| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg så i går til min store forundring at en av svartkutlingene mine har lagt egg. Den ligger på stedet og passer på eggene, men jeg har jo en god del skumle skapninger i karet mitt så jeg vil tro at sjangsen er stor for at de blir spist.
Hva bør jeg gjøre for å ha størst sjangse for at de blir klekket. Skal jeg prøve å ta eggene oppi en seperat beholder eller la kutlingen forsvare eggene etter beste evne? Hva gjør dere med tropisk akvarium når det dukker opp egg?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Morsomt !! Tror nok som du sier at de helst blir spist. Dersom det er mulig, så kunne du jo forsøke å kanskje ta halvdelen av eggene i en egen beholder, pass bare på at det er god gjennomstrømning, de er nok avhengig av god tilgang på oksygen.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jeg hadde ikke gjort noe med eggene før i dag tidlig, da så jeg at en av de store krinakrabbene var i gang med å jafse i seg eggene. Nå har jeg tatt en del av eggene som hang på en liten stein oppi et nett beregnet på fiskeyngel.
Det skal bli artig å følge med dem.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Nå er det litt over en uke siden jeg oppdaget eggene, jeg kan ikke se noen forandring. Er det slik at eggene skal vokse frem mot klekking?
Er det noen som vet hvor lang tid det skal ta før de klekkes?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Det gikk 2-3 uker før jeg så forandring på eggene, da kunne jeg se svarte prikker inne i dem. Så gikk ett eller annet galt for de sluttet å utvikle seg og døde etter rundt 4 uker. Jeg hadde dem i et slags nett og det ble det jo endel alger på etter hvert så jeg tror ikke det ble nok sirkulasjon. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre dersom det kommer flere egg, å la dem være i selve karet er jo helt uaktuelt, de blir spist i løpet av kort tid.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hvi du har en liten pumpe som pumper vann inn i nettbeholderen vil eg tro at du har mye større sjanse for at de klekkes.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Enig med Pjot, det er jo som regel derfor foreldrene ligger over eggene, og vifter vann over, samtidig så vifter de vekk døde egg slik at de ikke ødlegger for andre friske egg, du finner nok på noe til neste gang kutlingene dine er klar...
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|