Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd October 2007, 20:12   #1 (permalink)

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 4
Standard Blekksprut?

Hei jeg her helt ny på dette forumet,men har en sterk interresse for saltvanns liv alt fra plakton til blæhval.Driver til det vanlige med reptiler & amfibier.

Spørsmålet er hvor vanlige blekksrut hold er her til lands?Etter et lengre arbeidsopphold i Australia ble jeg kjent med hold av disse fasinerende dyrene.
En venn av meg holdt Blue Ring Octopus (Hapalochlaena lunulata) i akvarie og et par Cuttlefish i tank anlegg i garasjen.Jeg ble overrasket over hvor enkelt han hold disse skapningene og hvor lett de tilpasset seg et liv akvarie,han tok selvfølgelig forbehold om hvor giftig denne arten var og håndterte den overhodet ikke!Da blekkspruter kan kalles rømnings artister var selfølgelig noe improvisert med Akrylik lokk med hengsler,alt utstyrt bel holdt utvendig og dekorasjone var levende sten,koralgrus og noe anemoner og koraller,men blekkspruten trivdes ovveraskende godt der.
Hovedføden var mindre krabbearter og ferske rekerå scampi.
Jeg har ved en tidligere anledning sett blekksprut i privat hold,da engang i San fransisco,da jeg ved et besøk i en lokal akvarie butikk så en "Vanlig" brun blekk sprut tror det kan ha vært (O.vulgaris) til salgs til den nette sum av 60$ så en dyr affære er det tydeligvis ikke.Jeg uspurte selvfølgelig innehaveren grundig og fant ut av at han ofte hadde disse skapningen inne og at de var populære hos lokale akvarister,han sa at problemet rundt holdet går på at de som nevnt tidligere er rømnings eksperter men samtidig har et kort liv (Han nevte 1-3 år,vet ikke om dette er basert på dyr i fangenskap eller ikke)
Lurer på hva deres synspunkter og erfaringer om dette og om det lar seg gjøre og anskaffe levende blekksprut i Norge gjennom forretninger som Jan Holt og det digre senteret opp ved Sinsen.
Blueringed er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd October 2007, 20:30   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Blekksprut?

Det er til fult mulig å skaffe blekkspruter, de lever ikke lenge så estimatet 1-3 år er nok riktig.
Det er derimot vanskelig å skaffe blueringen men det kan også la seg gjøre. Det krever litt fra deg for å kunne motta en slik og som regel er det forskning ol som kjøper slike.
Det er et engelsk forum som heter http://www.thecephalopodpage.org/ og det finnes et eget UK basert forum som er meget bra/anerkjent når det kommer til hold av disse dyrene, og de trenger faktisk ikke så veldig mye utstyr eller annet for å klare seg veldig bra.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd October 2007, 13:43   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Jeg syns blekkspruter er kjempeintressante, de krever en del av deg som akvarist når det gjelder foring samt sikkerhets prosjektet for å stenge av tanken så de ikke kommer utav. En blekksprut trenger ikke større plass enn at tennene kan presse seg igjennom, dvs at de lett kommer igjennom hullet i nullen her --- >0

Når det gjelder valg av blekksprut ville jeg valgt alt annet enn blue ring. Det er ikke uvanlig at det ryker med en akvarist eller to i året som har disse blekkisene.
Gammel 23rd October 2007, 17:00   #4 (permalink)

Hei

Og takk for gode og utfyllende svar...
Jeg har nå lest litt rundt dette emnet og bestilt ett par boker om Blekksprut hold..
Kommer nok ikke til og anskaffe en Blue ring med det første nei,selv om jeg har plukket de opp med hansker i tidevanns damer i nord Queensland,da har selvføgelig hansker blitt brukt.
Har kommet fram til at,skal man holde blekkspruter uansett art,så blir det kun blekksprut i tanken.Hvordan er det forresten og lime levende sten?Tenkte og bygge et rev i midten a tanken bestående av PVC rør og levende sten..
Når det gjelder mat så virker det som krabber er det som gjelder så det er vel bare og fiske godt med strandkrabber i uka?
Når det kommer til tanken så må jeg sett meg ned forran skrivebordet og brainstorme litt med meg selv,men har en kamerat som jobber som glassmester så burde klare og få til noe der..

Hvor er det man bør henvende seg for og skaffe en blekksprut,så i en tidligere tråd her at noen hadde sett en "rett over grensa" i Sverige altså,men var det Strømstad da eller?

Noen som har en ide om hvilke pris de ulike arten ligger på og evt hva jeg må ut emd for et ungt eksemplar?Er dette nå Jan Holt kan hjelpe til med,syntes han er veldig dyr på mye,er det noen andre som har forslag?
Gammel 23rd October 2007, 17:55   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

De fleste forretninger som forhandler saltvann kan ta dem inn, men det er ikke så ofte de dukker opp på listene..
Gammel 23rd October 2007, 17:56   #6 (permalink)

Noen formening om pris?
Gammel 23rd October 2007, 19:29   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

sist jeg så en lå den på rundt 1500,- men slike priser kan variere..
Gammel 24th October 2007, 07:37   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

fra 400kr og oppover til flere 1000 avh av art

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 24th October 2007, 10:54   #9 (permalink)

Ok,det var jo hyggelige priser med tanke på at utstyr er dyrt...

takker for svar
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are