Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5th November 2009, 01:04   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 67
Standard Parasitt (lus). Erfaringer ønskes

Da har jeg omsider klart å dra med noe uønsket i hus, en fiskelus art som jeg ikke har ID på enda. Skal diskutere mulige tiltak med en lærer på høyskolen i morgen og har lest en del for å forsøke å identifisere synderen som så langt ser ut til å være skottelus (Caligus elongatus).

Lurer på om noen her inne har erfaring med dette og isåfall hva utfallet ble. Spredningen i karet går ganske raskt men er foreløpig ikke ute av kontroll, lurer på om dette er takket være små grønngylt som bedriver avlusning men har ikke observert dette skje.

Dette er jo noe man nesten er dømt til å oppleve når man samler inn egne dyr fra naturen og henter vann med alt som lever planktonisk i seg. Det er for min del en god mulighet til å finne en løsning på dette med tanke på min kommende bachelor oppgave og jeg tror alle kaldt saltvanns akvarister vil sette pris på lærdommen som kan komme ut av dette.
Gammel 10th November 2009, 21:00   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 67
Standard Sv: Parasitt (lus). Erfaringer ønskes

Da var lusen borte vekk. Fikk ikke tatt med meg lus til id heller (slask). Har fin svamp på innsuget som går til kjøleren og dette var gått veldig tett, så når jeg rengjorde dette så merket jeg at tempen i karet var mye høyere enn hva kjøleren viste før rengjøring grunnet dårlig gjennomstrømmning. Tempen i karet var nådd 18,9 grader og ble derfra kjørt ned igjen til 11 grader i løpet av 1,5 døgn.

Samtidig sultet jeg smådyrene mine litt i håp om å trigge de små leppefiskene til å spise lus. Merket meg at alger og dødmannshånden sturet litt en kort stund, muligens på grunn av temperatur endringene. Er usikker på om de brå endringene har påvirket lus, men borte vekk er de hvertfall. Ser ikke en eneste lus på noen av fiskene lenger.

Algene har kommet seg til igjen og noen har vokst, dødmannshånden sturer og slimer litt men det kan ha andre grunner (ny plassering og dårlig midlertidig festemetode). Resten av dyrene i karet ser ut til å leve i beste velgående, ingen død og de ser friske og fine ut.

Det kan være tilfeldigheter som har slått inn her, men jeg vet temperatur har litt å si for selve lusen. Fikk heller ikke observert leppefisk som plukket lus fra andre fisk heller så mye er ubesvart. Det gjenstår å se om det skulle dukke opp igjen lus i nærmeste fremtid før jeg kan si at det er 100% lusefritt eller ikke da det kanskje er larver i vannet. Om jeg ved senere annledninger skulle få dette igjen så vil jeg forsøke å gjenskape det som skjedde nå men da separat (1 forsøk sulting og 1 forsøk temperatur). Selv om dette var kortvarig så har det hvertfall gitt meg noen pekepinner å gå etter om det skulle skje igjen.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Erfaringer med 'Korallrevet.no' Vizar Anbefalinger, tips & triks 33 22nd August 2007 09:37
parasitt?? leffa Plager, Skadedyr & Parasitter 2 9th August 2007 17:57
Etterlyser erfaringer.. Knut-Arne Berg Aquascaping 4 30th July 2007 10:39
parasitt? Nagel Ny til Hobbyen 2 22nd February 2006 23:52
har noen erfaringer om denne eremitten? alf-magne Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 2 16th March 2005 09:21