| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
Idag målte jeg nitratverdiene mine, noe som jeg ikke har gjort på ca 1mnd, og fant ut at det var ca 30mg/L!!
Hva gjør jeg?? Er letteste utvei å bytte alt/mye av vannet? Mvh Are edit: Etter å ha lest av testen litt nøyere er det nok nærmere 30 enn 50mg/L |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Hvis du begynner med tilsetningsstoffene snart, så vil nok det hjelpe endel. Jeg ville også prøvd å redusere foringen litt hvis du har mulighet til det. 3 mnd etter jeg startet opp var min nitratverdi kommet opp i 50mg/l, da reduserte jeg foringen ganske mye. Sakte men sikkert sank verdien helt ned til 0. Nå tilsetter jeg nitrat i tillegg til foringen for at algene skal få nok næring. Hvis jeg var deg så ville jeg hatt litt is i magen foreløpig 8)
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Ja, får vente å se.
Har hatt litt skummerproblemer i tillegg, som nå er fikset. Kanskje det hjelper litt også. Mvh Are |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Jeg hadde som sagt 50 mg/l nitrat i karet mitt og alle innbyggerene koste seg som aldri før.
Er det noen som vet hvor mye nitrat man kan ha før det er skadelig for dyrene?
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har bare are kaldt saltvann?
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Nitrat utgjør normalt ikke noen trussel mot det vi har i akvarier, unntaket er muligens noen mikroorganismer og nyfødte yngel. I ferskvann er det dog en langt større "trussel" enn i saltvann.
Jeg har lest om folk som har hatt 600 mg/l i korallrevsakvarie, uten at de har merket noe spesielt negativt ved det. Men det finnes også de som hevder at de merker "mistrivsel" hos enkelte koraller ved 50 mg/l. Ihvertfall behøver du ikke bekymre deg spesielt mye over 50 mg/l, se bare til at skummeren fungerer skikkelig, og at du får fart på noen makroalger, så ordner det seg nok skal du se. Målte forøvrig selv vannverdier i går, jeg hadde nitrat på ca. 30 mg/l, men det var ikke så lenge etter jeg hadde tilsatt nitrogen, i tillegg til at skummeren hadde vært av hele dagen i forbindelse med at jeg monterte opp sump og kjøler. Normalt måler jeg (når jeg måler da....) 5-10 mg/l. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp med avleggere | mc-akva | Tropiske Koraller | 1 | 29th January 2008 18:24 |
| Hjelp! | Linnemor | Tropiske Koraller | 7 | 16th October 2007 10:35 |
| Hjelp! | Linnemor | Kjemien i akvariet | 17 | 22nd June 2006 01:41 |
| HJELP!!!!!!!!!!! | leffi | Plager, Skadedyr & Parasitter | 18 | 21st December 2005 21:38 |
| hjelp! | kristian | Akvariet | 35 | 28th December 2004 23:16 |