Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th February 2005, 22:35   #1 (permalink)
Forhandler

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 128
Standard Stein med rød kalkalger i Oslofjorden.

Hei.
Endelig er det tid for å fylle opp akvariet med stein.
Vil i den anledning plukke stener som allerede er dekt av rød kalkalger.
Skal dykke i indre oslofjord på torsdag. Noen som har noen gode tips om hvor jeg kan finne store og små steiner med kalkalger som ikke ligger så dypt?
Svømme opp og ned fra 40m med stein vil jeg helst unngå. :lol:

Hva slags stein bruker dere andre kaldt saltvannsakvarister? Veier jo endel når man skal fylle opp akvariet med "gråstein". Er det andre typer stein som er å anbefale?

Mvh

Are
BareAre er offline   Svar med sitat
Gammel 15th February 2005, 22:50   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 134
Standard Re: Stein med rød kalkalger i Oslofjorden.

Hei,
Jeg har brukt vanlig "gråstein" i mitt akvarium. Vekten er ikke noe problem så lenge bunnen i karet er sikret ordentlig.
Jeg har et kar med aluminiumsramme, jeg har skjært til en finerplate som ligger under bunnen og støtter den opp. På innsiden har jeg limt en 5mm plexiglassplate oppå glassbunnen.
TJtaule er offline   Svar med sitat
Gammel 15th February 2005, 23:42   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Aner ikke hvor du finner det i Oslofjorden, men ville vel hatt mer tro jo lengre ut i fjorden du kommer....men jeg vet ikke. Spør på Dykkesiden sitt forum, der burde noen kunne gi et godt råd.

Jeg har brukt en del av noe som kalles "Hobby Grottenpuzzle", det er porøs "sten" laget av keramikk. Egnes seg sikkert også godt som supplement til levende sten i tropisk kar.

Den er lett, og det er enkelt å bygge huler eller andre formasjoner som man vil. Ulempen er at de stedene jeg har sett det solgt her i landet har de forlangt en pris som gjør at det ikke er aktuelt. Jeg har kjøpt i femtenliters kartonger når jeg har vært i Tyskland med bil, da er det ikke dyrt.

For å skåne glassbunnen har jeg alltid brukt "liggeunderlag" type billig (Europris etc.), men ikke gjør som jeg sist gjorde.....brukte et som var sjokkgrønt. Har det både på innsiden og på utsiden av glasset.

Misunner deg som skal ut å dykke BareAre, jeg har slitt med en skade i lang tid, og ikke vært i vannet på snart to år. Si fra om du finner noe spennende på torsdag da....jeg henter jeg :mrgreen:

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 16th February 2005, 00:10   #4 (permalink)
Forhandler

Har spurt på dykkesiden, men det var heller liten hjelp å få.
http://www.dykkesiden.com/forum/inde...html#msg126060

Personlig syns jeg akvarier med mye stein er fint. Gjerne hele bakre glassrute tildekt. Vil tippe at det fort blir opp mot 500kg stein i et 540l akvarie som jeg har. Er jeg på bærtur?? :lol:
Tenker da også på bæreevnen til alubordet. Hva tåler dette?
Over akvariebunnen har jeg benyttet en 6mm plexiglassplate.
Trenger jeg ytterligere forsterkninger?

Skal si fra hvis jeg finner noe spennende. Selv synes jeg det meste er spennende under vann. Til og med i Oslofjorden.

Mvh

Are
Gammel 16th February 2005, 01:44   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Husker den tråden din.. Trodde du hadde fått svar jeg.
Er ikke så kjent under vann i indre Oslofjord, men jeg vet om flere steder i Vestfold hvor kalkalgene ligger gunt kan bl.a nevne området rundt Mølen, Nevlunghavn og over mot Langesund som bra steder. Men da får du deg noen timer ekstra kjøring på kjøpet. :|
Gammel 16th February 2005, 13:14   #6 (permalink)
Member

Sted: Bodø
Meldinger: 172

500 kg stein i et 540 l akvarium??? :shock:

Ja, da tror jeg du er litt på bærtur. Du vil nok komme svært langt med 70-100 kg vil jeg tro. Det spørs hvor kompakt steinen er.
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 16th February 2005, 15:38   #7 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227

Kan være verdt å huske på at stein til tropiske kar er porøs og gjør dermed en misjon med sin store overflate som "husly", dette er vel ikke det same i kaldt selt vann...
Trenger man strengt tatt stein i Kalde saltvannskar i hele tatt?
Sett bort fra det estetiske intrykket man får av noen stein med kalkalger, og det at de fleste alger (tang) sitter fast på stein så skulle det vel ikke være noe man må ha ville jeg tro vertfall.
Eller er jeg på bærtur nå?........ :think

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 16th February 2005, 16:46   #8 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

500 kilo norsk moder jord tilsvarer omlag 200 kilo "levende sten" i volum......forutsatt.... :lol:

......At stenen (som vanlig sten her) har en tetthet på rundt 3.5 og den levende stenen har en tetthet på 1,3-1,4.

Klart det er en del sten, men ikke avskrekkende om du planlegger å bygge opp langs mesteparten av bakveggen. Du reduserer vannvolumet i kart med rundt 150 liter.

Husk bare å sikre bunnen i karet skikkelig, og fest stenen godt.

I tillegg til det estetiske, vil jeg si en viss mengde sten ar absoulutt nødvendig også i et kaldt saltvannskar. De fleste innbyggerne, både dyr og fisker er avhengige av skjulesteder. Selv om det jo er en del liv også der, så tenk hvor øde og dødt det virker midt på en sandbunn.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 16th February 2005, 16:52   #9 (permalink)
Forhandler

Sitat:
Opprinnelig postet av Aquaria
500 kg stein i et 540 l akvarium??? :shock:

Ja, da tror jeg du er litt på bærtur. Du vil nok komme svært langt med 70-100 kg vil jeg tro. Det spørs hvor kompakt steinen er.
Hehe. Det er ikke porøs luftstein fra rødehavet det her. Det her er hardcore gråstein!
Vil tro at verdiene for tettheten til "norsk stein" omtrent ligger dobbelt så høyt som for levende stein.
Tettheten til "vanlig norsk stein" ligger på ca 2,8kg/L. Sett at jeg skal fylle opp ca 1/3 av akvariet med stein, dvs grovt regnet ca 170L stein * 2,8kg/L gir meg en vekt på 476kg. Så heeelt på bærtur var jeg nok ikke.

Mvh

Are
Gammel 16th February 2005, 16:54   #10 (permalink)
Forhandler

Du kom meg i forkjøpet Petrus.
Takk for svar.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kalkalger sølvi Ny til Hobbyen 13 21st January 2008 19:57
Fjerne gamle kalkalger Mack Anbefalinger, tips & triks 7 20th January 2008 14:11
kalkalger Elin Ny til Hobbyen 8 11th January 2008 19:20
Kalkalger Linnemor Kjemien i akvariet 0 22nd May 2006 11:15
kalkalger Nagel Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 6 12th February 2006 10:46