| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tenkte å lage et godt kvalitets for til fiskene mine, er det noen som har en god oppskrift?
og gjerne hvor jeg får fatt i det Av fisk har jeg kiruger,antias butterfly og dverg keiser
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Heisann Christer.
Nå har jeg ikke noe fisk lengre,men når jeg hadde Malawi så laget jeg mitt eget for,oppskrifta ligger ute på nett under rekemiks\oksehjerte miks. Jeg vil tro at du kan bruke den ,man kan legge til eller trekke fra råvarer i oppskriften etter hva man skal fore. Her er det bare fantasien som kan sette grenser. Ha i litt nori,hvitløk,multivitaminer,flakfor,reker\scampi,h vit fiskekjøtt,grønne erter, brokkoli,spinat,div alger,mysis,artemia osv. Det hele kjører du i blenderen eller i kjøttkværna til du får en grøt. Pakkes i fryse poser som du fryser flatt,altså at du har en papp bit som du legger posene på også en papp plate oppå foret med noe tungt oppå ,slik at posene blir fryst inn flate å tynne(enkelt å stable etter på og enkelt å bryte når du skal ha noe). Du kan og bruke slike isbite poser,men da bør miksen være litt bløt. Du kan og ha i en plate eller to med gelatin i blenderen før det fryses,da holdes foret lengre på plass,evt kan du bruke agar. Agar er et stoff som utvinnes av alger som er et alternativ til gelantin. Ang vitaminer finnes det en drøss,men vanlig hamster\gnager multivitaminer og mineraler var dugeligt til malawien ,men vil tro at lipovit eller selcon er et mye bedre alternativ her. 2-3 dråper gnager vitaminer er nok i 1kg blanding. 2-3hvitløks båter pr kg. 1-2ts tørket spirulina pr kg. Det finnes og masse gode konsentrerte alge produkter,som er kjempe bra å ha i foret. Går under Instant Phyto vil jeg tro,det handles på ebayen i england. Ellers så har du noe som heter selcon og lipovit som er suverene i konsentrert anrikning. Noen pleier til og med å samle på disse her brettene man får det fryste foret i butikken i og igjenbruker disse til eget for. Det var ihvertfall slik jeg laget det den gangen,det finnes sikkert en bråte andre metoder også. Uansprett lykke til i matlagingen:-D |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Takk for et bra svar
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Ingen årsak Christer
Jeg har ikke prøvd blåskjell,men det går sikkert ned det også. For ordens skyld brukte jeg mest mulig ferske råvarer i foret,pga de forskjellige gode fettsyrene og det gode du skal ha med i foret blir brutt ned etter en stund i frysen. Det samme skjer med kjøtt og fisk som er fryst ned over en tid. Det tar ikke mer en 6mnd i fryseren så er nedbrytningen godt i gang. Råstoff på boks vil jeg tro holder lengre på de gode stoffene en frys da det er konservert,meeeen er ikke sikker på den biten så der får en ernærings kar ta roret. Har prøvd fryste billig reker i foret og det fungerer det,men mest for smakens sin skyld. Da jeg brukte frossne reker heiv jeg alt med skall i blenderen og anriket foret etter på, jeg hadde skallet i når jeg brukte ferske også foresten I rekeskallet finnes det endel gode stoffer som man bør ha med hvis man har reker i selvfølgelig. Jupp, kjøp ferskest mulig råvarer så er du garantert et godt å reint fór |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Takk igjen
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvordan gikk det med dette prosjektet ditt christer?
et godt tips er jo å fryse maten inn i eggcrate. da får man jo fiiine terninger. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Etter å ha laget en passelig konsistens flater eg ut foret på et matpapir. Etter nokken runder med pizzahjulet kan det lett knekkes opp når det e`fryst.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| hjemmelaget | Erik | D.I.Y Gjør det selv | 37 | 28th March 2010 22:07 |
| Hjemmelaget frossenfòr for fisk | Torhav | Anbefalinger, tips & triks | 3 | 28th May 2009 22:02 |
| Hjemmelaget kjøling? | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 8 | 13th January 2008 22:42 |
| Hjemmelaget kvalitetsfôr | Mack | Anbefalinger, tips & triks | 6 | 1st March 2006 17:31 |