| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
Idag skjedde det noe interessant i akvariet mitt.
Hadde vært en tur ute og kom hjem da jeg oppdaget at akvarievannet var helt melkehvitt. Sødern tenkte jeg, har den ene sjøpølsa forvillet seg i pumpa nå! Heldigvis var ikke det tilfelle, men et kamskjell som blåste ut melkehvit guffe med ca 1min mellomrom. Det ble til slutt så ille at jeg ikke klarte å se gjennom akvariet fra langsiden! Alt dette fra et lite kamskjell?? Noen som har opplevd det samme? ![]() ![]() ![]() ![]() Mvh Are |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Dette var utrolig stilig
Målte du vannverdiene dine da spermingen skjedde ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Det var spesiellt!
Jeg har hatt et kamskjell i 4 mnd nå, jeg har ikke sett noe slikt.
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Merket at skummingen ble forandret, for skummeren skummet over resten av dagen med store blanke bobler. Melkefargen i vannet var borte da jeg våknet dagen etter. MVh Are |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har opplevd det samme flere ganger på Tridacna muslinger. Det har gjerne skjedd etter innføring av ny musling eller ved vannbytte. Vet ikke om man kan overføre dette direkte til kald saltvann :? men kanskje det er relevant.
Artig bilde serie :cheesy: |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Det skjedde ca 2 uker etter at jeg økte temperaturen fra 10 til 12 grader, så jeg tenkte at det kanskje var dette som trigget det. Kamskjell er hermafroditter (begge kjønn i samme individ), noe som betyr at de kan befrukte seg selv. Det gir derfor ingen praktisk grunn, slik jeg ser det, at introduksjonen av et nytt kamskjell skal utløse gytingen hos artsfrender. Men dette er selvfølgelig vanskelig å si, og jeg vet ikke. Jeg bare tenker høyt. :cheesy: Noe annet vannbytte enn det som fordamper, har jeg heller ikke hatt den siste tiden. Mvh Are Edit; genetisk variasjon er selvfølgelig en praktisk årsak til at introduksjonen av et nytt kamskjell kan utløse gyting. Utrolig hva man kan glemme i farten. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|