| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg måtte idag pensjonere tre tangspreller som etter hvert har utviklet seg til å bli rene dødsmaskinene....for alle andre. Den største ble målt til 18 cm etter en omgang i micro'n....de to andre ikke langt etter.
I det siste har de spist kutlinger og reker fortere enn jeg klarer å skaffe dem, og det er klart at slikt ikke kan aksepteres ! Imidlertid har jeg lagt merke til at de to første tangkutlingene som kom i karet er de to som fremdeles lever. I mellom tiden har et dusin andre kommet.....og etter hvert gått til de evige fiskebanker. Spørsmålet er hvorfor akkurat de to første ikke er blitt spist. Har de lært seg bedre å passe seg ? Eller spiser tangsprellene bare innvandrere og fremmedfolk ? Det er ihvertfall litt merkelig. Kanskje det bare er tilfeldig. Noen som har noen teori ? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Sparker litt liv i en gammel tråd
Kan det ha noe med at tangsprellene er mer steds dominante en de andre fiskene du puttet oppi ? Jeg vet av erfaring at trigger fisker har en lei tendens til å ta knekken på alle fisker som blir introdusert i akavriene etter den (så sant de ikke er for store og biter hardere) mens de av en eller annen grunn lar fisker som allerede var i akvariet når den blir introdusert være i fred.. Virker på meg som en hviss likhet i oppførselen her..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Her kan de som ikke vet hvordan en tangsprell/ Pholis gunnellus ser ut, se hvilken artig fisk det er:
http://fishbase.se/Photos/ThumbnailsSummary.cfm?ID=3804 http://images.google.com/images?as_q...imgsafe=active |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Har hatt akkurat samme opplevelsen i mitt ferskvannskar. I vår har jeg prøvd å introdusere ørretyngel i karet. Etter et program jeg så om ørekyt der det ble hevdet at ørreten var mindre aggressiv mot stimdannende karpefisk så bestemte jeg meg for å prøve igjen. Ulkene mine har i løpet av 4 forsøk på å introdusere ørret blitt noen skikkelige mordere. På første forsøk var yngelen så liten at den forsøkte å gjemme seg mellom steiner ol på bunnen. Big mistake dr. Jones, da bar det rett i gapet på ulkene. Andre gangen så det ut til å gå bra, yngelen fordelte seg oppunder vannflaten og spiste mygglarver. Men til slutt forsvant de. De siste gangene har det vært helt håpløst. Ulkene går helt bananas med det samme det kommer ørretter i vannet. De legger seg oppå pumper og røtter og spretter fram og glefser i seg yngelen. De gir seg ikke med jakten før flere timer etter at den siste yngelen er tatt. Det merkelige er at jeg har hatt karpefiskyngel som er mindre en ørretyngelen i karet i hele vinter og ulkene enser dem ikke. Dette har ikke noe med hevding av revir å gjøre. Det er bare det at fisk har en stor evne til å lære når det gjelder hva som er mat og hvordan få tak i den. De mislyktes med karpefiskene i begynnelsen og gav opp. De merker på lyder, lukter og bevegelser at det kommer mat i vannet. De kan se hva som er ørretyngel på form og bevegelsesmønster. Det er ørreten de forbinder med mat. De andre fiskene oppfattes som "bakgrunnsstøy" som har vært der hele tiden.
Mens vi snakker om tangspell: Fikk en torsk som hadde 3 tangsprell i magen her om dagen!
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus | Brainader | Ny til Hobbyen | 4 | 18th December 2006 13:00 |
| Selges Aqua-Medic "Hang on" skummer Biostar Flotor | killi | Selges | 3 | 17th February 2006 00:19 |
| rykter om ny "stor" korallsending til stavanger!! | alf-magne | Tropiske Koraller | 8 | 4th December 2004 16:16 |