| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvordan er det å holde Mudderroser/ anemoner? Har lagt merke til at de ofte har en slags symbiose med trollkrabber som ofte ligger langs "roten" på anemonen. Er det mulig holde disse sammen i fangenskap i et "normalt" hjemme akvarium ?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Hei, jeg har en del anemoner i mitt akvarium. De er av typen Hesteaktinie.
Det ser ut som de trives veldig godt, jeg forer de ikke. Det ser ut som de får nok næring likevel. Aner ikke noe om symbiose, jeg har ikke trollkrabber.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har mudderbunnsjøroser, hesteaktinier og små sjønelliker i karet nå, i tillegg til noen litt "uidentifiserte". Tidligere har jeg også hatt fjæresjøroser. Alle disse ser ut til å trives godt, de formerer seg hyppig og vokser jevnt og trutt. Ã… se hestaktinier som brått blir til mange flere, er forøvrig en opplevelse i seg selv....både kjønnsliv og selve formeringen kunne vært tatt fra X-files.
I tillegg til å være fargerike og dekorative, har også sjøanemonene en viktig misjon i å filtrere partikler fra vannet, de største setter også helt klart pris på å få tilstukket en godbit direkte innimellom. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Ja, mine Hesteaktinier lager små kopier av seg selv, ganske mange av og til. Det som er synd er at de forsvinner etter hvert.
Dør de fordi de ikke får næring mon tro? Det er vel mer sansynlig at det er noen som spiser de. Kanskje en Bergnebb tar en baby anemone i ny og ne?
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Mange forsvinner ja, jeg har utpekt noen eremittkrepser til hovedmistenkte. Men en del vokser da opp, jeg har ganske mye sten med huler, sprekker og overheng. Ser ut til at en del av de som havner på et "beskyttet" område klarer seg godt, ihvertfall kommer det innimellom frem "nye" individer som ser ut til å være for store til å bli spist, og dermed klarer seg.
Har ikke sett noen fisker spise dem, de forsøker ofte men spytter dem alltid ut igjen. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Koraller,anemoner+++ Fisk | Nikita | Kjøpes | 1 | 17th April 2007 15:20 |
| Spooky anemoner..... | Petrus | Dyrene | 3 | 22nd January 2006 20:50 |
| florida anemoner | Runej | Myk koraller & skiver | 5 | 4th October 2005 17:43 |
| Klovnefisker og deres naturlige anemoner | Reptilus | Klovner & Anemoner | 2 | 15th March 2004 00:07 |