| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Motvillig følger jeg litt med på diskusjoner som pågår i andre forum, og har merket meg at det på ett av dem pågår et voldsom hysteri rundt et mirakelmiddel som kalles PMDD. Det er en hjemmebrygget eliksir som visstnok skal gi en voldsom plantevekst i ferskvannskar. Nå er jeg i utgangspunktet skeptisk til å bruke gjødsel istedenfor høyverdige kjemikalier som basis for å tilsette stoffer til akvarievann, men det får bli en annen sak.....heller ikke er jeg helt sikker på om det å tilsette så mye svovel til vannlevende planter har noe for seg...men pytt, jeg vet ikke så mye om det.
Det som imidlertid fikk meg til å tenke litt var stoffene som ble tilsatt. Så vidt jeg kan se er det i hovedsak makroelementene Magnesium Fosfor Nitrogen Kalium I tillegg til sporstoffene Jern Mangan Bor Sink Kobber Molybden For å få makroalger til å vokse, tilsetter jeg også en del stoffer, etter råd og veiledning fra Finn Christian Foldrup. Der denne PMDD blandingen skiller seg merkbart ut fra det vi tilsetter, er det relativt åpenbare grunner til det. Man tilsetter f.eks.sjelden magnesium til havet for mengden sin del, men i tilfelle for å stabilisere andre forhold. På samme måte som Det som så er spørsmålet, er i første rekke mengden man tilsetter. Det henger selvfølgelig også sammen med hvor mye av disse stoffene man tilfører via andre kilder, fôring, vannbytter/påfylling, kunstig salt etc. Jeg vet ikke om det noen fasit, men er hellig overbevist om at dette er vesentlig i forhold til å få makroalger til å trives. Selv om jeg ikke har noe forstand på det, synes jeg det er et spennende område. Lurer litt på om noen vet om det finnes litteratur rundt dette, noen som har gjort systematiske forsøk rundt med forskjellige nivåer av stoffer, hvilke innvirkning forskjellige endringer har osv. UIB og Havforskningsinstituttet burde vel kanskje vite noe mer enn oss ? Hadde vært morsom å sett....eller satt opp....en god oversikt over forskjeller og likheter mellom planter på land, i ferskvann og alger i havet. For såvidt også vår kjære plante i havet. Noen som har noen innspill....? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Nå har ikke jeg noe spesielt peiling på dette men i tropiske saltvanns akvarier tilsetter vi små mengder Magnesium.. tilsatte også i en periode små mengder av Kalium iod. Det positive jeg har opplevd med Magnesium er økt utfarging av en del steinkoraller, Kalium Iod har positive utslag på en del polyppsteiner og Xenia arter.
Jod er nå blitt mindre populært å tilsette i akvariene mens magnesium har økt i popularitet. Ville tenkt meg grundig om før jeg ville tilsatt de resterende stoffene. Nå skal det sies at normalt er det kampen mot å få vekk algene som gjelder for oss med tropiske akvarier Her er en link med hva naturlig sjøvann inneholder: http://saltvann.aquafreaks.no/index....howpage&pid=27 Hmm... lurer på om mannen bak mirakelmiddelet er moderator hos oss på ferskvanns siden. Skal se om vi ikke kan få han innom hit med en liten kommentar
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
To spørsmål........hvilken ferskvannside ? og det andre......om han er i sona dette forumet, så vil jeg prate med han....han har gjort mer godt for mine makroalger enn noen lyspærer noensinne kan gjør !!!!!!
Håper du snakker om Mr. Foldrup ??? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Aquafreaks ferskvann.. http://ferskvann.aquafreaks.no.
Snakker ikke om Mr Foldrup. Men som lager PMDD middelet heter Thorbjørn.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har til nå prøvd å bytte ut ca 10L sjøvann i uken, og ikke tenkt spesielt på vannverdiene.
Har funnet ut at dette er slitsomt i lengden, og kunne godt tenke meg å ikke bytte så mye vann siden jeg bor ca 20min kjøring fra sjøen. Noen som kunne være så vennlig å gi meg superoppskriften til Mr. Foldrup? Mvh Are |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Jeg snakket med Finn C. Foldrup på telefon i dag. Jeg tipset han om dette forumet.
Forhåpentligvis dukker han opp her med gode råd og tips, vi gleder oss :mrgreen:
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Kjempe bra |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Om Mr. Foldrup vil delta i diskusjonene her, så hadde det vært flott. Sansynligvis er han den som har gjort mest for å formidle kunnskap om å få makroalger til å trives i akvarium.
Da hadde forumet her avansert fra å være det best besøkte forumet om kaldt saltvann, til å bli det med mest kompetanse !! |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Forrsten, Bareare.....har du fått oppskriften....om ikke så gi beskjed så skal jeg maile den til deg. Du kan få sporstoffer av meg, det kan være litt slit å få fatt i alle ingrediensene. Jeg har nok til 2198.....med normalt forbruk..... :mrgreen:
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har ikke fått oppskriften enda, så hvis du hadde giddet å sende den til meg pr mail, hadde det vært veldig fint!
Og hvis du har for mye sporstoffer, og jeg kunne kjøpt litt av deg, hadde det vært helt topp! Mvh Are |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Offentlige Akvarier rundt om i verden | Frogfish | Reise | 0 | 20th May 2008 23:16 |
| alger og lys | froesak | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 7th February 2008 07:19 |
| KM500 har sluttet å røre rundt | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 5th March 2007 13:22 |
| Tilsetningsstoffer | Mack | Anbefalinger, tips & triks | 21 | 28th November 2005 19:20 |
| Tilsetningsstoffer | ROLWLF | Selges | 3 | 3rd June 2005 12:59 |