| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hei.
Var ute og dykket igjen i går kveld. :cheesy: Kom over denne morsomme skapningen på ca 25 cm: http://www.marinbi.com/s-acus.htm Selvfølgelig måtte den bli med hjem til akvariet. Noen som har prøvd å ha stor kantnål i akvariet? Mvh Are |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg hadde en slik i en dunk med vann og sirkulasjon i 3mnd en gang, intil den ble returnert til det store blå.
Foret den med artemia og mysis.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Artemia og mysis har jeg aldri vært borti.
Hvordan fungerer det, og hvor får jeg tak i det? Er dette noe som fungerer som levende fôr i kaldt saltvann også? Så du at kantnålen tok til seg føde? Mvh Are |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Artemia er små sjølevende reker, benyttes mye innen oppdrett og yngelpleie. De kan faktisk bli bortimot et par centimeter i det fri. De klekkes fra cyster som kan oppbevares i fryseren i lang tid, og er "klar" til spising etter et par døgn.
Jeg har imidlertid ikke brydd meg noe med det, bortsett fra i de tilfellene jeg har hatt yngel.....men de blir jo uansett spist :cry: Du kan lese mye om artemia på nettet, om du vil forsøke så kan du få noen doser cyster av meg. Mysis er også et lite krepsdyr. Jeg har hatt noen kantnåler i akvarium, men dessverre sjelden lenge. De er avhengig av litt spesiell vegetasjon for å finne skjul, og jeg har en mistanke om at de av mangel på det ofte blir et lett bytte. Ihvertfall er de et lett bytte når man fanger dem i havet, oftest kan man bare ta dem med hånda. Kan være litt vanskelig å få til å spise, men jeg har sett dem ta rekerogn bl.a. Er du forresten sikker på at det er en stor kantnål ? De er ikke så enkle å se forskjell på..... |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
For tiden har jeg ingen "slemme arter" som kan ta denne kantnålen som bytte, så jeg tror ikke det blir problemet i mitt tilfelle enda.
Skal ikke si 100% sikkert at det er den store kantnålen, men den er prikk lik den på bildet i linken jeg viste. Har ikke kamera for hånden akkurat nå, men skal få lagt ut et bilde etter hvert. Artemia skal prøves! :cheesy: Mvh Are |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Fordelen med å bruke artemia i kaldt saltvannsakvarium er åpenbar. Det er en naturlig art, de som ikke blir spist umiddelbart blir innbyggere....til de blir spist.
Jeg har forsøkt å bare legge cyster i karet, kan ikke si jeg har merket noe mer til dem, men sansynligvis klekkes de på vanlig måte. Kanskje noen andre vet mer om akkurat det. En ting jeg vet, er imidlertid at som yngelfôr for ferskvannsfisk er verdien av dem noe overdrevet. De er ikke spesielt næringsrike på den måten de vanligvis frembringes på, i akvakultur er det vanlig å foredle dem før de benyttes (det tar 24 timer...) Jeg har gjort klart en dose til deg, BareAre ! |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Artemia høres jo veldig flott ut!
Ser at mange bruker en "artemia-klekker". Er ikke det nødvendig i saltvannskar? Mvh Are |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
Her er et bilde av kantnålen.
Hvilken type er det?
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
For meg ser det ut som en Liten Kantnål. Den har noe kortere stute i forhold til hodet, og har mange små gule eller hvite flekker på kroppen.
Se i "bibelen" selv....eller på bildene på Fishbase om du ser noe der. Du må klekke artemia cystene, enklest gjør du det med en stor brusflaske som du snur og legger en luftestein i "bunnen" (altså tuten). Se på andre forum der de driver med ferskvannsfisk, finnes flere "arbeidstegninger" rundt omkring. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har 2 nålefisker i karet mitt nå som trives bra ser det ut til.
Den ene ligner veldig på den på bildet men er litt usikker da den bare er 10cm (vokst 2cm siden jeg fanget den). I tillegg var jeg heldig og fikk fanget en stor havnål som måler ca 23cm. Begge nålefiskene spiser både artemia,dyreplankton,dafnier og røde mygglarver. Røde mygglarver er ikke bare favorittføden til nålefiskene men stort sett alle fiskene jeg har
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|