| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har satt opp et lite kar (10 liter) inne, og "plantet" en del sjøgress (Zostera marina).
I tillegg er det noen få reker, et par anemoner og snegler. Temperaturen burdel ikke være noe problem, ihvertfall ikke for sjøgresset. Men....noen tips til hva som skal til for å få det til å vokse ? Tenkte det ville være greit å skaffe seg noen erfaringer, når en gang det enorme karet kommer på plass hadde det vært flott med en planteavdeling. Vet ikke helt hva jeg skal sette opp som lys heller, det er begrenset plass akkurat der det står. Har en halogenspot på 50W/6500K men den varmer voldsomt. Kanskje finne en LED lampe med samme sokkel. Alle tips velkommen !! PS. Hvordan f... legger jeg til et bilde her ??? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
hmm.. hva med å bruke ferskvanns folket sine vekst metoder med Co2, gjødning osv ? Som lys vlle jeg valgt lysstoff rør for å holde temperaturen nede..
For å legge til bilder kan du enten linke fra et annet nettsted med komandoen Kode:
eller du kan laste opp bildet her ved å klikke på knappen "legg til bilde"
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Linke et bilde er greit, det er "legg til bilde" knappen jeg ikke helt finner. Mener jeg har gjort det før, senest med noen rekebilder. Men nå er det bare "legg til avstemning" liksom.....sikkert jeg som er blind, men....
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hvor får man tak i sjøgress?
Tenker først og fremst på en variant som passer for tropisk saltvannsakvarier, men gjerne også en som passer for kaldt saltvann.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
I Norge finnes to typer sjøgress. Vanlig ålegress (Zostera marina) og dvergålegress (Zostera noltii). De vokser langs stort sett hele kysten, men sjelden i de to nordligste fylkene. Oftest finnes de på sand eller mudderbunn, gjerne på steder som er lite eksponerte.
Som navnet antyder er Vanlig ålegress mest utbredt, og finnes over store deler av både Atlanterhavet og Stillehavet. Det tåler stor variasjon i saltinnhold, og temperaturer fra 5 - 30 grader. Det er det eneste ålegresset som vokser nord for polarsirkelen. Dvergålegress er noe mindre vanlig, og har også en noe annen utbredelse. Men også det tåler temperaturer i det samme området. Du finner det om du leter i spesielt skjermede bukter og viker, med sand eller mudderbunn. Gjerne i områder med mye brakkvann. Kan dessverre ikke gi deg noen nøyaktige steder på Bergenskanten, men det er jeg sikker på andre kan ! Husk at de IKKE tolererer mye vannsirkulasjon ! |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Altså...jamfør den andre diskusjonen om hjemlige arter i tropisk akvarium.....
Genetisk sett vokser samme planten her hjemme som i tropene. Men om den krever tilvenning eller er egnet i et kar med relativt stor vannsirkulasjon er en annen sak... |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Per-Kristian
Takk for rådene din og jeg får håpe at noen i Bergensområdet kan tipse meg om et sted hvor det er enkelt å få tak i ålegress. At ålegresset ikke skal ha så stor sirkulasjon passer utmerket i og med at jeg håper å få tak i sjøhester som jeg kan ha i samme kar.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har prøvd sjøgress. De er svært fine den første tiden men blir raskt dekket av alger. De ser ikke ut til å ha forsvar mot påvekst slik mange makroalger tildels har. Desverre vokser ikke sjøgress slik som gresset på land. Gress på land kan jo klippes i tuppene etterhvert som det vokser. Mens sjøgresset vokser på flere steder opp etter bladet/ stilken. Så de gamle plantedelene blir fort tilgrodd.
Hugs på at sjøgress er en plante ikke en alge. Den må ha næring til røttene. Jeg ventet lenge med å plante sjøgresset. da var det en del slam i sanden. Hugser ikke hvor lenge de var i akvariet men tre fire mnd var det nok før de vart stygge. Men det voks godt og var pent sammen med den hvite sanden. Monicha L |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
masse ålagras i Austevoll.. Eg kan visa korhen, men da e jo litt lang reise for litt ålagras..
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
En drøy uke tok det før de begynte å bli stygge i det nyoppsatte "storkaret". Ante meg igrunn det, og MoLa kom med forklaringen. Jeg får la det lille karet stå en stund med litt liv i, og heller forsøke igjen senere.
Men, jeg satt det noen "skudd" i sumpen også. Min sump har tykt sandlag, og masse reker, muslinger, snegler og andre nyttedyr. Den er der, for å være ærlig, mest for å plassere teknisk utstyr i, men på den måten får den gjort litt annen nytte også. De plantene som har stått i sumpen ser like fine ut ennå. Det er ikke noe alger der, så jeg kan ikke se antydning til noe angrep av slikt. Vi får vel se etter en tid hvordan det går. Om det ikke går, så skal jeg nok klare å fange flere seinere vil eg tru. Forøvrig har jeg en del sandreker svømmende rundt i den omtalte sumpen. Har aldri fått de til å overleve lenge før, de er nok relativt lett bytte for slemme bunnlevende fisker. Men det er utrolig morsomme små krabater, har ikke bestemt meg helt for om de er skvetne eller aggresive ennå, har ihvertfall sett dem stjele mat fra strandrekene. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mislykket eksperiment med sjøgress.....men | Petrus | Dyrene | 3 | 16th December 2005 15:59 |