Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th August 2010, 14:57   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125
Standard Dekorative filterdyr i Norge

Jeg lagde en liste over dekorative, stillestående filterdyr i Norge her om dagen. Kanskje den kan være interessant for noen.

Bløtkoraller:
- Dødmannshånd.
- Blomkålkorall (Veldig fin, men umulig å få tak i. Dypt, sjelden)

Anemoner:
- Urticina eques/felina. Fjæresjørose. Flere fargevarianter.
- Sjønellik. Fargevarianter, brun/hvit/oransj.
- Muddersjørose.
- Parasittsjørose (sjelden).
- Sagartiogeton (liten).
- Røranemoner. (Graver seg ned i mudder/sand)
- Diverse små arter.

Børsteorm:
- Påfuglmark.
- Filigranmark. (Kolonibyggende, men muligens litt dypt).
- Diverse små arter.

Sjøpung:
- Rosa sjøpung.
- Pæresekkedyr (Nordlig art?).
- Tarmsjøpung (Veldig enkel).
- Langhalssekkedyr (Små, men veldig sjarmerende kolonier).

Store, harde koraller (Desverre umulig å få tak i):
- Lophelia (Korallrev!)
- Sjøtre (Kan ha fantastisk rød farge).
- Sjøbusk (Fin oransje farge).
- Risengrynskorall.

Hydroid:
- Kongepolypp.
- Fjæreblomst (+lignende arter).
- Sjøgran (+noen lignende).
- Diverse små arter.

Svamp:
- Usikker på om det er noe brukbare arter.

Mosdyr:
- Diverse små arter.

Sjøfjær (Trenger Sand-/Mudderbunn, svak strøm):
- Sjøfjær.
- Piperensere.
- hanefot.

Bevegelige filterdyr:

Sjøpølse:
- Brunpølse.

Slangestjerne:
- Medusahode (For dypt?).
- Sjøliljer.
- Diverse arter gruntvann (gjemmer seg).
Gammel 26th August 2010, 15:47   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 46
Standard Sv: Dekorative filterdyr i Norge

Dette var kjempeinteressant, Jon Olav.

Jeg laget en slik liste selv også for en tid tilbake, men kom aldri så langt som til å legge den ut. Ble vel aldri ferdig med den heller men legger ut listen så langt jeg kom...

Kanske andre også har forslag....

Svamper
----------------------------------------
Urnekalksvamp (Sycon quandrangulatum)

Høyde på opptil 90 mm. Finnes i fjæra og på grunt vann. Hardbunn eller på brunalger. Ettårig med slipp av larver på våren og påfølgende død for de voksne individene. Derfor et visst håp om at arten kan etablere seg i karet selv eller spre seg etter innføring. Regner med at den er rimelig hardfør og konkurransedyktig.

Vortesvamp (Polymastia mammilaris)

Diameter på opptil 130mm. Finnes fra 5 m og ned til 15m, men er funnet så dypt som 2300 m. Hardbunn, gjerne berg ved overgangen til bløtbunn. Kan ha en aldeles nydelig gulfarge og er meget dekorativ og er derfor på ønskelisten.

Eremittkrepssvamp (Suberites ficus)

Opptil 20 mm i diameter frittstående. Observert fra 0 m ned til 1300 m. Vanlig å finne på snegleskall som huser eremittkreps. Av den grunn på ønskelisten siden jeg har mange eremitter som er svært underholdende og artige krabater. Ønsker gjerne å se forholdet mellom eremittkreps og svamp på nært hold.

Boresvamp (Cliona celata)

Kan danne sammenhengende skorper på opptil 1 x o,5 m. Finnes på 3m - 600m . En aldeles praktfull svamp som kan ha en grønngul farge. Vanskelig å ta opp da den øyeblikkelig blir sort om den tas ut av vannet. Borer i utgangspunktet i kalkholdig materiale, sånn som skjell, og kan da muligens bli litt vanskelig, men en meget vakker art.

