Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20th April 2005, 13:18   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 134
Standard Krinakrabbe

Jeg har to ganske store Krinakrabber i karet mitt, i dag så jeg den ene ligge død ved frontruten.
Etter at jeg hadde fjernet den så jeg at begge krabbene fremdeles var i live. Det viste seg at den ene hadde skiftet skall. Det ser ut som en helt komplett Krinakrabbe.
Merkelige greier :?

Bilde av skallet
TJtaule er offline   Svar med sitat
Gammel 20th April 2005, 13:58   #2 (permalink)
Forhandler

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 128
Standard Re: Krinakrabbe

Spennende saker det der.
Vet ikke hvor mange ganger i året det skjer jeg, men rekene mine har byttet skjell en gang allerede etter at de kom i akvariet.
Hadde edelkreps i ferskvannsakvariet mitt før, og der skjedde skallbytte ganske ofte. Tror bl.a at temperaturen i vannet er med på å bestemme når dette skal skje.

Mvh

Are
BareAre er offline   Svar med sitat
Gammel 20th April 2005, 16:55   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 125

Har du funnet ut hva krinakrabben spiser?

Kikker ofte på dem nede ved sjøen om kveldene. Da ser det nesten ut som om de sitter og spiser må alger.
Gammel 21st April 2005, 07:50   #4 (permalink)
Member

Sitat:
Har du funnet ut hva krinakrabben spiser?
Ja, de spiser mest alger, de er ganske passive om dagen, men om kvelden våkner de. Da gafler de i seg av alger som grønnsli, tarmgrønske, grønndusk, grønnfjær og havsalat. De kan renske ganske store steiner for alger på et par timer.
Ellers liker de jo en rekebit i ny og ne.

Det er aritg å lyse inn på dem om kvelden/natten og se når de spiser :mrgreen:
Gammel 21st April 2005, 11:08   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Finner ingen krinakrabber jeg :frown:

Er de fredelige mot omgivelsene ? Jeg har igrunn bestemt meg for at det er slutt på glupske krepsdyr, bortsett fra kanskje enkelte trollhummere og pyntekrabber, de er relativt fredelige.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 21st April 2005, 11:14   #6 (permalink)
Forhandler

Krinakrabbene er vel ganske fredlige de også?
Det er veldig mange krinakrabber å finne når man dykker. Løftet på noen stein på forrige dykk, og jeg tror ikke at jeg overdriver når jeg sier at jeg så 40-50 stk i løpet av dykket.
Kan jo ta med noen ekstra opp en dag, så kan du få noen krinakrabber mot at jeg får noen artemiacyster av deg? :cheesy:

Mvh

Are
Gammel 21st April 2005, 11:26   #7 (permalink)
Member

Det høres ut som en helt grei deal !!!

Si fra når du planlegger å ta en tur da, så blir jeg gjerne med. Jeg dykker jeg også, men har ikke vært i vannet på over ett år.....går sykemeldt p.g.a. håndleddene. Tenkte å kjøpe meg et par litt lettere flasker og kanskje "plaske" litt i sommer om ikke annet.

Kanskje vi kan utveksle "avleggere" også.....har du hesteaktinier ? Er usikker på om de holder til i Oslofjorden....men de er noe av de flotteste anemonene som finnes.

Skal både til Ã…lesund og Stavanger i løpet av mai, regner med det blir litt fangst da. Har ei familiehytte i Geirangerfjorden, der er det utrolig mye spennende. Tenkte å sette krepseteiner på dypt vann (+200) og se om det ble noe spennende. Ellers har jeg en beskjent som har reketråler utenfor Stavanger, får jeg anledning så tenkte jeg å bli med han som "hjelpegutt" en natt.....det pleier å gi brukbart utbytte.

For en tid siden hadde han ikke fått fatt i meg på telefonen....han hadde tatt vare på tre krepser han aldri hadde sett før......

Forresten, hvordan frakter du ting du finner hjem ?

Kaldt saltvann!!
Gammel 21st April 2005, 12:14   #8 (permalink)
Member

Sitat:
Er de fredelige mot omgivelsene ?
Sitat:
Krinakrabbene er vel ganske fredlige de også?
Jeg synes krinakrabbene er meget fredlige, de oppfører seg mye bedre enn jeg hadde frykret. Om dagen er de stort sett i skjul og om natten kommer de frem for å beite på algene.
De river jo løs endel biter fra algene men det synes ikke jeg er noe problem, det går jo rett i filtrene.
Gammel 21st April 2005, 17:03   #9 (permalink)
Forhandler

Sitat:
Opprinnelig postet av Petrus
Det høres ut som en helt grei deal !!!

Si fra når du planlegger å ta en tur da, så blir jeg gjerne med. Jeg dykker jeg også, men har ikke vært i vannet på over ett år.....går sykemeldt p.g.a. håndleddene. Tenkte å kjøpe meg et par litt lettere flasker og kanskje "plaske" litt i sommer om ikke annet.

Kanskje vi kan utveksle "avleggere" også.....har du hesteaktinier ? Er usikker på om de holder til i Oslofjorden....men de er noe av de flotteste anemonene som finnes.

Skal både til Ã…lesund og Stavanger i løpet av mai, regner med det blir litt fangst da. Har ei familiehytte i Geirangerfjorden, der er det utrolig mye spennende. Tenkte å sette krepseteiner på dypt vann (+200) og se om det ble noe spennende. Ellers har jeg en beskjent som har reketråler utenfor Stavanger, får jeg anledning så tenkte jeg å bli med han som "hjelpegutt" en natt.....det pleier å gi brukbart utbytte.

For en tid siden hadde han ikke fått fatt i meg på telefonen....han hadde tatt vare på tre krepser han aldri hadde sett før......

Forresten, hvordan frakter du ting du finner hjem ?
Hei.
Skal si fra neste gang jeg skal ut i vannet. Blir nok ikke før førstkommende tirsdag hvertfall, for da har jeg eksamen om marine invertebrater. Må nok lese litt. Har blitt litt for mye dykking i forhold til lesing i det siste.:P
Pleier å frakte dyrene i en 15l boks med lokk.

Er ikke helt sikker på om det er hesteaktinier jeg har funnet meg, men de likner hvertfall. Syns det er litt vanskelig å få de med seg opp, for de sitter så godt fast på bergveggene. Blir fort litt skadet når jeg skal rive de løs.

Mvh

Are
Gammel 22nd April 2005, 06:30   #10 (permalink)
Member

Kan godt være at de også er her, men dersom de blir skadet alvorlig, er det trolig ikke hestaktinier. De overlever det meste. Faktisk er det noe av det mest hardføre du kan ha i akvarium. De er mye benyttet innen forskning, nettopp på grunn av det.

Tar du en stor en og deler den i 10 med kniv, så har du 10 hesteaktinier......om du er slem, altså !

Jeg kan uansett ta med noen til deg, de formerer seg flittig. Noen av dem har fantastiske farger.

Kaldt saltvann!!
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are