| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg er så smått begynt å lage en oversikt over hvilke arter som egner seg i et kaldt saltvannsakvarium av "hjemmestørrelse". I første rekke vil jeg se på fisker, men forhåpentligvis også etter hvert andre ting.
Tenkte å fordele alle "norske" fisker i fire kategorier. 1. Passer godt, kan trives også i voksen alder (grønt) 2. Andre som passser, men som kan bli for stor, eller som av andre årsaker ikke vil kunne være der over lengre perioder (gult) 3 Kan passe, ikke forsøkt, mangler info etc. (orange) 4. Passer ikke, for stor, lever for dypt etc. (rødt) De som er mest aktuelle, vil jeg så samle mer informasjon om, med tips for kosthold, krav til temperatur, bunnforfold og andre relevante ting. Dersom noen synes det er en god idè, så tar jeg gjerne mot litt hjelp og input. Lag en liste over de fiskene du har hatt i akvariumet eller har informasjon , og sett de i en av de fire nevnte kategoriene. Suppler gjerne med det du vet som kan være relevant å vite for andre. Kom med input, så lover jeg det skal bli en fin oversikt !!! |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
En veldig god ide' !!! Dette må vi få til!
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Håper det, jeg legger ut første forsøk om noen dager. Men har ennå ilkke fått noe hjelp......
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Jeg har jo ikke prøvd så mange arter ennå, men her er de jeg har prøvd: 1. Grønt: Svartkutling, Gressgylt, Bergnebb og Tangsprell. 2. Gult: Dvergulke, Torsk.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Får dere dette til så er dere så vidt jeg vet de første i Skandinavia som har gjort noe slikt, det er mulig det finnes noe tilsvarende i UK der er det jo en del som driver med kaldt saltvann, men jeg har ikke klart å finne tilsvarende, stå på dette er slikt pioner arbeid som er genialt for hobbyen..
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Hva regnes som mal på hjemmestørrelse på et kaldt saltvann ? 450l ?
Greit å ha en gitt akvarie størrelse å gå utifra :-)
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
500 liter med resirkulært vann.....er hjemmesak. Alt over er noe noe vi misunner.....
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Bra!
Da trenger vi å få laget en slags mal, slik at alle aom vil kan delta.. Malen kan ligge som første melding i ny post, deretter er det for alle å kopiere malen og fylle ut den informasjonen som trengs, gjerne med egene erfaringer syns jeg ihvertfall. Hva mener dere ?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei, hei.
Har nettop registrert meg her. Fine sider. Kjekt at så mange har interesse for kaldt saltvann. Ser at her er mange som har gode erfaringer. Selv har jeg ikke akvarium oppe nå, men steller et akvarium for Næringshagen i Florø. De brukte akvariumet på AquaNor messa i Trondheim i uka som var. De fikk vist god respons på det. Måtte jo tømme det for innhold før messa. Skal sette det opp igjen ut på høsten, håper jeg da. Veldig kjekt å gå fra å ha et akvarium i kjelleren til å stelle et akvarium på et sted der mange kan se det. Jeg likte ideen din Per Kristian om å lage en liste over fisker som kan brukes som akvariefisk i et 500L akvarium. God ide, det med å bruke farger til skille gruppene. Jeg skal legge inn en mail seinere med mine erfaringer der. Ser frem til masse akva- prat ut over høsten. Monicha L |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Her er en liste over fisker som jeg har gode erfaringer med:
Grønn: Trepigga stingsild Piggulke Tangsprell Tangkvabbe Tangkutling Sandkutling Bergkutling Småvar ( Må bare oppleves!) Gul: Ã…l Torsk Lyr Rognkjeks Rødnebb (Kan også være i første gruppe) Sandflyndre Ulke panserulke Hilsen Monicha L |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Fisker som hoppe ut av karet | yvonne_89 | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 15th August 2007 21:35 |
| hva slags fisker lønner det seg å starte med! | dorris-86 | Kjøpes | 4 | 21st March 2006 19:46 |
| hei folkens jeg trenger hjelp,hvilke snegler er dette?? | scorpan | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 23 | 14th February 2006 18:05 |
| dragefisk og andre fisker. | Nemina | Ny til Hobbyen | 2 | 22nd July 2005 12:29 |
| Hva må jeg tilsetter, og hvilke tester trenger jeg? | Discusion | Kjemien i akvariet | 1 | 14th February 2005 05:54 |