Hysmedesmia paupertas

Danner skorper på 10-20mm på hardt underlag. Vanligvis dypere enn 40 m men kan finnes grunnere i enkelte fjorder. Sannsynligvis vanskelig å få tak i men sterkt ønsket da den har en meget påfallende skarp blåfarge. Meget spesiell og veldig vakker.

Brødsvamp (Halichondria panicea)

Kan danne store sammenhengende tepper. Fra fjæra og nedover. Er vanligvis gul eller oransje, men kan bli grønn dersom den vokser på opplyste steder pga symbiose med grønnalger. Meget vanlig og bør derfor være mulig å få tak i eller muligens få til å etablere seg selv.

Esperiopsis fucorum (Amphilectus fucorum)

Svamp med busklignende utvekster men ekstremt varierende i form. Oransje, gul eller brun/grå. Fra grunt vann og ned til 200 m. Myk og meget porøs og slik muligens vanskelig å ta opp.

Isodictya palmata

Relativ stor svamp som danner trelignende strukturer på opptil 30 cm høyde. Fra tidevannsonen ned til dypere vann, gjerne i bratte heng i bergvegger på strømeksponerte steder. Robust. Brunlig eller oransje på fargen. Meget spesiell og artig art.

Hydroider
---------
Fjæreblomst (Ectopleura larynx el. Tubularia larynx)

Blomsterlignende buskaktig med relativt store nakne polypper. Ofte forgreinede stammer. Ofte opptil 45 mm høye. Finnes fra overflaten ned til 100m fastvokst til hardt underlag. Meget vakker og spesiell. Ligner på Blomsterpolypp (Tubularia indivisa) som kan være et alternativ.

Liten sjøgran (Halecium halecinum)

Trelignenede hydroide der kolonien kan bli opptil 250 mm høy og som finnes fra 20-100 m dyp. Kan slik kanskje være noe vanskelig å få tak i, men er til gjengjeld meget vanlig på hardbunn. Er også funnet lagt grunnere, så man kan jo være heldig her. Artig art.

Sildebeinhydroide (Kirchenpaueria pinnata)

Stor, fjæelignende hydroide som kan bli helt opp til en meter høy, men vanligvis fra 20-30 cm. Meget vakker. Vokser på steine eller alger på grunt vann.

Bløtkoraller
----------------
Dødmannshånd (Alcyonium digitatum)

Meget vanlig og spesiell bløtkorall som ser ut som en hånd, derav navnet. Vanligvis oransje eller hvit og gir et hårete uttrykk med polyppene ute. Denne har jeg allerede i karet, men den ligger litt bortgjemt og jeg skal ha flere.

Greinkorall (Gersemia rubiformis)

Ligner på dødmannshånd men er litt mer buskaktig, men kan være mer rød og til og med rosa. Vanligvis fra 100-150 mm høy. Finnes som regel meget dypt, men helt nord i landet kan den påtreffes meget grunt helt opp til 6 m, noe som gir et lite håp om at man kan få tak i den. Rødlige individer er meget vakre, men det er med denne som med andre bløtkoraller vanskelig å samle disse inn uten å ødelegge dem. De er også meget seintvoksende, og man bør derfor ikke ta med seg disse om man ikke er 100% sikker på å få dem opp uten å ødelegge dem. Kanskje også litt tvilksomt om de bør røres i det hele tatt.

Blomkålkorall (Capnella glomerata)

Stor, buskaktig og blomkållignende bløtkorall som er hvit, brun eller rødlig. Meget vakker, men seintvoksende og finnes som regel kun på dypere vann. Er påtruffet så grunt som 15 m. Siden disse koloniene vokser så sakte er det tvilsomt om jeg vil ha samvittighet til å ta eksemplarer til akvariet, med mindre det er på lokasjoner der det finnes svært mange.

