| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Ikke akkurat tilgjengelig for akvarister, men utrolig flotte å se på:
Koralljuveler i Vesterålen - Vesterålen Online - VOL.no - nyheter Det har lenge vært kjent at det er et stor område med flere korallrev ved Steinavær. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Tar vel ikkje så lang tid før det finnes kaldt korallrevsakvarium.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Utrolig inntresant
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja men må vel bli noe av det mest krevende å drive (hvis en ikke har mulighet å kjøre naturig sjøvann kontinuerlig), konstant rundt 4 grader kaldt , lite lys , mye mat , rent vann ...fantes det ikke et oppsett i Bergen aquarium engang ?
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Mener det er et svært enkelt system å drive. Man trenger dobbelt glass og isolert kar og en rimelig bra kjøler. Når tempen er så lav blir effekten av kjølere kraftig redusert. På en annen side, når det er så lite lys blir det svært lite energitilførsel, dette veier opp for temperaturen og mere til. Dobbelt glass er kjempeenkelt å lage så det blir ikke noe problem. Algevekst og alle problemstillingene rundt dette vil ikke eksistere i et så svakt belyst kar. Man må trolig fore særdeles mye pga at korallene ikke får energi fra fotosyntese. Korallene får heller ikke mat fra alger og biprodukter av algevekst i karet. Nok et argument for foring. Så er det et spørsmål om all foringen og mangelen på algevekst kan føre til problematisk oppsamling av reststoffer, som fosfat, i vannet.
Hovedproblemet blir vel å få tak i korallene og annen dypvannsfauna.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
I Trondheimsfjorden finnes det dypvannskoraller som vokser relativt grunn (fra 30-40 m dyp ) og har en kontakt med noen dykkere , hadde det nok latt seg gjøre å få tak i noen arter.
Bortsett fra effektiv kjøling kreves det heftig teknikk for å takle vannkvaliteten , og foring flere ganger daglig for å tilfredsstille matbehovet av korallene. Selv om det manglende behovet for lys demper strømforbruket , ville kjølingsbehovet fått hevet detsamme betraktelig , når en kommer litt opp i karstørrelse .Karet burde vel også ha et visst volum , da stabiliteten i vannkvaliteten vil være enda mere viktig i et slikt oppsett enn i et "vanlig" kar , hvor flere parametre kan tillate seg å "svinge" litt . Dypvannsorganismer er jo langt mindre tolerante generellt sett enn dyr som "bor litt lengre oppe " |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Men hvor lite lys snakker vi om? Må jo være såpass at man har noe glede av å se korallene og fargene.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Ja det kan du si. Hvis det skulle være realistisk måtte det vel være helt mørkt hele tiden unntatt et svakt lys midt på dagen. Jeg ville satset på noe mer irregulært, f.eks å ha såvidt nok lys til at karet ser skikkelig fint ut, men kun ha det på om kvelden når det er folk i huset. Hvis karet stod i stue med mye dagslys hadde jeg hatt en gardin foran om dagen. Om sommeren hadde jeg sikkert latt gardinet stå foran hele tiden unntatt på spesielle kvelder. Som et utgangspunkt hadde jeg antatt at lyset i seg selv ikke stresset korallene, men at det var algeveksten forbundet med lys som var problemet. Så hvis man bare har liten nok og irregulær nok total lysmengde til å hindre all algevekst så går det greit. Men tiden ville jo vist om det stemte.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kunne jo vært lyst opp med rødt ledlys. Det avgir jo nesten ikkje varme heller. Men kan jo hende de tåler litt "feil" lys slik at man kan se de godt.
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Et Kaldt Lophelia akvarium ville nok vært utrolig stilig.. De gjorde et halvgjertet forsøk på akvariet med Lophelia men det gikk ikke. Misstenker at korallene de fikk på akvariet var koraller som fiskere hadde fått med garn, teiner osv.
Det som derimot kan være problematisk er å få korallene til å vokse og trives. De vokser jo mye mye saktere enn en tropiske koraller som f.eks Acropora. De har også et litt annet krav til næringen i vannet. Typisk de revene jeg har vært på er det bortsett fra koraller også store mendger med forskjellige børstemark og andre filterfødere. Ved et kunstig norsk korallrevs akvarie må man kunne dosere med riktig saltvann med de riktige nærings stoffene. Det er ikke så mange alger man finner under 40m.. Jeg har selv vært på et par av de norske korallrevene og kan skrive under på at det er mørkt. Majoriteten av revene bortsett fra det i Trondheim og et lite rev utenfor Moss begynner på rundt 55m og dypere. De jeg har vært på har ligget på ca 60-65m Uten videre vil jeg tippe at 1 led pære på et akvarie på ca 500l vil være i nok om ikke i overkant. Mulig rødt lys vil være en ide' dette plager ikke nattlevende dyr samtidig som dette er den fargen som forsvinner sist på dypt vann? Det finnes forøvrig også en annen liten steinkorall som lever mye grunnere. Jeg kommer dessverre ikke på hva den heter i farten men den har et korallsjelett som minner om Caulistra. Den vokser rett på fjellet i områder med mye mudder på dybder fra 5m og nedover. Dette er en LPS, med korte gjennomsiktige fang armer på et par cm. Fargen på disse korallene varierer i mellom rødllg til brunt og grått. Skal se om jeg ikke kan finne et bilde av de.. Sist endret av Frogfish; 30th October 2008 kl 22:04. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mitt Tropiske korallrev | Tage | Akvarie under utvikling! | 46 | 30th January 2009 19:42 |
| Norske saltvannslevende dyr i akvarie | kristian262 | Akvarie tekknisk | 8 | 3rd April 2008 19:13 |
| Korallrev og miljø. | frontosa | Pratemakeren | 4 | 3rd November 2007 01:20 |
| korallrev vs. klimaendringer | Chriss | Tropiske Koraller | 0 | 29th July 2007 19:02 |
| Elektrisitet for nye korallrev | Frogfish | Tropiske Koraller | 10 | 18th July 2005 18:54 |