| Hvor finner jeg? Ett forum hvor du kan finne innfo om din nærmeste akvarie foretning etc. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Er det noen som vet hvor man finner Sodium Metasilicate henne?
Har funnet en ren kilde på ebayen,men er litt usikker på om det er lov å innføre dette. Jeg har en diatom alge her som sliter litt,så om noen hadde bitte litt til overs så jeg kunne fått kjøpt, så hadde jeg blitt veldig takknemlig for det. Hmmm fikk et tips om å bruke vannglass,hvor kan jeg finne det isåfall?og hvordan skal jeg angripe vannglass i forhold til doseringen? Vanlig 30g Sodium Metasilicate skal vist nok blandes ut i en liter og rekker til en 1000liter. Forøvrig ganske spennende dette her med kjemi, så lenge det ikke blir alt for avansert lik en rakett oppskytning så er dette ganske så morro,hehe. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
Vannglass/Natriumsilikat. Mitt beste tips er å ringe et vannverk i nærheten. Det tilsettes drikkevann for beskyttelse av vannledninger. Når det kommer til dosering skal det være mulig å finne ut. Google f/2 og algae. Det bør dukke opp en oppskrift da. Det finnes to versjoner av denne, en med og uten silikat. Den med silikat mener jeg er beregnet på dyrking av diatomer.
Jeg er bortreist til søndag. Om du er interessert kan jeg sende deg oppskriften når jeg kommer tilbake. Den ligger på laptopen hjemme. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Ja jeg får prøve vannverket så du sier Torhav,apoteket kunne ikke hjelpe meg de heller.
Jeg har f\2 gjødning men den er uten silikat,også finnes det noe som heter cell-hi f\2 med i blandet vitaminer osv,men den også er uten silikat. Den tredje er Walnes medium (cell-hi wp)men den er også uten silikat. What to do what to do,hehe Ja takk Torhav, hvis du har en oppskrift eller noe på hvordan man får til doser bart medium med silikat så tar jeg imot den ja. Fant noe som heter KRYSTAZIL 40 som vist nokk skulle bestå av dette her. http://www.hammerstrom.no/HMS-Databl...ass_150103.pdf Er ikke noe kjemiker selv,bare ein i hugga saltvanns akvarist på ville veier hehe, men altså dette kan vel brukes i kulturen min? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Google er en fin ting
Walne løsningen består av løsningene A-F. Løsning D er for dyrking av diatomer og består av 40g sodiummetasilikat/natriumsilikat og 1l vann.Det skal doseres 2 ml pr l kultur av denne. Dette vil nok variere med tettheten, men du har i alle fall et utgangspunkt. Du finner oppskriften her: 2.3. Algal production |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
jeg kjøpte dette på et apotek ihvertfall.No problem. men linken du satte inn beskriver densamme varen ,så dette er fullt brukbar.
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Member
|
Tusen takk Torhav.
Da har jeg som du sier et utgangspunkt. Foresten en veldig grei side det der Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Jeg snakket med apotek nr 2 idag å de kunne muligens skaffe det,men jeg måtte vente til mandag,så de fikk forhøre seg.
Bestiller en dæsj fra ebayen er like så greit det,så ser jeg hva som skjer. Kommer 1kg poser i postkassa uten noe annet dill å dall. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Jeg gjorde et siste forsøk i dag,før jeg la inn en bestilling på ebay,og det viste seg å være fulltreffer.
Jeg fant jeg fant Det fant jeg på det eneste apoteket i rogaland som er frittstående med navnet Ditt apotek Natriumsilikat varenumer: 330183 ca 211kr for en halv liter, så nå blir det evt letter å finne for neste mann som har tenkt å holde diatomer |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|