Hornkoraller

Sjøbusk (Paramuricea placomus)

En meget stor art som kan bli opptil 1 meter høye. Busklignenede, gjerne gul-orange, og meget langsomt vosende art som sjelden vokser mer enn ca 1 cm per år. Dette betyr at et eksemplar på 100 cm er nærmere 100 år gammel, og slike individer er det naturligvis helt uaktuelt å røre. Små individer på et par cm kan muligens være forsvarlige å ta opp til karet. Finnes sjelden grunnere enn 30 meter i fjorder, men vanligvis dypere enn 150 m. Kan muligens være aktuelt å få tak i eksemplarer som er tatt opp ved tråling eller lignende, men de vil sannsyligvis være ødelagte. Vet at fiskere kan få med disse opp enkelte ganger fra dypt vann og det kan være en mulighet.

Rød hornkorall (Swiftia rosea)

Vakker dyprød hornkorall, grenaktig og relativt begrenset i utbredelse. Stiller strenge krav til miljø (saltholdiget, temperatur og strømforhold) og finnes nesten utelukkende på dybder over 30 m . Sannsynligvis umulig å få til, men så vakker at det er fristende å prøve.

Kolonisjøroser
-----------------
Hvit kolonisjørose (Parazoanthus anguicomus)

Kolonidannende hvit sjørose som kan opptre på grunt vann da gjerne på skyggefulle steder. Relativ besjeden størrelse (25-30 mm høye). Vokser gjerne på svamper eller sjøpunger.

Juvelanemone (Corynactis viridis)

Finnes så langt nord som vestkysten av de britiske øyer, og er ikke registrert her. Det er tvilsomt at den kan klare seg i så kalde forhold som vi har her. Meget populær i saltvannsakvarier. Liten sekstallskorall som bare blir ca 1 cm høy, men har til gjengjeld meget vakre og sterke farger. Om jeg skulle få fatt i denne måtte det være ved at den, som andre varmekjære arter, skulle spre seg nordover grunnet oppvarming av vannet. Det har jo hendt før, men jeg er jo selvfølgelig klar over at denne neppe er aktuell.

Steinkoraller
-------------

Begerkorall (Caryophyllia smithii)

Utrolig vakker liten solitær steinkorall som blir opptil 15-20 mm i diameter. Sterke, flotte farger. Finnes opp til tidevannsonen lenger syd, men hos oss dypere enn 20 m. Sterkt ønsket, men trolig vanskelig å holde.

Sjøanemoner
------------
Fjæresjørose (Urticina felina)

Vakker sjøanemone som burde være enkel å få tak i. Gjerne rosa eller fiolett, og finnes helt opp i fjæresteinene. Et utpreget rovdyr som også tar småfisk og små krepsdyr, og i så måte muligens litt problematisk, men jeg vet at den har vært holdt i kalde kar før.

Hesteaktinie (Actinia equina)

Denne har jeg og den er en utrolig hardfør art som finnes i mengder helt opp i tidevannssonen. Men jeg ønsker meg ett eller flere i andre farger en rødt, da aller helst noen grønne varianter.

Grønn sjøanemone (Anemonia viridis)

Dette er en ganske stor anemone som gjerne er blekgrønni fargen. Finnes fra grunt vann ned til ca 20 m. Lever symbiotisk med encellede alger og er helt avhengig av lys. Har en meget sterk neslegift (mye mer plagsom enn brennmanet) og jeg er derfor litt tvilende til om jeg vil ha den. Men den er ganske spesiell og vakker, selv om den nok er for vrien og for risikabel å ha i karet. Men kanskje.

Sargatia elegans (variant miniata)

Vakker og spesiell anemone med stor evne til ukjønnet formering. Kan danne store ansamlinger. Opptil 45 mm i diameter. På grunnt vann og hardbunn. Artig art som kan forventes å spre seg.
bjornlunde er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor er butikkene i norge Borge Pratemakeren 4 4th January 2010 22:14
Posten Norge - et råtnende lik? Mack Pratemakeren 42 21st January 2009 18:29
Saltvannsbutikker i Norge 1538Moss Pratemakeren 2 8th January 2008 08:17
FaceBook gruppe for saltvannsentusiaster i Norge paulrene Pratemakeren 2 25th May 2007 15:19
Tunze i Norge? espeng Pratemakeren 10 30th October 2006 14:47