| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
I dag hadde jeg mitt siste sjødykk for å ta CMAS* (godkjent å dykke til 20 meter for de som ikke visste det).
Forrige gang vi var å dykket så fant vi en rognkall (rognkjeks hann) med en diger rognklase som den passet på, jeg ble fantatisk bitt av tanken på å bortføre både rognkall og egg og plassere de i akvariet mitt for å se om rognkallen klarte å klekke eggene der. Vel, jeg gjorde alvor av den ideen men merket at det var bare igjen 1\5 av opprinnelig eggklase når vi fant igjen rognkallen. Men skitt au, rett i fangstnettet med dem. :P Etter kjøreturen hjem så ble de holdt i en beholder med lufting for å venne seg til vanntemperaturen i akvariet mitt (12 grader). Sjøtemperaturen der vi dykket var på 10-11grader merkelig nok. Men så oppdager jeg at den solide rognklassen ligger utover bunnen som en liten smørje, så oppdager jeg et lite rart dyr som svømmer rundt, så et til, og enda et og enda et. Jepp, eggene har klekket og det er muligens snakk om oppimot 500 yngel eller mer som nå er klar for å puttes i akvariet :P Rognkallen skal leveres til atlanterhavsparken i morgen da den er litt for stor til et 450 liters kar og den kun behøvdes for å få til klekking. Det blir spennende fremover, kanskje jeg faktisk klarer å fø opp et par av rognkjeks ynglene :P
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det har blitt filmet med kamera, men så viser det seg at vi ikke har rett kabel for å få det overført til pc`en her. Men skal få tak i rett kabel i løpet av de nærmeste dagene og få det lagt ut
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Dette høres jo ganske usedvanlig ut??
Bilder eller film ja takk begge deler |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Rognkjeks er absolutt en av mine favoritter. Yngel opp til ca 5 cm. Hvor stor er den nyklekka yngelen? Lykke til videre. Ser frem til å se bilder jeg også.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
KJempemorro.. Rognkjeks er etter min mening norges svar på klovnedisk. Hissige som fly når de passer på eggene sine og elendige svømmere
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Synes de minner mer om frogfish eg då, ikkje deg personlig men fisken du har nicket ditt fra. |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Noen som har link til bilder av rognkjeks? har ikke sett det før
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
F.eks denne:Google Bilder-resultat for http://www.frivannsliv.no/bilder/fiskedatabase/normalsize/rognkjeks.jpg |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|