| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg forsøkte i sommer å plante litt sjøgress i sumpen, og i et lite 10 liters kar. Men, etter noen uker gikk det dårlig. Har i ettertid lest litt mer, og vet nå at de må plantes i et kar som har gått en god stund, med mye "shit" i substratet.
Men, siden det har vært litt diskusjon rundt det med dyr fra våre farvann i tropiske kar, så tenkte jeg å forsøke med noen av de dyrene jeg vet har mulighet. I et 10 liters kar, som står inne....uten noen form for kjøling. Har heller ikke byttet vann på noen måneder, bare fylt på ferskvann. De som bor der trives bra, ser det ut til. Etter 6 måneder i et 10 liters kar så har alle de jeg puttet oppi overlevd. Det er fire strandreker, tre snegler som jeg ikke vet hva egentlig heter....der jeg kommer fra kalles de "leirsnegler". I tillegg til to blåskjell og en hestaktinie. Saltgehalten har blitt gradvis lavere, så jeg lurer nå på å plante noen brakkvannsplanter, og om jeg er tøff kanskje noen brakkvannsfisk. Har tenkt litt på anubias barteri eller vallisneria, evt. bare vanlige javabregner. Fisker som kan trives er vel muligens endlers guppy eller black molly. Kanskje skulle jeg sette nedi et par små stener fra tropisk miljø..... Vet det kanskje kan virke litt for eksperimentelt og lite pent mot de som skal bo der, men så lenge jeg går gradvis frem så burde mye være mulig. Noen som har noen tanker eller råd ? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hadde en innkjøring av et varmt akvarium for noen år siden, det begynte med 5 Mollyer og en av de holdt ut i 1.5 år....
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
På tide med en liten oppdatering av mitt lille "varme" kalde saltvannsakvarium....
Så langt har ingen avlidit, og det ser ut som de trives godt. Anemonen har fått noen barn, ellers er det kommet til noen tanglopper og en del veldig små blåskjell. Siden karet står på "kontoret" rett ved siden av PC'en der jeg sitter og arbeider, får jeg god anledning til å observere. Og siden det er såpass få som bor der, så er det enklere å se forandringer. Et par ting har jeg lagt til merke som jeg ikke visste før. Strandreker skifter hele skallet når de vokser, på samme måte som krabber og kreps. Har et par ganger sett "døde" reker flyte omkring, men likefullt lever mine fire reker i beste velgående. Små (3-5mm) blåskjell er mye mindre stasjonære enn sine eldre brødre. Har sett et par stykker hengt helt nede ved bunnen, et par dager senere midt opp på glasset for så å slå seg til ro helt oppe i overflaten. Jeg hadde aldri trodd blåskjell kunne forflytte seg stort. Jeg har ikke skiftet vann på tre måneder, det eneste "tekniske utstyret" er en mikropumpe med svamp tredd over inntaket. Har heller ikke målt noen vannverdier, men skal se om jeg får gjort det om ikke for lenge. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har fått deg et fint lite økosystem der du. Blåskjell filtrerer vannet for diverse stoffer, bl.a. nitrat og fosfat. Strandrekene spiser alt de kommer over som er etendes. Snegler spiser alger, og anemoner filtrerer vannet for litt større partikler.
Mater du med nokke? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sjøgress, et eksperiment.... | Petrus | Dyrene | 12 | 22nd January 2006 20:09 |