Hjelp til ID Ett forum hvor du kan poste og søke ID på diverse dyr, planter og koraller du måtte ha i akvariet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th July 2008, 22:12   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Question 4 mystiske medlemmer....

Hei. Jeg har hatt store problemer med å finne ut hvilke dyr(?) dette er. Et av bildene viser en (2,5cm) krabbe, men jeg har ikke klart å navnebestemme den. Det nærmeste jeg kommer er Xanthid...? Dernest har jeg lagt med et bilde av en liten (ca. 1cm), nesten gjennomsiktig liten (reke?). Jeg vet at bildet er uklart, men er det noen som klarer å se hva det er? Det eneste bidraget jeg kan komme med er at den har en vesetnlig større venstre klo. Så har jeg lagt med et bilde av noe som nesten ser ut som en rosa/lilla masse med hvite tenner. Kan det være en sopp? Det ser ut som den har munner - eller inn/utganger. Den ser også til å blåse seg opp i løpet av dagen. Tilslutt et bilde med to små dyr.... kan ikke beskrive dem mye mer en det man ser på bildet, annet enn at de er nesten gjennomsiktige og meget små - under 1cm.
Noen med gode tips
Vedlagte miniatyrbilder
4-mystiske-medlemmer-crab.jpg   4-mystiske-medlemmer-pistol_shrimp.jpg   4-mystiske-medlemmer-sponge.jpg   4-mystiske-medlemmer-sponge_2.jpg  
Vizar er offline   Svar med sitat
Gammel 13th July 2008, 23:45   #2 (permalink)
Forhandler

Reef sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hundvåg
Meldinger: 233
Standard Sv: 4 mystiske medlemmer....

1. Krabbe, tror det er vanskelig og artsbestemme mer enn det.
2. Er sikkert en amphipod, altså en liten reke/krepsdyr - zooplankton.
3. Tunicates
4. Asterina sp. (Sjøstjerne) og en Musling, er du heldig så er det en liten Tridacna. ,-)
Reef er offline   Svar med sitat
Gammel 13th July 2008, 23:48   #3 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211
Standard Re: 4 mystiske medlemmer....

Kan ikke #2 være en form for pistolreke? De har jo typisk en stor og en liten klo?
Gammel 14th July 2008, 20:00   #4 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Standard Sv: 4 mystiske medlemmer....

@Reef: Jeg har kommet litt lengre enn å fastslå at det er en krabbe, da vettu ;-). Som sagt ser det ut som en Xanthid krabbe, men jeg har problemer med å fastslå den mer spesifikt enn som så. Legg merke til den svarte klør, 'knudrete' skall, samt at øynene ikke står på de typiske stilkene.

@Reef: Reken / krepsen er for stor til å være en amphipod, samt at jeg har mange andre små, nattlige krepsdyr i karet. Disse er jeg vant med å se / bestemme. Denne har forøvrig som nevnt en stor og en liten klo, og den typiske 'viftehalen' som reker har.

@Reef: Takk for tipset om Tunicat'ene. Jeg har sjekket rundt på nettet, sett på bilder etc, men må inrømme at jeg ikke finner noe som ligner. Når det er sagt, tror jeg du er inne på noe, så jeg skal sjekke videre :-)

@Reef: Det siste bildet var muligens litt for utydelig, for det er to 'like' dyr, selv om formen på den ene er stjerneformet (men definitivt ikke Asterina sp., de har jeg noen av i karet ;-) ), mens den andre som du påpeker har muslingform. Jeg håper inderlig at du har rett, og at dette er muslinger i tidlig fase, men jeg har inntrykk av at de er helt myke, og kan trekke seg helt sammen...... hmmmmm... flere tips?

@espeng:. Jo, jeg tror du har rett :-)

Takk for hjelpen så langt, har vridd hodet mitt lenge over disse, gitt :-)
Vizar er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are