| Dyrene Ett forum hvor det kan diskuteres alt om innholdet i ett kaldtvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Jeg leste et sted at alger som grisetang, stortare og blæretang osv trenger nitrat for å vokse. er dette sant? Eller holder det om man har riktig lys?
Jeg har lett en del men finner ikke så mye om hvor mye/hvilket lys de skal ha. Feks kal de ha 6500k, 10000k eller kan de vokse under 22000k og 15000k t-5 rør? Og hvor mye watt per liter? Sikkert teite spm men jeg er helt grønn på dette. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Grisetang eller blæretang lar seg dessverre ikke holde i et vanlig aquarium , da disse er avhengige av tørkeperiodene dem ellers opplever når det er fjære og som forhindrer/begrenser påvekst av andre arter.
Stortare krever god plass , mye cirkulasjon og mye lys for å vokse , men greier seg muligens en stund under T5. For de artene som stort sett vokser i det øverste vannlaget , gjelder at dem krever mye lys (gjerne ca. 1 watt per L , og da helst med 6500 kelvin .Rødalger som også vokser på større dyp , vil antakelig klarer seg også med svakere lys med høye kelvintall. Alle alger trenger nitrat for å vokse , men det skal ikke mye til... de vokser selv om nitraten holder seg under målbare verdier... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Tusen takk for svaret :cheesy: . Men hvilke arter kan jeg holde da? feks latin navnene ol så jeg kan finne info om dem?
c:
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det fine med kald saltvann er at du kan bare prøve ut allt du har lyst til å prøve ... ihvertfall når det gjelder algene , litt mer moral skulle en kanskje unne dyrene...
...hvis de visner , så er det bare å hive ut og få til noe annet og nytt istedet ! Som sagt ville jeg med ditt oppsett helst satse på rødalger og små tareblader , men også grønnalger som havsalat(ulva ) vil jo klare seg en stund ,om ikke vokse noe mye under lyset ditt.Det er jo bare å prøve seg frem ...Lykke til ! |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Ok, tusen takk nokk en gang. Viste ikke at jeg kunne holde noe under det lyset, så forumene er svert viktige
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Jeg ville anbefalt deg å prøve sukkertare, havsalat og andre grønnalger. Det er også noen rødalger som har trivdes ganska bra hos meg, usikker på artene. Du merker fort hva som trives eller ikke. Les på: http://home.online.no/~akvaris/ og: http://www.freewebtown.com/aquawest/ Her finner du endel god info om næringsstoffene som er nødvendig for å få algene til å vokse og trives.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Ok, takk for svaret :cheesy:. Da blir det vel sukkertare(håper det går med 1stk 10000k rør da) og rødalger :boogie:
Må bare vente til etter bursdagen så jeg får råd til utstyret |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det å ha tang og tare når du ikke har kjøling er en utfordring. Maxgrensen for de fleste er 18 grader. Men du kan prøve grønndusk. Den har kraftig, fin grønnfarge og tåler noe mindre lys. Den er også forholdsvis sterk når det gjelder temp og vannkvalitet.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Koselig å se deg igjen, Monicha. Jeg har ikke vært hverken her eller i fjøra på en stund, men nå er jeg snart på bana igjen. Er i ferd med å innrede en kald saltvannskjeller...i nytt hus.....det blir mye spennende i tiden som kommer. Jeg bor sammen med en snill jente, hun fikk vaskekjeller på 30 kvm med varmekabler og fliser på gulvet, jeg fikk dobbelt så mye......
De tre første fiskene flyttet inn i går, det var noen pjaskete og forfrosne tangspreller. Fikk varmet dem opp da, og i dag spiste en av dem sin første tangloppe. Tipper det ikke er lenge før kunstig foring må til *s* Husk at tang og tare er mer ømfindtlig ovenfor temperaturforandringer enn mye annet. Den akklimatiseres fort, men plukker du tare i dag i 5 grader og setter den i 18 grader, så dør den oftest. Den kan "se i live ut" noen tid, men i praksis vil den slutte å vokse, og heller ikke legge sporer. Har tabbet meg på det med alger om vinteren mange ganger,. funnet ut at å la det ligge i en vannbøtte et par dager med en liten luftstein i er det beste. Om man da ikke har tilsvarende temperatur i akvariet som det er i sjøen....og det har man jo oftest... Jeg holder bl.a. på å planlegge en reol, har kvesset saga og er snart klar til å ta frem hammer og skruer....eller hva man nå trenger..... Planen er å sette opp 18 kar på 63 liter, med gjennomstrøming ned mot en sump på 240 liter. Skummer og kjøler står og verker etter å komme igang, det skal bli spennende å se hva artsakvarier kan gi av nye muligheter. Er vant med å tilpasse innbyggerne etter hverandre, det skal bli morsomt å forsøke arter som hittil har blitt forkastet på grunn av dårlig oppførsel. Skal sende deg noen bilder når jeg får ting litt mer opp å kjøre, Monicha....koselig å se at du ikke har glemt din gamle hobby ihvertfall !!! Om noen har gode ideèr til spennende ting som kan gjøres, så er jeg klar til å prøve det meste som sjefen kan la seg overtale til.... |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Per Kristian.
18 akvarier! kor spennede. Det kommer til å bli litt av et syn. Og så interessant å drive akvarier uten å tenke tilpasning. Nå kan du lage til en biotop til hver art som er perfekt tilpasset akkurat det dyret. Hm. Maneter..... havnåler.... hydroider....Det var i grunnen en god ide..... Hvordan gikk det med sjøgresset her for noen år siden? Jeg har ikke hatt oppe akvariet på minst 4 år. Har rett og slett ikke hatt tid til å prioritere det. Det står 1000L i kjelleren å venter. Men jeg har hatt mange spennende akvariprosjekt for næringslivet. Satte opp et akvarium til en åpning av en næringshage. Ble kjempeflott. Erna Solberg putta oppi en oppdrettstorsk som vart liksom høgdepunktet. Jeg jobba døgnet rundt i 4-5 dager og må si det ble bra. I høst satte jeg opp to oopdrettskar med levende havmat til Kystmatfestivalen i Florø. Det ble en interessang utfordring. Vi hadde bl.a kongekrabbe. Den vil som kjendt ikke ha mer en 5 grader helst lavere. Den helga hadde vi rekordvarme på Vestlandet. Men det gikk bra. Fikk hjelp av fiskemottaket som kjørte frossent sjøvann i 1000L kar. Om natten var krabbene på overnatting i kjølen deres. Men vi hadde mye annet også. Fikk kjemperespons. Nå jobber jeg, sammen med Finn Christian Foldrup med å helpe en privat barnehagekjede å sette opp kaldtsaltvannsakvarier i barnehagene. Det første er oppe å går på Frøya og to er på veg sør for Bergen.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| alger og lys | froesak | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 7th February 2008 07:19 |
| Alger | froesak | Ny til Hobbyen | 2 | 23rd January 2008 07:35 |
| alger | Nagel | Alger, Bakterier & Makroalger | 2 | 20th January 2008 12:13 |
| alger | Erik | Kjemien i akvariet | 12 | 6th January 2007 13:14 |
| ALGER.. | and | Plager, Skadedyr & Parasitter | 0 | 3rd March 2004 22:38 |