| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Var ute og fisket i dag og fikk øye på noe som jeg trodde var en ål, men til min store forskrekkelse var en havniøye! har aldri sett liknende!
hadde vert noe for dere med kaldt saltvann! :cheesy:
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Utrolig stilig, kan tenke meg at det er noen kaldt saltvannsfreaker som er litt misunnelig på den fangsten, hvilke funksjon har de syv hullene på siden, og hvordan/hva fanget du den med?
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
hei criss!
de syv hullene forsto jeg etter hva jeg har lest at var i stede for gjeller. jeg var ute og fiska ørret i et vann så hørte jeg det plaska i bekken på siden av meg og så det var noe som likna på en ål som plaska i det grunne vannet! fiskegal som jeg er så hoppet jeg etter den og fikk den oppi! forstår det slik at det er samme prinsippe som laksen at den lever i sjøen og gyter i elvene. helt sinsyk munn den hadde! var formet som en trakt med noen digre lepper! (hadde ingen kjever) og fult av tenner inn over trakten! fisken ble sluppet fri etter fotografering! :cheesy:
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er en av de få fiskene som av noen (fiskere)blir klassifisert som skadedyr da de ødelegger fisk tatt i garn.
Den suger seg fast på fisken (laks, ørret, torsk, sei osv) og med tennene skraper vekk skinnet slik at den kan suge til seg blod etc. fra fisken. Spyttet deres skal ha en fortynnende virkning slik at den lettere kan suge til seg næring.. I følge Aschehaugs fiskeleksikon har de i skjeldene tilfeller også suget seg fast på mennesker, skal hvis ikke være videre behagelig
|
|
|
#5 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Helt KONGE, steike det er litt av en fiske historie å servere, det der skjer vel bare en gang i livet, kjempe flaks at du hadde med kamera også.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Hvor fikk du den, alf_magne ? Antar et sted på Jæren, men sikker kan man aldri være. Den er mer vanlig andre steder i landet, men en spesiell fisk er det helt klart.
Den du har fått ser ut til å være både voksen og i godt hold. Tror ikke jeg ville hatt den i mitt akvarium.... |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
denne fisken fikk/tok(da jeg egentlig fanget den med hendene) jeg i Egersund.
Chriss: hadde ikke med meg kamera... men hadde seg slik at mine foreldre bodde 1km unna så niøyen og jeg tok oss en tur og ble avbildet! :mrgreen: morro og få noen se slike spesielle fisker! min mor som har bodd på gård like ved der som jeg tok fisken, sier at de fikk en niøye i garnet 1 gang for over førti år siden. ellers har jeg aldri hørt eller sett noen som har fått niøye i det vassdraget før!
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Helt rått :notworthy , du burde fått med deg selv på bildet, det må ha vært en opplevelse anyway :boogie:
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva har dere i akvariet? | Morild | Dyrene | 4 | 28th November 2009 00:19 |
| Hadde aldri trodd at det var noen som turde å lage en sånn.. | Chriss | Pratemakeren | 1 | 25th March 2007 17:15 |
| pumpe til kalt saltvann | nelborg | Ny til Hobbyen | 1 | 27th August 2006 16:16 |
| Skjell og muslinger i kalt saltvann? | Nessen | Dyrene | 17 | 28th February 2005 13:39 |
| må si at allt praten om kalt-saltvann vekker interesse.... | alf-magne | Pratemakeren | 3 | 14th February 2005 20:52 |