| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har sånn etter hvert høstet egne erfaringer når det gjelder rovfisk i kaldt saltvannsakvarium.
Det meste man finner av fisk er rovfisk, men noen er så absolutt verre enn andre. Jeg har sei, torsk, ulke og tangsprell i akvariet. Jeg trodde lenge at torsken er den verste, men skjønner nå at seien er verstingen av de to. Seien bruker synet mer enn torsken, og er kjapt bortpå og fanger noe som beveger seg. Glupsk er den også. Torsken er mer stor i kjæften og kan sluke større matbiter, men den er på en måte mer finspist en seien. Den må lukte og smake seg frem til hva som er mat, den bruker som sagt synet mindre enn seien. Kanskje ikke så rart at man får fullt av småsei når man er ute og fisker. Hvis jeg har nykommere oppi akvariet, så er seien den første til å angripe de. Deretter ulka. Selv om jeg forer de først, så klarer de tydeligvis å dytte ned en bit til, så lenge den er fersk og levende. Børstemark er blant en av favorittene, og klarer seg ikke lenge hvis den ikke kommer seg i skjul. Hadde oppi ei stingsild i går, den ble spist av både seien og ulka, men pga. piggene spyttet de den ut igjen. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Stingsilda svømmer ennå rundt i akvariet, så forsvaret med pigger fungerer visst.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Stingsild er ganske hardføre av seg
Men tviler sterkt på at jeg kommer til å ha de igjen da de har har en nesten endeløs liste over drap og for det meste dominerer ovenfor skjøre innbyggere i kampen om mat.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Er det ikke på denne tiden av året seiyngelen klekkes og kommer inn til kysten snart? Det er litt fristende å ta noen sånne i karet. Men jeg skjønner at de må være glupske. De vokser jo til 15-20 cm gjennom sommeren. Føden er for det meste plankton, men de tar alt de klarer å svelge.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Den seien jeg har i akvariet er ca 10 cm lang.
Den spiser ca 4-6 biter av fiskefilet på størrelse med en sukkerbit, om så hver dag, så den eier ikke akkurat magemål. Jeg fòrer to ganger i uka, og litt når jeg skal ha oppi nykommere. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|