| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Har et par ganger truffet på denne krabaten om vinteren ved nattdykk her i Bergen.
Dette er ikke akkurat en fisk vi kan ha i akvariet vårt hjemme.. Noen som vet om det er noen store offentlige akvarier som har fått denne til ? Jeg vet de har prøvd på Akvariet i Bergen, men dessverre uten suksess. Mulig det har noe med at det er en dypvannsfisk, selv om man ofte treffer på den på rimelig grunt vann (20-40m). Krabaten på bildene var ca 1,5m lang og svømte sammen med 2 andre venner av samme art. dybde 32m
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Havmus er en morsom fisk, flotte farger og den eneste dødelige vi har i Norge. Jeg har en gang fått den på snøre, på 30 meter. Min far har fisket to stykker på line, de stod noe dypere. Men ingen av oss visste om hvor giftig den var.......
Det sies den er omtrent 50 ganger mer giftig enn en fjesing. Jeg har tråkket på en fjesing og det var lite behagelig. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Ja den er rimelig giftig og piggen dens er ikke noe jeg har lyst å få i kroppen giftig eller ei
Personlig syns jeg dette er en av de mest elegante fiskene i Norge. De er også rimelig nyskjerrige har opplevd at de kommer bort og snuser på maskeglasset... Du ser piggen såvidt på fremste ryggfinne på dette bildet.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|