Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1st September 2005, 01:13   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248
Standard Tangkutlinger er noen trøttinger !!

Jeg alltid innbilt meg at kutlinger var nattaktive, både fordi jeg ofte har fanget dem i ruser om natta, og fordi de alltid har svømt rundt når jeg har brukt lommelykta etter sengetid.

For et par-tre uker siden hadde jeg et heldig sveip med håven en dag jeg var ute og badet. Kanskje var det ikke kilovis, men ihvertfall et par hundre veldig små tangkutlinger i den. Tok med 20-30 hjem, og gjorde alvor av å permittere en del av bråkmakerne i karet. Nå sover nesten alle tangkutlingene sin søteste søvn hele natta, mange på bunnen, men også noen i tangklaser der de lar seg virvle rundt i strømmen og ser nesten døde ut.

Trolig har det med trygghet å gjøre. De andre før har ikke turt, det har vært for tøft miljø og de har vært for få. Nå er de mange, og det er bare noen få som kan spise dem.

Forøvrig er det merkelig å se når de går i stim med stingsildene, de følger etter overalt. Men, alltid underst i stimen.

Vet ikke om så mange synes det er så spennende å lese om slikt her jeg, men ihvertfall synes jeg det er morsomme obervasjoner å gjøre. Jeg tenker at det sikkert ikke er så mange som har muligheten til å følge en stim tangkutlinger over tid, og se hvordan de oppfører seg.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 1st September 2005, 14:56   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125
Standard Re: Tangkutlinger er noen trøttinger !!

Jeg har lagt merke til dette selv. Om sommeren står det som regel et belte av tangkutlinger langs land her. De holder til ca 1 meter utenfor taren. Men det er bare om dagen de står der. Om natten trekker de inn i taren og gjemmer seg. Så når jeg lyser etter dem om kvelden ligger de inni kriker og kroker i tarebladene. Dette gjelder såvidt jeg har forstått mange planktonspisende korallrevsfisker også. De står like over revet om dagen og søker tilflukt nedi hvis det kommer rovdyr. Dagslyset brukes til planktonjakten. Om natten er det ikke jaktlys pluss at rovdyr kan snike seg usett innpå så da søker de ned i sprekkene for å skjule seg.
Gammel 2nd September 2005, 13:28   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885

Stemmer som norskfisk sier.. blå grønn Chromis (chromis viridis) f.eks forsvinner ned blandt korallene med en gang lyset slår seg av, de sover faktisk så tungt at du kan løfte fisk og korall ut av akvariet uten at de reagerer.. på dagtid holder også disse rimelig tett sammen (ihertfall har de gjort dette hos meg)
Gammel 2nd September 2005, 17:13   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Petrus
Vet ikke om så mange synes det er så spennende å lese om slikt her jeg,
For å svare litt enkelt, så har jeg som de aller fleste gutter lagt på magen på bryggen i timesvis, kikket og drømt meg laaangt ned i nemos verden, med tiden så kom dykker kurset og jeg kom enda nærmere fiskene og de andre spennende dyrene, med tiden så har dykkingen avtatt, men ikke tankene på livet under bryggen, så når du skriver om dine opplevelser/oppdagelser så blir ønsket om kaldt saltvann egentlig bare større og større, joda fortsett å skriv for det er kjempe gøy.

Savner av og til bilder av dyrene... og nå med "mat akvarium" så kommer det kalde et steg nærmere.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 4th September 2005, 17:03   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 134

Jeg har 3 Svartkutlinger som jeg har hatt i over 1 år nå, de er svært lite aktive og beveger seg stort sett kun når de blir skremt eller når en matbit nærmer seg.
Hvis de kommer nær hverandre gaper de aggressivt mot hverandre til den ene skygger banen, så legger de seg til ro igjen.

Det er jo ikke alltid lett å få tak i mat i naturen, så dette er vel deres måte å spare på energien.
TJtaule er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd January 2006, 20:40   #6 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Florø
Meldinger: 31

Ja, tangkutlinger er en av mine favoritter. Passe stor, snill og grei, og er fin i stim. Har du sett de nydelige blåirrende fargene hannen får når han leker? Fargene kom til sin rett etter at jeg monterte opp et lysrør med blått lys i tillegg til HQI-en.

Monicha L
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are