| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Har lest en del på Petrus sin hjemmeside http://aquawest.com om fangstmetoder av sjø dyr. Veldig bra side som forøvrig anbefalles!
Noen som har noen gode tips til hvordan man bør fange dyrene på en mest mulig skånsom måte ? Hvordan takler en fisk fanget på f.eks 20m overgangen til et akvarie ? Er det noen spesiell teknikk man må bruke ?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Jeg kjøpte nylig 10 nye krepseteiner som ser ut til å kunne fungere godt, hos Jula i Uddevalla. Har ikke fått prøvd dem ennå, men jeg har forsøkt ande "hjemmelagde" løsninger med godt hell. F.eks. å kappe en stor brusflaske på midten, snu tuten og bore en del små hull i den (så den synker raskere. Har også lagt litt sement i for å få de til å synke skikkelig, og legge seg horisontalt. Festet noen store kroger i sementen (til agn). Det har gitt god fangst. Jeg er mildt sagt lei av å svømme etter fiskene, har etter hvert innsett at de har enkelte fysiologiske fordeler som ikke svømmeføtter kan kompensere for.....
For fisk tror jeg ikke 20m er noe problem, men vet at ikke alle muslinger takler det like bra. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
får ikkje aquawest til å åpne seg! :S
skikkelig surt! |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Ikke rart.. jeg hadde skrevet feil adresse
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har fisket alle mine fisker med en liten krok der jeg har fjernet mothaken slik at jeg skal få kroken lett løs.
Det ser ikke ut som noen av dem tok skade av det. Det finnes nok mer skånsomme metoder, men det er utrolig morro å sitte på en bryggekant og se på når fisken snuser på agnet.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Måtte ta denne en gang til. Var ute og fisket i går kveld....fikk bare en pjasketorsk....men jeg la ut noen krepseruser. Hentet dem i dag morges, var mye umumsk der, men fem tangkutlinger og en svartkutling.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Pjasketorsk ?? er dette det samme som paddetorsk ?
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Neeeeei, det er alle torsker som er småvokste. Sånne under 10 kilo altså. Barnetorsker.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Har dere prøvd å gå ned til sjøen etter det er mørkt med en langskaftet håv (f.eks hagedamhåv) og ta med en kraftig lommelykt. Jeg har fanget alt jeg har av fisk på denne måten. Fisken reagerer totalt ulogisk når man prøver å fange den. Noen ganger farer den panisk rundt, andre ganger står den helt iro. Jeg har 2 stk oppladbare 10 Watts halogenlommelykter fra Clas Ohlson. Ã… gå langs vannet å se på dyrelivet om kvelden er en opplevelse i seg selv, selv når man ikke skal fange noe. Jeg har faktisk klødd laker i skjegget og klappet halvmeterlange gjedder på ryggen.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Fangst av levende mysis | MrVoll | Anbefalinger, tips & triks | 16 | 16th June 2009 16:27 |