang over 30 akvarier fra 60 til 1200 liter gåendes samtidigt i STUEN),så må jeg si jeg forbinder ferskvann med akvarier også,og att disse også hører naturlig inn i ett miljø som på akvariet på Nordnes... og ihverfall MYE mere heme der enn APEKATTER/SLANGER OG ØGGLER!.
Gammel 21st October 2010, 11:55   #10 (permalink)
CSP
Junior Member

Navnet "Akvariet i Bergen" impliserer at det er et publikumsakvarium, og etter min oppfatning skal slike steder bestå av liv knyttet til vann, dvs. fisk, planter og virvelløse dyr. Sånn sett har ikke reptiler og apekatter så mye der å gjøre. Men krokodiller og skilpadder hører til i vann, og mange av slangeartene også, så sånn sett er det vel ok Tror nok de har slike dyr for å trekke publikum som fort går lei av fisk, og til syvende og sist skal de jo ha inntekter å leve av også. Og de kan ikke ha det samme hele tiden heller, folk vil jo gjerne se noe nytt imellom (og de ansatte også, vil jeg tro) Satt på spissen tror jeg TV-serien fra akvariet ville hatt kort levetid hvis det bare hadde handlet om fiskene, selv om vi akvariefrelste kanskje helst ville hatt det sånn

Men personlig syns jeg de kunne ha droppa noen av krokodillene og heller hatt mer fisk. Og haitunellen syns jeg var rå, selv om det ikke var stort av koraller der. Jeg var der sammen samboeren, og vi satt lenge helt uforstyrret i en sofa der og bare slappet av og nøt synet Og som en bonus fikk vi en omvisning bak "Rotunden"

Vi dro ikke innom noen butikk fordi vi skjønte at det ikke var stort å hente. Da er det bra dere har folk som Pjot som tar inn saltvann
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
LPS og SPS i Bergen Henningl Pratemakeren 4 4th September 2010 13:37
ØK Xenia. Bergen. Eivind Ellertsen Kjøpes 0 2nd January 2009 20:51
pvc i bergen? endy Lys, filtrering & annet utstyr 0 9th November 2007 12:04
Akvariet i bergen Christer.W. Plager, Skadedyr & Parasitter 2 3rd September 2006 20:37