Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11th April 2010, 18:12   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 46
Standard Rognkjeks

Har fått tak i 4 små rognkjeks (ca 1 cm lange).
Aner ikke om det går an å få dem til å trives.
Noen erfaringer her? Lurer spesielt på foring. Mener å ha lest at de er planktonspisere.
Har gitt dem noen nye makroalger å suge seg fast til men har ikke sett dem siden i forigårs så jeg vet ikke.

Noen som har prøvd dem?

Bjørn
bjornlunde er offline   Svar med sitat
Gammel 11th April 2010, 19:44   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Sv: Rognkjeks

Min erfaring er at rognkjeks er lette å få til å spise, men når de er så små kan det være nødvendig å tilby dem artemia i starten

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 11th April 2010, 21:29   #3 (permalink)
Junior Member

Ok - da tenker du på nyklekt artemia, eller?
Gammel 16th April 2010, 20:47   #4 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Nyklekket artemia ja, for så å gå over til pellets senere

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 16th April 2010, 22:41   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Rognkjeks er utrolig grådige krabater , og har en voldsom appetit uten å være kresen på noe vis.
Når de er så små er det naturligvis en utfordring å finne for som passer i den lille kjeften , men de tar nok små frossentfor som cyclops også.
Enkelst er det jo å plukke litt større individer , nå utover våren er de lett å finne i hopetall , når man drar håven gjenom tangen ved fjære.
Gammel 23rd April 2010, 12:17   #6 (permalink)
Junior Member

Ok - jeg får prøve meg litt frem da. De er jo i et stort akvarie med konstant gjennomstrømming av nytt sjøvann og diverse mikroliv så det er mulig jeg ikke trenger å stresse med foring uansett. Ikke så enkle å finne er de heller når det er mattid, så da måtte jeg i så fall isolert dem i et eget kar. Men det er for seint nå for jeg får ALDRI tak i dem oppi det digre karet

Apropos mikroliv så observerte jeg nylig en ørliten manet i akvariet, og den hadde i alle fall ikke jeg kastet oppi. Så det er nok ganske greit med plankton oppi der vil jeg tro.

B.
Gammel 28th May 2010, 16:00   #7 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 67

Mine erfaringer med rognkjeks er at de er relativt grei å tilvenne selv håndfòring. På små individer har jeg brukt først levende dyreplankton 1-3 fòringer for så å gå over til det samme i nedfrosset tilstand (isbitposer er billige og egnet til formål).

Det siste steget jeg bruker å ta i mitt kar er å tilvenne de til røde mygglarver da ved å bruke såvidt litt dyreplankton ca 5% av total mengde fòr gitt per fòring.

Merket meg at de første rognkjeksene var de som tok lengst tid, de som flyttet inn senere kunne ta annet fòr ofte etter kun 2 dager.

I ditt tilfelle er det ikke sikkert du behøver å fòre dersom du har en del dyreplankton i karet ditt, men vil anbefale å samle inn en del i sommer og fryse dette ned om du planlegger å ha de gjennom vinteren. Vet ikke om de "må" ha det men regner med en variasjon i fòr er viktig for å dekke behovet for forskjellige næringsstoff. Da noen vitaminer blir ødelagt av å fryses bruker jeg vitamin tilsetning i tillegg. Hvor viktig dette er vet jeg ikke men det er et forslag til hvordan prøve å sikre næringsbehovet.
Gammel 29th May 2010, 01:33   #8 (permalink)
Junior Member

Takk for tipsene.
Jeg har ikke sett snurten til dem siden jeg hadde dem oppi karet, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få foret dem i det hele tatt. Tror kankje jeg burde ha holdt dem i en liten karantene tank til jeg var sikker på at de spiste, i stedet for å ha dem rett oppi det store akvariet.
Jeg har funnet en av dem død, men jeg hadde syv stykker, så det kan jo være at de er i live noen av dem i alle fall. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få lurt i dem noe mat om de ikke viser seg ved foring. De er tydeligvis veldig gode til å gjemme seg bort, eller så er de virkelig borte :/

Bjørn
Gammel 29th May 2010, 17:04   #9 (permalink)
Junior Member

Hehe ja de er veldig flinke til å gjemme seg unna. De som havner i karet mitt skifter som regel farge i forhold til hvor de oppholder seg. Derfor har jeg nå et par stykker som er lys blågrønn i farge.

Det du kan forsøke er å samle inn en god del dyreplankton, med størrelsen på ditt kar blir det gjerne litt mengder. Så stopper du det du kan av sirkulasjonspumper samtidig som du tømmer dyreplankton oppi karet og observerer. Når det er mindre strøm i vannet bruker "uopplærte" rognkjeks å komme frem ganske raskt fremfor når det er mer strøm i vannet. Igjen er dette personlig erfaring og ingen fasit men kan være verdt et forsøk. Bruker selv å sette på pumpene igjen etter ca 30 minutt, men dette er mer en vurderingssak i forhold til oppsett.

Tenkte jeg skulle ta å filme mine mens de får mat men fant ut jeg må lade kamera først
Gammel 29th May 2010, 19:44   #10 (permalink)
Junior Member

Ble ganske horribel filming dette, dårlig tid og kraftig lys i rommet ødela kvaliteten (ikke at jeg er så veldig mye flinkere ellers ).

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are