Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th January 2005, 14:38   #1 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Skjell og muslinger i kalt saltvann?

Har noen forsøkt seg på f.eks. blåskjell og andre muslinger i kaldt saltvanns akvarier?
Man hører jo hvert år om de beryktede forgiftede blåskjellene langs Norskekysten. Dette er jo en bieffekt av at skjell filtrerer vannet og tar opp diverse stoffer, så det jeg har tenkt litt på er om kanskje det å ha skjell i karet vil kunne ha en effekt som filtrering. Jeg har ikke kalt saltvann selv, men det kommer kanskje en dag det òg...
Har noen har formeninger om dette kan være en ide å prøve, eller vil man kanskje ikke få skjell til å overleve?

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 27th January 2005, 01:20   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248
Standard Re: Skjell og muslinger i kalt saltvann?

Bløtdyr generelt er noe av det mest takknemlige man kan ha i et kaldt saltvannsakvarium. Leddsnegler og forgjellesnegler beiter på små alger, og holder effektivt glassruter og stener fri for brunsli og annet. Noen går riktignok også løs på makroalgene, men det er bare å begrense antallet.

Muslinger trives også generelt godt, og som du sier livnærer de seg stort sett ved å filtrere plankton og dødt organisk materiale. Faktisk filtrerer de en anseelig mengde vann, og effekten er såpass stor at det anbefales på det sterkeste å ha en del muslinger for å holde karet rent.

Jeg har hatt en mengde forskjellige arter, og har ennå ikke funnet noen som ikke trives. Unntaket er dog muslinger som er fanget på dypere vann og fraktet opp til overflaten hurtig, de tåler ikke trykkforandringen og dør etter noen dager.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 27th January 2005, 02:24   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Har du fått til blåskjell ? Da mener jeg fått de til å feste seg og vokse osv.
Gammel 27th January 2005, 09:07   #4 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Da var ikke mine tanker så borti natten som jeg var redd for altså 8)
Får du til formering ? Må f.eks. Blåskjell ha lys, eller kan man fylle sumpen med greier? Dersom man det kan så må vel dette nesten kunne regnest som "levende filtermateriale" :P
Har tidligere bare hørt om bruk av skummer og div. alger for å rense vannet og holde nede næringsinnholdet men kanskje dette kan være en god supplering i tillegg til skummer da? Har jo lest litt at folk sliter med å få til vekst på alger her for litt siden, kanskje dette kan prøves?

Gammel 27th January 2005, 18:05   #5 (permalink)
Member

Blåskjell fester seg etter få minutter, og lever deretter i lykkelig uvitenhet om at de har flyttet til et noe mindre hav. Har pleid å ta inn mye småskjell om sommeren (< 5mm), disse klarer krepsene å sloss nok med til at de får seg en munnfull innimellom. Noen ganger dukker det også opp små sjøstjerner, de tar lett blåskjell om de får vokse seg større enn skjellene. Blåskjell er ganske hardføre, de kan leve i dagevis på land uten å ta nevneverdig skade. Har f.eks. forsøkt (som eksperiment) å kjøpe blåskjell fra matbutikker, de tar seg greit inn og lever videre i akvarium.

Muslinger og andre nyttedyr er det helt klart bare en fordel å kunne ha mye av i en sump.

Dessverre er jeg ikke dykkbar for tiden, men dersom noen her dykker i Oslo-området, er jeg svært interessert i å bli med som "observatør".....og skulle det dukke opp noen forgjellesnegler (nakensnegler) så ser jeg meg ikke helt uvillig til å gi dem et nytt hjem......

Kaldt saltvann!!
Gammel 27th January 2005, 18:22   #6 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Hva tror du om å aklimatisere blåskjell for å holde disse i tropiske kar?
Er på gang med å planlegge et korallrevskar med blekksprut (kommer nok til å snu opp ned på hele revet mitt, men men.... alt skal forsøkes :P ), har derfor vert på tanken å forsøke å aklimatisere eremitter fra sjøen. Har hørt dette skal funke bra, og jeg trenger renholdsarbeidere det ikke gjør noe om de blir spist :lol: .
I kategorien mat faller jo også små blåskjell og eventuelt andre typer skjell og krabber. Kanskje dette er noe jeg kan ha litt av i karet... :/

Gammel 27th January 2005, 19:36   #7 (permalink)
Member

Mytilus edulis, som er den vanligste blåskjelltypen, har en øvre temperaturtoleransegrense (puuuh !) på rundt 29 grader, så det burde ikke være noe problem. Det er jo også mye blåskjell i Middelhavet, noe som jo indikerer at de kan trives i høyere temperaturer enn det vi normalt har. Mytilus trossulus er noe mindre og flatere, og lever oftere i brakkvannsområder. Jeg tror også den andre typen er litt mindre "glad" i høye temperaturer, uten at jeg er helt sikker.

Et annet alternativ er østers, som kan tåle opptil 27.5 graders temperatur.

Hjerteskjell (må ha sand å grave seg ned i) er svært tolerant ovenfor høye temperaturer, de kan overleve godt over 40 grader C. Men de kan behøve noe lengre tilvenningstid.

Kaldt saltvann!!
Gammel 27th January 2005, 22:35   #8 (permalink)
Junior Member

Sted: flatøy/bergen
Meldinger: 34

hvordan er kaldtvann i forhold til varmtvann?? har ikke fått karet mitt endå, men har et dillemma mellom kaldt og varmt. dykker en god del, så det skulle ikkje være noe problem å få tak i innbyggere..

kunne du petrus gitt meg noen forklaring og hint om hvordan du gjør det osv?
kristian er offline   Svar med sitat
Gammel 27th January 2005, 22:36   #9 (permalink)
Junior Member

Sted: flatøy/bergen
Meldinger: 34

har du noen bra nettsider om kaldtvann? finner ikkje noen bra..
kristian er offline   Svar med sitat
Gammel 27th January 2005, 22:58   #10 (permalink)
Member

Jeg holder på å snekre sammen en side om kaldt saltvann selv, selv om fremdriften ikke har vært helt bra i det siste. Der er også noen linker til de sidene jeg vet om som omhandler kaldt saltvann, et par av dem er virkelig bra.

Adressen er http://aquawest.com

Som sagt er den siden ikke helt presentabel ennå, men det ihvertfall en begynnelse. Dersom du har noen spørsmål eller noe du lurer på, så ta det gjerne opp her, så kan både flere bidra med gode synspunkter, samt at flere får nytte av det som kommer frem.

Kaldt saltvann!!
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
muslinger som mat? joachimB Pratemakeren 4 2nd September 2007 19:24
pumpe til kalt saltvann nelborg Ny til Hobbyen 1 27th August 2006 16:16
hadde denne vert noe for dere kalt saltvanns entusiaster??:) alf-magne Dyrene 8 2nd July 2005 03:15
må si at allt praten om kalt-saltvann vekker interesse.... alf-magne Pratemakeren 3 14th February 2005 20:52