D.I.Y Gjør det selv Ett forum for utveksling av hjemme lagde prosjekter og reodor felgen ideer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27th January 2006, 12:34   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 37
Standard selv laget kar

hei

jeg kunne tenkt meg et kar på ca 370liter som jeg skal bygge inn i stuen. men alle karene jeg ser på i denne størrelsen er veldig lange. jeg kunne heller tenkt meg et kar som var høyere enn de fleste de selger(feks 1,2m x 50cm x 80cm eller lignende). noen forsleg til hvor de selger sånne kar eller hvor tykt glass man må ha for å lage et. har ikke leget selv før så vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram.
Tizon er offline   Svar med sitat
Gammel 27th January 2006, 12:46   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 170
Standard Re: selv laget kar

dette er kar som går utenfor standard mål, derfor koster det ekstra, dette ligner jo litt på det som jeg skulle ha, men etter at pris kom frem, gikk jeg for ett standard kar(248ltr 110x45x50)
Husker ikke hva neste på listen var, men det passet ikke i det hele tatt.
Så for min del, kom karet på en tredjedel av ett kar på mål(med hull)
Men kilden borrer, og leverer på mål.
Hva glasstykkelse angår, aner jeg ikke..
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 27th January 2006, 12:49   #3 (permalink)
Junior Member

ok... for jeg vil ha et høyt kar... syntes det er tøft å se høyden inni karet å lage høye "klipper" inni eller lignende... er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få det til... skal høre med de på kilden når jeg svipper forbi en dag...
Gammel 27th January 2006, 18:11   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885

De målene dine kan lett by på litt trøbbel Tizon..
jeg ville laget akvariet litt dypere og gått ned på høyden. f.eks
1,2 X 70cm x 70cm. eller enda bedre 1,2X80x60. (Lengde x dybde x høyde)

Høye akvarier er vanskligere å få en tilfredstillende sirklulasjon inni en de lavere akvariene. Dette kan bl.a føre til uøsket algevekst.

Du må bruke kraftigere lys for at korallene skal trives på bunnen, evt må du velge koraller som ikke krever mye lys. Med 80cm høyde ville jeg ikke valgt noen HQI lampe som er svakere en 400W

Mener Chriss har gjort seg en del erfaringer rundt det å ha høyt akvarie..
Gammel 27th January 2006, 20:31   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Min erfaring tilsier at 65cm er maks høyde på en ordinær saltvannstank, er det god dybde i tanken så kan det ofte bli litt tungt å rekke helt bak og ned til bunn bakerst i tanken, dette er mine personlige erfaringer men det finnes mange oppsett som fungerer utmerket med både 80 og 90 cm høyde, men det krever sin mann og god planlegging av vedlikehold.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 28th January 2006, 02:20   #6 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Det vil dessverre by på utfordringer å lage høye klipper i et kar men slike mål. Når man begynner å bygge klippen vil man fort oppdage at 50cm ikkje e` mye å gå på når man skal ha et 80cm høyt kar. Karet mitt e` 160*75*62, Dette e` enkelt å lage et stabilt rev på med mange plasser til koraller. Det begrenser seg fort med plass til koraller med loddrette klipper. Skal man lage hyller trenger man mer plass enn 50cm.
Gammel 28th January 2006, 07:30   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Du kan lime de mest fantastiske formasjoner om du tar deg bryet med en sirkel sag, litt søl og så en tube eller to med Tec7 da kan du lage deg overheng stein som står rett ut i fra glassvegg etc, da er det bare fantasien som begrenser seg, tec7 får du hos din saltvanns butikk.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 28th January 2006, 23:42   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Føler det er viktig å komme med en liten advarsel her.
Selv om Tec7 er nært et vidundermiddel, er det ikke løsningen til alle former for konstruksjon av rev. Husk at tyngdeloven gjelder selv om Tec7 blir brukt.

Det er veldig viktig når det gjelder å lime stein, at snittflaten som blir limt er så slett som mulig. Er steinen for porøs inni, ikke lim steinen. Den vil falle ned siden limet ikke får skikkelig feste i slike tilfeller. Det samme vil gjelde hvis du ikke har fått vasket vekk evt. slipe støv etter at du skar steinen.

Vær også forsiktig med å lage for store overheng ved å lime stein på f.eks bakruten eller lignende uten å sikre steinen også på andre måter. f.eks med strips eller rør. Hvis limet løsner fra steinen kan det i værste fall ende opp med et knust akvarie.
Gammel 29th January 2006, 19:23   #9 (permalink)
Junior Member

takker for svar.... ser jeg bør revurdere det med høyt kar... får se nå som jeg skal flytte inn i ny leilighet hva jeg får plass til...
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lage 'levende stein' selv - aragocrete faxekalk? Vizar D.I.Y Gjør det selv 28 8th November 2008 21:11
Sump - lage selv? Mack D.I.Y Gjør det selv 4 8th May 2006 17:51