Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29th January 2008, 12:18   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Sortland
Meldinger: 122
Standard På leit i fjæra

Utrolig hva man finner i fjæra selv om det er midt på vinteren!

Var flere turer i desember og nå i januar, fant flere anemoner, krabber, torskeyngel, tangsprell, ringbuk, sjøstjerner, eremittkreps og en nakensnegl.

Har ikke vært på en stund nå, er jo bare annenhver helg at det er fjæra sjø mens det er dagslys.
Har også vært noen turer med hodelykt, var da jeg fant torskeyngel på 4-5 cm, flotte å ha i akvariet.

Noen andre som har vært på turer i fjæra nå på vinteren?
Morild er offline   Svar med sitat
Gammel 29th January 2008, 17:42   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: På leit i fjæra

Jeg syns det er mest spennende å gå i fjæren om kvelden/natten med lykt. Mulig fordi jeg ramler over de mest spennende sakene om natten?

I dag skal jeg nok en tur i havet i gjenn, men da for å ta litt bilder under vann
Gammel 29th January 2008, 19:21   #3 (permalink)
Member

Her er det ikke vær for å stikke hodet utfor døra, så jeg skal istedet få litt orden på ledningsstyret i akvarierommet.
Var på Ahlsell og fikk tak i plastkanaler og moduler med fire stikk-kontakter på hver, utrolig greie for å skjule ledningene og samle tilkoblingene mest mulig.

Blir en tur i fjæra nå til helga, er på utkikk etter en stor, flat stein med mye kalkalger på, som jeg skal reise på høykant som en liten "bergvegg" i akvariet. Bør derfor være tynnest mulig (lettest mulig), og ha så stor flate som mulig.
Skal også prøve å fange noen torskeyngler til, og kvitte meg med halvkilos-torsken som svømmer rundt i akvariet.
Gammel 29th January 2008, 22:00   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Passer perfekt i stekapanna den,til kveldsmat :mrgreen:
Gammel 30th January 2008, 02:12   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Morild
Blir en tur i fjæra nå til helga, er på utkikk etter en stor, flat stein med mye kalkalger på, som jeg skal reise på høykant som en liten "bergvegg" i akvariet. Bør derfor være tynnest mulig (lettest mulig), og ha så stor flate som mulig.
Skal også prøve å fange noen torskeyngler til, og kvitte meg med halvkilos-torsken som svømmer rundt i akvariet.
hehe.. trillebor i fjæren det er veien å gå , Hvor stort er akvariet ditt? 1/2kg torsk krever jo litt plass selv om de er ganske rolige
Gammel 30th January 2008, 23:25   #6 (permalink)
Member

Har et akvarium på 450 liter, 1,3 m langt og 0,7 m bredt, kunne vært dypere er bare 50 cm dypt.

Forer forresten med JBL Novostick for fiskespisere, ypperlig fòr til seien, torskene har ennå ikke lært å ta de mens de flyter, og spytter de ut mens de er harde. Får se om også de venner seg til de.
Forer også med reker og annen frossen mat.

Har en tangsprell, men kjedelig når man aldri ser noe særlig til den. Men stakk snuten sin frem i går, så den lever i beste velgående.
Kunne tenkt meg å fange en liten taretorsk, de har en utrolig flott rødlig kobberfarge.
Og hyse hadde passet perfekt i akvariet.
Gammel 31st January 2008, 14:28   #7 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 323

hva med leppefisk da?

de er jo like fargerike som de tropiske...

når man møter på disse i stim under dykk, så kunne man like gjerne vært i syden. et nydelig skue.
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 31st January 2008, 19:23   #8 (permalink)
Member

Her oppe i Vesterålen finnes ikke leppefisk. Men andre fisker med fine farger kan være f.eks lusuer, som finnes på grunt vann.
Gammel 4th February 2008, 08:26   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Har du kommet over Paddetorsk? s
Gammel 5th February 2008, 10:40   #10 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Har du kommet over Paddetorsk? s
Nei, men vet at akvariet i Kabelvåg (fire mil lengre sør) har fanget paddetorsk lokalt. De har en i akvariet nå, tror de fanget den i trollgarn eller på line, men lar seg sikkert fange i ruse eller teine også.

Noen plasser finnes det små kveiter, på størrelse med små flyndrer, vet garnfiskere får en del av de når de blir litt større. Det hadde vært artig å få tak i, men bør være veldig små og settes ut igjen når de blir for store.

Skjønner at 450 liters akvarium er altfor lite! Er så mye flott man kan putte opp i at det holder hardt å begrense seg :frown:
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are